کد خبر : 38164
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹

آیا واقعاً می‌توان انتظار بهره‌برداری زباله‌سوز رشت را «به زودی» در سر پروراند؟!

آیا واقعاً می‌توان انتظار بهره‌برداری زباله‌سوز رشت را «به زودی» در سر پروراند؟!

هاتف‌خبر – سیدحسین ضیابری سیدین – «امیدواریم با همراهی ویژه‌ی نماینده‌ی عالی دولت در گیلان و نمایندگان مردم رشت در مجلس با اعضای شورا و شهرداری رشت به‌زودی شاهد راه‌اندازی و بهره‌برداری از نیروگاه زباله‌سوز رشت باشیم.»

هاتف‌خبر – سیدحسین ضیابری سیدین – «امیدواریم با همراهی ویژه‌ی نماینده‌ی عالی دولت در گیلان و نمایندگان مردم رشت در مجلس با اعضای شورا و شهرداری رشت به‌زودی شاهد راه‌اندازی و بهره‌برداری از نیروگاه زباله‌سوز رشت باشیم.»
به گزارش «هاتف‌خبر» این اظهار امیدواری رئیس شورای اسلامی شهر رشت در باره‌ی آینده‌ی پروژه‌ی زباله‌سوز این شهر است که همزمان به سه شهر تهران، نوشهر و ساری پایه‌گذاری گردید و هنوز به پیشرفت قابل ملاحظه نرسیده است..
نویسنده‌ی این مطلب در آغازین ماه‌های شروع به کار پروژه‌ی زباله‌سوز تهران از این پروژه‌ی مهم از نزدیک دیدن کرده و گزارشی در همان زمان چاپ نموده است. از خبرهای منتشر شده در اواسط سال ۱۳۹۹ نیز دریافته که پروژه‌ی نوشهر به مرحله‌ی بهره‌برداری رسیده و گویا تا هم‌اکنون که این مطلب نوشته می‌شود، پروژه‌ی زباله‌سوز ساری ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برخی مسائل استانی آنها سبب شده است که پایان کار این پروژه‌ باز هم به تاخیر بیافتد.
«ایرنا» چهاردهم شهریور ماه ۱۳۹۱ در گزارشی اعلام کرد که شهردار وقت كلانشهر رشت در آیین کلنگزنی زباله‌سوز این شهر اجرای پروژه‌ی یاد شده را اقدامی مؤثر برای كنترل آلودگیهای شهری دانسته و افزوده است: این زباله‌سوز قابلیت سوزاندن 600 تن زباله‌ی غیرقابل بازیافت در روز و 218 هزار تن زباله را در طول سال دارد.

 

ثابت‌قدم گفت: این واحد زباله‌سوز، اولین واحد در استان گیلان است كه 30 درصد هزینه‌ی آن به وسیله‌ی دولت، 40 درصد با هزینه‌ی بخش خصوصی ایرانی و طرف چینی و 30 درصد نیز به وسیله‌ی شهرداری رشت تامین شده است.
آن زمان ظرفیت زباله‌سوز600 تنی رشت با هزینه‌های ساخت، تجهیزات، نصب، راه‌اندازی و ساخت بناهای آن مجموعا با برآورد 580 میلیارد ریال اعلام شده بود، حالا نمی‌دانم هزینه‌های ساخت آن چقدر برآورد می‌شود.
شهردار وقت رشت گفته بود: این واحد قابلیت تولید 57 هزار مگاوات انرژی برق در سال را نیز دارد و در مدت زمان 27 ماه اجرا خواهد شد.
موضوع زباله‌سوز رشت پس از رفتن ثابت‌قدم از شهرداری به معمایی پیچیده در این شهر تبدیل شد و تا مدتها کسی درباره‌ی آن حتی پرسشی هم مطرح نمی‌کرد.
پس از آن در زمانی که ناصر حاج‌محمدی شهردار رشت شد با علاقه‌مندی او برای سر و سامان دادن به وضعیت زباله‌های شهر دوباره مساله‌ی ساخت زباله‌سوز رشت با جدیت بیشتر دنبال شد.
روز ۲۸ مهر ماه ۱۳۹۸حاج‌محمدی با بیان اینکه تاکنون ۳۸ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت زباله‌سوز رشت پرداخت شده، گفت: ۱۸۰ میلیارد تومان نیز اخیراً برای اجرای این پروزه به وسیله‌ی دولت مصوب شده که امیدواریم به‌زودی تخصیص پیدا کند. گویا این واژه‌ی «به‌زودی» قرار نیست دست از سر پروژه‌ی زبالۀ‌سوز رشت بردارد!
شهردار وقت رشت آنزمان در جمع خبرنگاران از عقد قرارداد شهرداری رشت با شرکت تی‌تی‌اس برای ساخت دستگاه زباله‌سوز در سال ۹۲ خبر داده و گفته بود: ‌تکلیف دولت برای پرداخت اعتبارات ساخت و تکمیل زباله‌سوز رشت طبق قرارداد اولیه مشخص است. ساخت زباله‌سوز رشت به ۲۶ میلیون دلار اعتبار نیاز داشت و در همان زمان عقد قرارداد اولیه مقرر شد ۲۵ درصد این مبلغ پیش از شروع کار به پیمانکار پروژه پرداخت شود.


