کد خبر : 35590
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۷:۵۴

دومین کارگروه مدیریت پسماندهای گیلان برگزار شد/ بررسی پروژه‌های در دست اقدام مدیریت پسماندها و وضعیت مدیریت مراکز دفن

دومین کارگروه مدیریت پسماندهای گیلان برگزار شد/ بررسی پروژه‌های در دست اقدام مدیریت پسماندها و وضعیت مدیریت مراکز دفن

هاتف‌‌خبر- ‌دومین نشست کارگروه مدیریت پسماندهای استان گیلان در طول امسال به ریاست استاندار گیلان برگزار شد.

هاتف‌‌خبر- ‌دومین نشست کارگروه مدیریت پسماندهای استان گیلان در طول امسال به ریاست استاندار گیلان برگزار شد.
به گزارش «هاتف‌خبر» از روابط عمومی اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، این نشست با هدف بررسی پروژه‌های در دست اجرای مدیریت پسماندها، وضعیت مدیریت مراکز دفن پسماندها، اجرای طرح مپ(مدیریت پسماندهای روستایی)، تدوین طرح آموزش جامع مدیریت پسماندها، پیگیری مصوبات کارگروه مدیریت پسماندهای شهرستانها، مدیریت پسماندهای کشاورزی با توجه به فصل برداشت برنج و بررسی طرح آموزش دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی روستایی و سمن‌ها که به صورت مشترک به وسیله‌ی اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان و تشکلهای زیست‌محیطی انجام شده، تشکیل گردید.


در این نشست عباس صابر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با خوشامدگویی به حاضران با توجه به‌ مشکلات زیست محیطی پسماندها به حل این مشکل استان تاکید کرد.
سپس برابر دستور جلسه کارگروه مدیریت پسماندها، اعضای کارگروه از اقدامات انجام شده‌ی خود گزارشی ارائه نمودند.
در ادامه دکتر ارسلان زارع استاندار گیلان توجه به اقتصاد سبز، توسعه‌ی پایدار و تأمین امنیت غذایی با تولید محصولات کشاورزی سالم را برای بالندگی و شکوفایی استان ضروری دانست و افزود: اگرچه این مفاهیم برای دغدغه‌مندان زیست‌محیطی به باور تبدیل شده اما علی‌رغم تأکید مکرر، در بدنه‌ی اجتماع شاهد کم‌توجهی به رعایت استانداردها و شاخصها هستیم.
وی با اشاره به اهمیت موضوع مدیریت پسماندها برای همه‌ی جهانیان و نیز کشور و استان ‌ما، گفت: گیلان از نظر جمعیتی دهمین استان پرجمعیت و از نظر تراکم با 177 نفر در هر کیلومتر، سومین استان پرتراکم پس از تهران و البرز است.


نماینده‌ی عالی دولت در استان گیلان، سرانه‌ی جهانی تولید پسماندها را تنها 300 گرم در روز عنوان نمود و با بیان اینکه این شاخص در کشور ما بیش از 700 گرم است، اضافه کرد: استان گیلان بیش از 2.5 برابر استانداردهای جهانی از نظر سرانه، تولید پسماند دارد که تولید پسماند تر، خشک و رعایت نکردن تفکیک آن، نگرانیها را بیشتر می‌کند.
وی با بیان اینکه از مردم فهیم و با فرهنگ گیلان در اجرای طرح کاهش تولید و تفکیک از مبدأ زباله بیش از گذشته انتظار همراهی داریم، افزود: نرم‌افزار تفکیک از مبدأ زباله بایستی از فصل پاییز به صورت آزمونه در شهر رشت راه‌اندازی شود.
وی با اشاره به اینکه دغدغه‌ی تولید پسماندها فراتر از سرانه‌ی جهانی باید برای مردم، فعالان مدنی، سازمانهای مردم نهاد و مسوولان به صورت همگانی باشد، افزود: برنامه‌ریزی متناسب با این نگرانی و تشکیل جلسات متناظر شهرستانی به صورت منظم ، در دستور کار باشد.
استاندار گیلان به افزایش پروژه‌های شهرداری رشت در ۹ ماه گذشته نسبت به سال پیش اشاره کرد و با بیان اینکه بخش ساختمان و ابنیه‌ی فنی پروژه‌ی زباله‌سوز شهر رشت به زودی تکمیل می‌شود، اظهار کرد: عمده تجهیزات این پروژه وارد استان شده و با پیش‌بینی تأمین اعتبار امیدواریم بر اساس زمانبندی تا پایان سال 1401 شاهد بهره‌برداری این طرح زیست محیطی باشیم.


