کد خبر : 39323
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰

ماجرای صف‌کشی کامیونها در مرز آستارا چه بود؟!

ماجرای صف‌کشی کامیونها در مرز آستارا چه بود؟!

هاتف‌خبر – این هفته خبری مبنی بر ترافیک سنگین و حرکت ند امیونها در مرز آستارا در برخی از منابع خبری منتظر شد که واکشهای بسیاری را در پی داشت.

هاتف‌خبر – این هفته خبری مبنی بر ترافیک سنگین و حرکت ند امیونها در مرز آستارا در برخی از منابع خبری منتظر شد که واکشهای بسیاری را در پی داشت.
به گزارش «هاتف‌خبر» مقامات ارشد مسوول سازمان راهداری و همچنین گمرک در باره‌ی تشکیل این صف طویل با تاکید بر فروکش کردن صف در مرز آستارا، گفتند: برخی علل ایجاد این صفوف در روزهای گذشته به موضوعات مرتبط با روال اداری کارها مرتبط بوده است.
.به گزارش «مهر» برخی خبرها از بازگشت مجدد صف کامیونهای حامل محصولات صادراتی و ترانزیتی که منتظر عبور از مرز آستارا به کشور جمهوری آذربایجان هستند، تا به روسیه تردد کنند، حکایت دارد. اما این گزارش در حالی منتشر می‌شود که مقامات می‌گویند هر ساله در ماه ژانویه که با افزایش صادرات محصولات کشاورزی و باغی همچون کیوی به روسیه مواجهیم، کامیونهای حامل این محموله‌ها مرز آستارا را برای سفر به روسیه به دلیل نزدیکتر بودن به مرزهای ورودی روسیه انتخاب می‌کنند و همین موضوع سبب تجمع کامیونها و ایجاد صفوف طولانی در پایانه‌ی مرزی آستارا می‌شود.
با وجود بر این محمدجواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، علت ایجاد این صف طولانی را وجود کامیونهای حامل محمولات ترانزیتی و صادراتی کشور در شهر مرزی آستارا برای خروج از مرز زمینی عنوان کرده است.
هدایتی در این زمینه گفته که: در آستارا همواره با جهش فصلی مواجه هستیم و از یک ماه منتهی به ژانویه صادرات محصولات کشاورزی و باغی همچون کیوی و پرتقال شمال کشور تا محصولات کشاورزی جنوب کرمان به مقاصد روسیه و اوراسیا افزایش پیدا می‌کند و اینبار این محصولات از مرز زمینی آستارا عبور داده می‌شوند، این افزایش تقاضا برای عبور تا عید نوروز نیز ادامه‌دار خواهد بود.
وی با اشاره به افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی میزان تردد کامیونهای صادراتی و ترانزیتی از آستارا نسبت به همین مدت در دو سال گذشته، علت آن را افزایش همکاریهای ایران و اوراسیا و انعقاد موافقت‌نامه‌های ترجیحی با اوراسیا عنوان نمود و گفت: مواردی همچون «محدودیت در پل مرزی آستارا» و «توقفهای طولانی تشریفات گمرکی» از دلایل ایجاد این صفوف است؛ در فصل اوج ترددها معمولاً با حدود ۲۲۰ تا ۲۴۰ دستگاه کامیون خروجی از مرز و ۲۳۰ تا ۲۴۰ کامیون ورودی به کشور از این مرز مواجه هستیم. بنا بر این در روزهای اوج میزان مجموع تردد کامیونها از این مرز با توجه امکانات و ظرفیت موجود به ۴۴۰ تا ۴۵۰ دستگاه کامیون می‌رسد.


سید روح‌الله لطیفی هم درباره‌ی نقش گمرک در توقف کامیونها در مرز آستارا گفت: وظیفه‌ی گمرک کنترل اسناد تردد محموله‌های تجاری بر اساس قوانین بین‌المللی است و ما چاره‌یی جز اجرای قانون نداریم. از دیگر سو باید کنترلها و پذیرشهای کامیونها در سمت مقابل را هم در نظر گرفت که در افزایش صف کامیونها مؤثر است.
سخنگوی گمرک از دیگر دلایل ایجاد صفوف کامیونها در مرز آستارا را افزایش میزان خرید محصولات کشاورزی ایران به وسیله‌ی روسها دانست و افزود: در فصول سرد سال روسها چاره‌یی جز خرید مواد کشاورزی و خوراکی از دیگر کشورها همچون ایران ندارند بنا بر این با شروع فصل سرما در روسیه و فصل برداشت محصولات کشاورزی در جنوب ایران، صف صادرات این محصولات در آستارا ایجاد می‌شود.
فریبرز مرادی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان هم درباره‌ی ایجاد صف کامیونها در مرز آستارا اظهار کرد: صادرات ما به روسیه معمولاً از آبانماه هر سال شروع می‌شود و در ماه ژانویه(نیمه‌ی دوم دیماه و نیمه‌ی نخست بهمن ماه) به اوج می‌رسد.
وی افزود: هم‌اکنون ببا توجه به اتمام ماه ژانویه و ورود به ماه فوریه، میزان تردد کامیونهای صادرات محصولات کشاورزی و باغی به روسیه کاهش یافت است و حالا ما مشکلی در مرز زمینی آستارا نداریم.
این مقام مسوول ادامه داد: این موضوع به این معنی آن نیست که دیگر شاهد ایجاد صف کامیونها در مرز آستارا نباشیم اما ترددها از میزان تردد کامیونها در ژانویه کمتر و کارها سادهتر شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.