کد خبر : 39172
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰:۲۸

پرواز تاریخی

پرواز تاریخی

هاتف خبر – رهبری که هنگام ورود به میهن این پیام بزرگ را به ملت ایران داد: “هر کسی سرنوشتش با خودش است.”

هاتف خبر – رهبری که هنگام ورود به میهن این پیام بزرگ را به ملت ایران داد: “هر کسی سرنوشتش با خودش است.”

هاتف خبر – ساعت ۹:۲۷ صبح روز ۱۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ “بوئینگ ۷۴۷ ایرفرانس” مردی را پس از حدود ۱۵ سال زندگی در تبعید، به ایران آورد که زندگی و سرنوشت ایران عزیز را تغییر داد و پس از یکدوره مبارزه ی طولانی، بزرگترین انقلاب قرن بیستم در جهان را به ثمر رسانید.

خبرگزاریها حضور و استقبال مردم را بینظیر توصیف نموده و اعلام‌ کردند: صف استقبال کنندگان به بیش از ۳۳ کیلومتر می رسیده است.

امام‌ خمینی(ره) که مرکز، کانون و رهبر انقلاب اسلامی ۵۷ ایران بود پس از ورود به خاک پاک میهن و سخنرانی در “فرودگاه مهرآباد”، عازم “بهشت زهرا” شده و با استقبال گسترده ی مردمی ساعت ۱۳ بعدازظهر در همان مکان برای خیل مشتاقان سخنرانی کردند، صحبتهایی که تاریخ این مملکت را دوباره از نو نوشت.

پرتال رسمی امام خمینی(ره) در باره ی متن سخنان یاد شده در “فرودگاه مهرآباد” می نویسد: “ما پیروزی مان وقتی است که دست این اجانب از مملکتمان کوتاه شود و تمام‏‎ ‎‏ریشه های رژیم سلطنتی از این مرز و بوم بیرون برود و همه رانده بشوند … ما باید از همۀ طبقات ملت تشکر کنیم که این پیروزی تا اینجا به واسطۀ وحدت کلمه‏‎ ‎‏بوده است. وحدت کلمۀ مسلمین ـ همه، وحدت کلمۀ اقلیتهای مذهبی با مسلمین،‏‎ ‎‏وحدت دانشگاه و مدرسۀ علمی، وحدت طبقۀ روحانی و جناح سیاسی. باید همه این‏‎ ‎‏رمز را بفهمیم که وحدت کلمه رمز پیروزی است؛ و این رمز پیروزی را از دست ندهیم و‏‎ ‎‏ـ خدای نخواسته ـ شیاطین بین صفوف شما تفرقه نیندازند….”

بنا بر نوشته ی همین منبع، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در بهشت زهرا”ی تهران هم در همین روز در سخنانی به ملت ایران گفتند: “‏ملت در صد سال پیش از این، صد و پنجاه سال پیش از این ملتی بوده، یک سرنوشتی‏‎ ‎‏داشته است و اختیاری داشته ولی او اختیار ما را نداشته است که سلطانی را بر ما مسلط‏‎ ‎‏کند. ما فرض می کنیم که این سلطنت پهلوی، اول که تأسیس شد ما فرض می کنیم که به‏‎ ‎‏اختیار مردم بود و مجلس مؤسسان را هم به اختیار مردم تأسیس کردند، این اسباب این‏‎ ‎‏می شود که ـ بر فرض اینکه این امر باطل صحیح باشد ـ فقط رضاخان سلطان باشد؛ آن ‏هم بر آن اشخاصی که در آن زمان بودند. و اما محمدرضا سلطان باشد بر این جمعیتی که‏‎ ‎‏الآن بیشترشان ـ بلکه الاّ بعضِ کم، بعض قلیلی از آنها ـ ادراک آن وقت را نکرده اند، چه‏‎ ‎‏حقی داشتند ملت در آن زمان سرنوشت ما را در این زمان معین کنند؟ بنابراین سلطنت‏‎ ‎‏محمدرضا اولاً که چون سلطنت پدرش خلاف قانون بود و با زور و با سرنیزه تأسیس‏‎ ‎‏شده بود، مجلس غیرقانونی است، پس سلطنت محمدرضا هم غیرقانونی است. و اگر‏‎ ‎‏سلطنت رضا شاه فرض بکنیم که قانونی بوده، چه حقی آنها داشتند که برای ما سرنوشت‏‎ ‎‏معین کند؟ هر کسی سرنوشتش با خودش است. مگر پدرهای ما ولیّ ما هستند؟ مگر آن‏‎ ‎‏اشخاصی که در صد سال پیش از این، هشتاد سال پیش از این بودند، می توانند سرنوشت‏‎ ‎‏ملتی را که بعدها وجود پیدا می کنند آنها تعیین بکنند؟ این هم یک دلیل که سلطنت‏‎ ‎‏محمدرضا سلطنت قانونی نیست. علاوه بر این، این سلطنتی که در آن وقت درست کرده‏‎ ‎‏بودند و مجلس مؤسسان هم ما فرض کنیم که صحیح بوده است، این ملتی که سرنوشت‏‎ ‎‏خودش با خودش باید باشد در این زمان می گوید که ما نمی خواهیم این سلطان را. وقتی‏‎ ‎‏که اینها رأی دادند به اینکه ما سلطنت رضا شاه را، سلطنت محمدرضا شاه را، رژیم‏‎ ‎‏سلطنتی را نمی خواهیم، سرنوشت اینها با خودشان است. این هم یک راه است از برای‏‎ ‎‏اینکه سلطنت او باطل است.

‏‏حالا می آییم سراغ دولتهایی که ناشی شده از سلطنت محمدرضا و مجلسهایی که ما‏‎ ‎‏داریم. در تمام طول مشروطیت ـ الاّ بعض از زمانها آن هم نسبت به بعض از وکلا ـ مردم‏‎ ‎‏دخالت نداشتند در تعیین وکلا! شما الآن اطلاع دارید که در این مجلسی که حالا هست‏‎ ‎‏ـ چه مجلس شورا و چه مجلس سنا ـ و شما ملت ایران هستید، شما ملتی هستید که در‏‎ ‎‏تهران سکنی دارید، من از شما مردم تهران سؤال می کنم که آیا این وکلایی که در مجلس‏‎ ‎‏هستند ـ چه در مجلس سنا و چه در مجلس شورا ـ شما اطلاع داشتید که اینها را خودتان‏‎ ‎‏تعیین کنید؟ اکثر این مردم می شناسند این افرادی را که به عنوان وکیل مجلس سنا یا‏ مجلس شورا در مجلس هستند یا این هم با زور تعیین شده بدون اطلاع مردم؟…”

پ.ن.  بدون شک منابعی بسیار فراوان در مراکز گوناگون برای بررسی، تجزیه و تحلیل سیر تاریخ تکوین و ثمربخشی انقلاب اسلامی وجود دارد که می تواند در باره ی انگیزه ها، ریشه ها، پیشرفت و به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی ایران، مورد بهره گیری و استناد پژوهشگران، استادان دانشگاه، تحلیلگران، شخصیتهای سیاسی، اجتماعی، دانشگاهی، حوزوی و رسانه های گروهی قرار بگیرد، اما اهل قلم بهتر می دانند که بهره گیری از گفته ها، مدارک و اسناد، از منابع رسمی و شناخته شده ی معتبر برای دستیابی به تحلیل علمی در هر زمینه، برای اسنتاد مفید و موثرتر هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.