هاتفخبر – ارمغان گرانی شیر و فرآوردههای شیری، کاهش مصرف آن در سبد خوراکیهای خانوار ایرانی است که در این بین بیش از همه کودکان خانوادهها که در سن خردسالی نیازی به مراتب بیشتر از بزرگسالان به شیر و فرآوردههای شیری دارند، به دلیل مصرف کم این مادهی خوراکی مغذی و مهم در معرض خطر بسیاری از بیماریها همچون «پوکی استخوان» هستند و ارمغان «گرانی» این مادهی غذایی برای خانوادههای ایرانی خطر بزرگ برای کودکان جامعه است.
هاتفخبر – ارمغان گرانی شیر و فرآوردههای شیری، کاهش مصرف آن در سبد خوراکیهای خانوار ایرانی است که در این بین بیش از همه کودکان خانوادهها که در سن خردسالی نیازی به مراتب بیشتر از بزرگسالان به شیر و فرآوردههای شیری دارند، به دلیل مصرف کم این مادهی خوراکی مغذی و مهم در معرض خطر بسیاری از بیماریها همچون «پوکی استخوان» هستند و ارمغان «گرانی» این مادهی غذایی برای خانوادههای ایرانی خطر بزرگ برای کودکان جامعه است. در همین زمینه مدیر انجمن کارخانجات فرآوردههای شیری استان گیلان از اعلام آمادگی کارخانجات تولیدکنندهی فرآوردهی شیری برای افزایش سرانهی مصرف شیر کودکان و نوجوانان استان خبر میدهد اما به طور مشخص طرحی ویژه را نمیتوان از سخنانش دریافت. ابراهیم آسایش به «ایسنا» گفت: فروش محصولات کارخانجات فرآوردههای شیری گیلان کم شده است و این مساله موجب نگرانی است زیرا نشاندهندهی آن است که خانوادهها سرانهی مصرف شیر و لبنیاتشان را کاهش دادهاند. وی افزود: اگر عادت غذایی خوردن شیر و لبنیات در خانوادهها هر روز کم و کمتر شود، سلامت افراد جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان در معرض خطر قرار خواهد گرفت. آسایش ادامه داد: لازم است دولت «توزیع شیر رایگان» را مدارس از سر بگیرد و اگر برنامهریزیهای لازم در این زمینه انجام شود همهی صاحبان کارخانجات فرآوردههای شیری استان آمادگی دارند تا برای کمک به دولت وارد عرصهی تولید و توزیع شیر رایگان بین دانشآموزان شوند. وی خاطر نشان کرد: درست است که «کروناویروس» مدارس را تعطیل کرد اما در این مدت نباید از مصرف شیر به ویژه در دهکهای پایین جامعه بیتوجهی شود. آسایش سپس تصریح کرد: سرمایهگذاری روی کودکان در هر زمینه نهایتاً منافعش به جامعه باز میگردد و اگر این سرمایهگذاریها در این زمینه انجام نشود، کودکان امروز جامعه در آینده افراد بزرگسالی خواهند بود که مجبور خواهند شد با بیماری «پوکی استخوان» دست و پنجه نرم کنند. وی ادامه داد: اگر چه قیمت شیر و فرآوردههای شیری افزایش یافته اما خانوادهها باید مدیریت کنند، حداقل به جای خرید روزافزون غذاهای فستفودی، دو لیوان شیر در طول روز به فرزندان خود بدهند.
مدیر انجمن کارخانجات فرآوردههای شیری اضافه کرد: مصرف شیر در استان گیلان بسیار کمتر از گذشته شده و این ضرر فقط متوجه کودکان نیست و افراد را در سنین مختلف با مشکلات سلامتی مواجه خواهد کرد. وی گفت: صاحبان کارخانجات فرآوردههای شیری از افزایش قیمت شیر و لبنیات نفعی نمیبرند و هر قدر قدرت خرید مردم کمتر شود، آنها سودی به مراتب کمتر از فروش محصولاتشان خواهند برد، ضمن اینکه آمادگی کامل دارند با کمترین منفعت با دولت همکاری کنند تا «شیر رایگان» به دست دانشآموزان برسد. گویا به هر طریق ممکن مسوولان میخواهند ثابت کنند که این تنها مردم هستند که باید جور گرانیها را بکشند. خانوادهیی که از پس هزینههای متعدد یک یا دو فرزند خود بر نمیآید چگونه باید هزینهی پرداخت دو لیوان شیر برای هر کودک در روز را بدهد؟ بسیاری از طرحها و برنامههایی که ارائه میشود به هیچ عنوان کاربردی نیست و معمولاً تنها روی کاغذ قابل طرح و بررسی است و جامعه نمیتواند از آن بهرهمند شود. هماکنون جامعهی ایرانی به شدت با کمبود مالی برای گذران زندگی اولیهی خود دست و پنجه نرم میکند و همهی اعضای خانواده به نوعی تلاش میکنند تا با مصرف کم خود نانآور خانواده را یاری دهند.
نه تنها مصرف شیر بلکه مصرف نان، برنج، گوشت، مرغ، ماهی، شیرینی، میوه و سیزیجات، تنقلات، آجیل و همهی خوراکیهای عادی خانوارهای ایرانی کاهشی چشمگیر یافته و با وجود کاهش مصرف باز هم سرپرست خانوار نمیتواند از عهدهی مخارج سنگین ماهانه برآید. هر طرح و برنامهیی که ارائه میشود باید به گونهیی باشد که پیش از همه سبب کاهش هزینههای سرپرست خانوار گردد و آنها بتوانند با هزینهیی به مراتب کمتر مواد خوراکی مورد نیاز خود و اعضای خانوادهشان را تامین کنند.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.