کد خبر : 36643
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲

گویا تکلیف دومین تمدن باستانی گیلان مشخص شده است!

گویا تکلیف دومین تمدن باستانی گیلان مشخص شده است!

هاتف‌خبر – تاکنون تصور می‌شد که تمدن مارلیک با قدمت چهار هزار ساله پس از تمدن دیلمان با قدمت پنجهزار سال، دومین منطقه‌ی باستانی گیلان است اما دستاوردهای جدید این نظریه را به چالش کشیده است. به گزارش «هاتف‌خبر» به تازگی سکونتگاه چهار هزار ساله با فرهنگهای پیش از تاریخ در کوهستانهای ماسوله کشف شد،

هاتف‌خبر – تاکنون تصور می‌شد که تمدن مارلیک با قدمت چهار هزار ساله پس از تمدن دیلمان با قدمت پنجهزار سال، دومین منطقه‌ی باستانی گیلان است اما دستاوردهای جدید این نظریه را به چالش کشیده است.
به گزارش «هاتف‌خبر» به تازگی سکونتگاه چهار هزار ساله با فرهنگهای پیش از تاریخ در کوهستانهای ماسوله کشف شد، که با این شواهد مشخص می‌شود که پس دیلمان که گورهای کشف شده‌ی آن نشان از قدمت پنجهزار ساله می‌دهد، دومین منطقه‌ی باستانی گیلان ارتفاعات ماسوله با تاریخ چهار هزار سکونت مداوم است..
در باره‌ی یافته‌ی جدید معاون میراث فرهنگی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان می‌گوید که شواهدی جدید از فرهنگهای پیش از تاریخ در ارتفاعات دو هزار و ۵۰۰ متری ماسوله کشف شده است.
دکتر ولی جهانی در توضیح این مطلب افزود: بر اساس نظر باستانشناسان یافته‌های جدید نشان می‌دهد که انسان دستکم از اواخر دوره‌ی مفرغ از این مناطق مرتفع به‌طور فصلی استفاده می‌کرد و شواهد دوره‌های آهن یک و آهن سه، دوره‌ی اشکانی، آل‌بویه، سلجوقی و ایلخانی نیز حاکی از تداوم این الگوی سکونت در چهار هزار سال گذشته در این منطقه را دارد.
وی سپس تصریح کرد: این یافته‌های جدید می‌تواند ما را در تکمیل اطلس باستانشناسی غرب گیلان به ویژه در مناطق مرتفع البرز یاری کند.
معاون میراث فرهنگی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان همچنین گفت: کشف آثار سکونت در چنین ارتفاعاتی جلوه‌یی جدید از انطباق جوامع انسانی در دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در مناطق کوهستانی گیلان دارد.


ولی جهانی با اشاره به مشاهدات تیم باستانشناسی در این منطقه و کشف چند دست‌تراش سنگی گفت: احتمال وجود آثار قدیمیتر در منطقه بسیار قوی است و در صورت بررسیهای پیمایشی می‌توان انتظار داشت که شواهد مطمئنی از حضور انسانهای دوران پارینه سنگی نیز در منطقه یافت شود.
گفتنی است مهر استوانه‌یی یافت شده در یکی از گورستانهای بخش دیلمان که مربوط به بیش از پنجهزار سال پیش است و هم‌اکنون « موزه‌ی لنینگراد» نگهداری می‌شود، نشان می‌دهد که تمدن دیلمان قدیمیترین تمدن منطقه‌ی گیلان است و حالا با دستاوردهای جدید می‌تواند ماسوله را به عنوان دومین سکونتگاه تاریخی و باستانی در گیلان تلقی کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.