کد خبر : 38272
تاریخ انتشار : جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲

آیا کولبری به گیلان رسیده است؟!

آیا کولبری به گیلان رسیده است؟!

هاتف‌خبر – چند سالی است که واژه‌ی «کولبر» به عنوان افرادی که نگرانی معاش سبب شده تا رنجهای بسیاری را به جان بخرند و مسیرهای طولانی و گاه سخت‌گذر را با به کول گرفتن وسایل خانگی و چیزهای قابل حمل زیر پا بگذارند تا نانی برای خانواده‌ی خود تهیه کرده و گاه حتی جان خود

هاتف‌خبر – چند سالی است که واژه‌ی «کولبر» به عنوان افرادی که نگرانی معاش سبب شده تا رنجهای بسیاری را به جان بخرند و مسیرهای طولانی و گاه سخت‌گذر را با به کول گرفتن وسایل خانگی و چیزهای قابل حمل زیر پا بگذارند تا نانی برای خانواده‌ی خود تهیه کرده و گاه حتی جان خود را بر سر تهیه‌ی این نان بگذارند، در رسانه‌های گروهی بسیار خوانده و دیده می‌شود.
به گزارش «هاتف‌خبر» اما این کار پرخطر که بیشتر در مناطق مرزی کشور رواج یافت، گویا ریشه‌یی تاریخی در گیلان نیز دارد و به برخی از زوایای آن به وسیله‌ی «روزنامه‌ی همشهری» اشاره شده است.
در گیلان ما از دیرباز زنان همپای مردان در شالیزارها، باغها، گاوداریها، مرغداریها و… کار کرده و یک پای اقتصاد گیلان به ویژه اقتصاد روستایی را زنان تشکیل می‌دهند.
زنان گیلان چه در شهر و چه روستا همواره همپای مردان کار کرده و گاهی حتی خود نان‌آور خانواده بوده و هستند.
یکی از زمینه‌های کاری زنان گیلانی که برای همراهی مردان خانواده انجام می‌شد، تهیه‌ی هیزم برای گرم کردن خانه، آخور، پخت غذا و نان بوده و همینک نیز در بسیاری از نقاط روستایی این کار تداوم دارد.
به نظر برای یک مجری تلویزیون مساله‌ی تامین سوخت خانواده‌ی روستایی و فراهم کردن انرژی گرمایشی در بسیاری از مناطق کشور که نه دسترسی به گاز طبیعی دارند و نه منبع انرژی دیگر، جالب بوده و این موضوع را دستمایه‌ی کار خود قرار داده و می‌؛وید هنوز این مساله حل حل نشده است.
وی می‌افزاید: در استانهای کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، آذربایجان‌غربی و مناطقی از اردبیل، هنوز هستند روستاهایی که بیشترین میزان «کوله‌بری هیزم» در آنها دیده می‌شود.


«روزنامه همشهری» هم به این مساله توجه کرده و می‌نویسد: در این مناطق برای استفاده از سوخت به مردم به کولبری هیزم می‌پردازند، اما باید آنها بتوانند از انرژی خورشیدی استفاده کنند.
«روزنامه‌ی همشهری» هر چند به خوبی به مساله توجه کرده است، اما این نکته را نیز از نظر دور داشته که چون بسیاری از مردان روستایی به ویژه در مناطق سخت‌گذر چاره‌یی جز پرداختن به تامین درآمد خانوار ندارند، کولبری هیزم در استان گیلان بیشتر به وسیله‌ی زنان روستایی انجام می‌ِشود.
خوب است مسوولان جامعه هنگامی که از شعارهای زیبا و دلفریبشان در باره‌ی توسعه که در رسانه‌های گروهی سرمست می‌ِشوند، به این موضوع هم بیاندیشند که روستاییان این کشور چه در مناطق گرم و چه در مناطق سرد چگونه روزگار می‌گذرانند.
آیا آنها می‌دانند که زنان و مردان گیلان همچون بسیاری از مناطق کشور تنها برای گرم کردن خانه‌های کوچکشان که به وسعت دریا عشق، صفا و صمیمت دارد، هنوز «کولبری هیزم» انجام می‌دهند؟

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.