کد خبر : 36521
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳

صنایع دستی گیلان؛ «متروک» و «رها شده»!

صنایع دستی گیلان؛ «متروک» و «رها شده»!

هاتف‌خبر – چرا باید صنایع دستی گیلان که از دل طبیعت برخاسته و حال و هوایی دل‌انگیز دارد اینچنین «مترک» و «رهاشده» باشد که بسیاری از آنها در همین استان ناشناخته بمانند و حتی عده‌ی پرشماری از گیلانیان با نام آنها آشنا نباشند؟

هاتف‌خبر – چرا باید صنایع دستی گیلان که از دل طبیعت برخاسته و حال و هوایی دل‌انگیز دارد اینچنین «مترک» و «رهاشده» باشد که بسیاری از آنها در همین استان ناشناخته بمانند و حتی عده‌ی پرشماری از گیلانیان با نام آنها آشنا نباشند؟
به گزارش «هاتف‌خبر» رکود صنایع دستی گیلان تنها دلیلی که می‌تواند داشته باشد این است که مسوولان مرتبط نتوانسته‌اند مردم را با آنها آشنایی و آشتی دهند. وقتی گیلانیانی که باید مشتری اصلی تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی و بومی استان خود باشند، فراموش می‌شوند، دیگر مردم استانهای مختلف کشور جای خود دارد.
استان سریبز گیلان به دلیل همجواری با آبهای نیلگون «دریای کاسپین» و همچنین داشتن دیدنیهای تاریخی، گردشگری و طبیعی هر چند همواره در کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده اما صنایع دستی آنها که برخاسته از طبیعت زیبایش و میراث فرهنگی مردمانش بوده و هست، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
این استان که حالا نه تنها در «نوروز» و «تابستان» با سیل و هجوم گردشگران از نقاط گوناگون کشور روبه‌رو است اما بهره‌یی از ورود این همه گردشگر و مسافر نمی‌برد و صنایع دستی آن که نمودی از صنعت و هنر این منطقه است مورد بی‌مهری این گردشگران فراوان قرار می‌گیرد.


پیشینه‌ی غنی تاریخی و وجود مواد اولیه‌ی مختلف صنایع دستی و هنرهای سنتی و بومی سبب تنوع در تولیدات این صنایع شده و رشته‌هایی از صنایع دستی در این سامان پا گرفته که هر یک می‌تواند در جای خود مهم و تاثیرگذار باشد.
استان گیلان با برخورداری از طبیعت دست و دل بازش دارای تنوع بسیار صنایع دستی بسیار است که کاملاً بومی و معرف آداب، رسوم و پیشینه‌ی کهن این سرزمین هستند.
شاید بتوان از مهمترین صنایع دستی این سامان حصیربافی، رشتی‌دوزی، بامبوبافی، لباس‌محلی، خراطی، چادرشب‌بافی، نازک‌کاری، چوبتراشی، منبت و معرق چوب، سفالگری، مرواربافی، کاشی معرق، چلنگری، مینای خانه‌بندی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، جوراب‌بافی، شالبافی، عروسک‌بافی، قلاب‌بافی، کدوی منقوش و… را نام برد که هر یک در جای خود می‌توانند جاذبه‌یی برای مردم داشته باشند اما قطعاً برای اینکه گردشگران و مسافران به خرید این تولیدات فرهنگی – هنری گرایش یابند باید بیشتر با فرهنگ و آداب مردم این سرزمین آشنا شوند تا صنایع دستی آنها نیز از «مترک بودن» و «تنهایی» به در آیند.
بدون شک یکی از راه‌های شناساندن صنایع دستی زیبای استان گیلان به دیگران «برندسازی» و تلاشهایی است که برای دریافت «مهر اصللت» آنها صورت می‌پذیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.