هاتفخبر – مدیر کل تامین اجتماعی استان گیلان در نشست «کارگروه تعهدات تامین اجتماعی استان» با اشاره به ماهیت بیمهیی سازمان و رویکردها و آثار آن در زمینههای اجتماعی و اقتصادی جامعه، بر ضرورت فرهنگسازی و شناخت بیشتر مقامات و مسوولان محلی و همچنین شهروندان از ماموریتها، وظایف و تعهدات این سازمان تاکید نمود.
هاتفخبر – مدیر کل تامین اجتماعی استان گیلان در نشست «کارگروه تعهدات تامین اجتماعی استان» با اشاره به ماهیت بیمهیی سازمان و رویکردها و آثار آن در زمینههای اجتماعی و اقتصادی جامعه، بر ضرورت فرهنگسازی و شناخت بیشتر مقامات و مسوولان محلی و همچنین شهروندان از ماموریتها، وظایف و تعهدات این سازمان تاکید نمود. به گزارش «هاتفخبر» علی حسیننژاد افزود: متاسفانه برداشتهای نادرست و تفسیرهای اشتباه مخاطبان از مصادیق، مفاهیم، تعهدات و خدمات سازمان تامین اجتماعی منجر به شکلگیری انتظارات بیش از حد توان این سازمان در جامعه شده که اصولاً یا این درخواستها در زمرهی تکالیف تامین اجتماعی قرار ندارند، یا با مفاد قانونی مغایر بوده و گاهی حتی غیرمنطقی هستند. وی همچنین با تاکید بر ماهیت مشاع و بینالنسلی بودن تامین اجتماعی افزود: گردش مالی چند هزار میلیارد تومانی این سازمان سبب ایجاد پارادوکسی در جامعه شده که توقعات و تکالیفی نابهجا را به همراه داشته است در حالی که منابع کنونی ما از محل وصول حق بیمه کفایت تعهدات چند برابری سازمان را ننموده و کسریهای ماهانه با استقراضهای بانکی و یا سودآوریهای ناشی از فعالیتهای اقتصادی جبران میگردد که بیشتر مخاطبان از این بخش دوم کار بیاطلاع هستند و همان نگاه و تعبیر یک سازمان ثروتمند را با از سازمان تامین اجتماعی دارند.
مدیر کل تامین اجتماعی استان گیلان سپس با بیان اینکه در مقیاس بینالمللی و کشورهای توسعهیافته نیز تامین اجتماعی به شکلی فراگیر با زندگی شهروندی گره خورده است، گفت: در این کشورها تامین اجتماعی به منزلهی پدیدهیی اجتماعی در قالب یک نظام یا ساختار جامع متشکل از همهی فعالیتهای بیمهیی، حمایتی و امدادی است. دکتر علی حسیننژاد سپس اظهار کرد: این الگو سبب ایجاد مجموعهیی قدرتمند با دامنهی وسیع تعهدات و البته حق بیمهی زیاد میگردد که در مسیر درست حتی منجر به رفاه اجتماعی نیز خواهد بود اما اساس و پایهی تامین اجتماعی در کشور ما بیمههای اجتماعی است یعنی تنها یکی از ستونهای نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و دیگر موارد همچون ابعاد حمایتی مسائل به کمیتهی امداد، سازمان بهزیستی و … برمیگردد.
وی با تبیین اهمیت و جایگاه تامین اجتماعی در شاخصها و مولفههای توسعه و همچنین تحقق عدالت اجتماعی در هر کشور، خاطر نشان نمود: انتظارهای شکل گرفتهی جامعهی ما به دلیل تنگناهای مختلف اقتصادی، معیشتی و … سبب شده تا عملاً از این سازمان که ریشهی بیمهیی داشته و مبنای تعهدات آنرا محاسبات بیمهیی تشکیل میدهد، نگاهی حمایتی درخواست گردد که این نگاه نیاز به اصلاح و پالایش زیربنایی دارد. علی حسیننژاد با بیان اینکه با سالمند شدن سازمانهای بیمهیی، تعهدات، جمعیت خدمتگیرنده و شکاف بین منابع و مصارف، به طور طبیعی افزایش ميیابد اذعان نمود: هرجند سابقهی شکلگیری صندوقهای بیمهیی به «صندوق طرق و شوارع» به ۹۰ سال پیش برمیگردد اما حتی اگر مبنای عملکرد سازمان تامین اجتماعی را تاسیس و نامگذاری بیمههای اجتماعی در سال 1332 فرض کنیم باز هم با قدمتی افزون بر هفت دهه، حدود دو تا سه نسل در این صندوق خدمت دریافت داشتهاند. مدیر کل تامین اجتماعی در این نشست همچنین بر ضرورت نهادینه نمودن فرهنگ بیمههای اجتماعی و تبیین نقش و جایگاه آن در جامعه و همچنین اطلاعرسانی مناسب در زمینهی اقدامات و خدمات انجام شده برای تنویر افکار عمومی تاکید نمود و اظهار کرد: تلاش برای روشن ساختن قوانین و مفاهیم سازمان و رسیدن به درک مشترک از اصول و چارچوبها برای منطقی نمودن انتظارات بر اساس تکالیف قانونی برای پایداری سازمان و حفظ اعتماد شرکای اجتماعی اجتنابناپذیر است.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.