حاج‌محمدی با بیان اینکه همزمان با رشت روند ساخت و بهره‌برداری از سه زباله‌سوز در شهرهای ساری، نوشهر و تهران آغاز شده بود، تصریح کرد: به علل مختلف همچون نبود مکان برای اجرای پروژه و برخی مشکلات دیگر این پروژه در رشت با پیشرفت خوبی روبه‌رو نشد.
وی همچنین از پایان یافتن مراحل مقدماتی و مطالعاتی ایجاد زباله‌سوز رشت در اواخر سال ۹۶ تا ابتدای سال ۹۷ نیز خبر داده و گفته بود: پس از پایان این بخش، دولت ۲۸ میلیارد تومان در مرحله‌ی نخست و ۱۰ میلیارد تومان دیگر در مرحله‌ی دوم برای ساخت زباله‌سوز تخصیص داد.
با خداحافظی این شهردار هم، پروژه‌ی یاد شده باز به دست فراموشی سپرده شد و دیگر در این زمینه کسی اظهارنظر هم نکرد.
اما با انتصاب اسدالله عباسی به عنوان استاندار گیلان و ابراز علاقه‌ی وی به حل مساله‌ی پسماندهای استان به ویژه پسماندهای شهر رشت حالا دوباره سر و صدای پروژه‌ی زباله‌سوز رشت بلند شده، پروژه‌یی که در طول حدود یک دهه از مطرح شدنش حالا ابنیه‌ی مرتبط با آن درصدی بسیار کم پیشرفت فیزیکی یافته، در حالی که چهار شورای شهر را به خود دیده و چندین شهردار و چند سرپرست را از سر گذرانده است.


با وجود اینگونه حرکت لاکپشتی در اجرای پروژه‌ی زباله‌سوز رشت، محمدحسین واثق‌کارگرنیا در بازدید از پروژه‌ی نوشهر که از سال گذشته فعالیتش را آغاز کرده، به هیجان آمده و واژه‌ی «به‌زودی» را برای پایان عملیات اجرایی آن به کار می‌برد.
وی با بیان اینکه موضوع ساخت زباله‌سوز نوشهر همزمان با زباله‌سوز رشت مطرح شد، گفت: «علی‌رغم اینکه قرارداد احداث زباله‌سوز در شهر رشت همزمان با سه شهر تهران، نوشهر و ساری بسته شد، اما در شرایط فعلی، زباله‌سوز در شهر تهران از سال ۹۳ و نوشهر از سال ۹۹ به بهره‌برداری رسیده و در شهر ساری نیز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و در رشت فقط یک ابنیه مربوط به این زباله‌سوز پیشرفت ۷۰ درصدی دارد و در مجموع می‌توان گفت که پروژه‌ی زباله‌سوز رشت از پیشرفت فیزیکی یازده درصدی برخوردار است.»
حالا مشخص نیست با این یازده درصد پیشرفت اجرای پروژه چگونه ممکن است پروژه‌ی عظیم زباله‌سوز ۶۰۰ تنی رشت «به‌زودی» به بهره‌برداری برسد، در حالی که پروژه‌های تهران و نوشهر که به بهره‌برداری رسیده‌اند تنها ظرفیت ۲۰۰ تنی‌ داشته و ظرفیت پروژه‌ی زباله‌سوز رشت سه برابر آنها است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.