وی فرهنگسازی و توجه به آموزش را جزو موارد پرتکرار سخنان خود در جلسات زیست‌محیطی عنوان کرد و گفت: اجرای طرح مدیریت پسماندهای روستایی(مپ) در برخی از شهرستانها می‌تواند الگویی خوب و موثر در روستاهای استان باشد و فرمانداران و بخشداران باید با جدیت نسبت به اجرایی کردن آن اهتمام ورزند.
دکتر زارع اقدامات آموزشی برای مدیریت پسماندها را اثرگذار دانست و بر لزوم تدوین برنامه‌ی جامع آموزشی برای ایجاد وحدت رویه بین دستگاه‌های استانی و شهرستانی تأکید و تصریح کرد: از منابع 2.5 میلیارد تومانی زمینه‌های پژوهشی استان برای تدوین این برنامه‌ی جامع به وسیله‌ی نیروهای بومی استان با مشارکت سازمانهای مردم نهاد فعال، حمایت می‌شود.
وی گزارش ساماندهی مراکز دفن زباله استان گیلان را امیدوارکننده عنوان کرد و با تأکید بر ضرورت پیگیری مستمر برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام مدیریت پسماندها در شهرستانها گفت: استفاده از زباله‌سوزهای کوچک مقیاس که محققان بررسی اولیه را انجام داده‌اند، می‌تواند گامی موثر به عنوان استان پیشرو در مدیریت پسماندها باشد.
نماینده‌ی عالی دولت در استان گیلان همچنین اضافه کرد: به منظور ترغیب استفاده از زباله‌سوزهای کوچک مقیاس، برای شهرستانهای پیشتاز در اجرای این پروژه، از منابع استانی و شهرستانی حمایتهایی صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه هرساله با اتمام فصل کشاورزی و برداشت محصول برنج، شاهد امحای کاه و کلش به صورت سنتی و ایجاد آتش‌سوزی در برخی از مناطق استان هستیم، گفت: سازمان جهاد کشاورزی با اقدامات اجرایی قانونی، در زمینه‌ی ترویج و آموزش نیز اقداماتی موثرتر انجام دهد.
استاندار گیلان با قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستانهای دولتی و خصوصی استان گیلان در زمینه‌ی جمع‌آوری و بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی، به همراهی نکردن برخی از پزشکان در اجرای طرح مدیریت پسماندها اشاره نمود و خاطرنشان کرد: نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی استان به تشدید نظارتها بر مطبهای پزشکان اقدام کنند و در صورت مشاهده‌ی رعایت نکردن موارد زیست محیطی، از تمدید پروانه‌ها جلوگیری شود.


گفتنی است در این نشست گزارش آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های در دست اجرای استان گیلان به وسیله‌ی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای استان، گزارش آخرین وضعیت پروژه‌های نیروگاه زباله‌سوز، بهسازی مرکز دفن سراوان، کارخانه‌ی کمپوست و نرم‌افزار تفکیک از مبدأ به وسیله‌ی نماینده‌ی شهرداری رشت، گزارش اجرای طرح جامع آموزش مدیریت پسماندها و مراکز دفن در شهرستانها و نیز دستاوردهای آموزش توانمندسازی دهیاران به وسیله‌ی سمن‌ها را رامین شیرعلی‌پور دبیر تشکلهای مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان، گزارش دانشگاه علوم پزشکی از اقدامات کنترلی پسماندهای پزشکی واحدهای درمانی بخش خصوصی، گزارش مدیرکل دفتر امور روستایی و امور شوراهای استانداری در زمینه‌ی طرح مپ(مدیریت پسماند روستایی) و تجهیز دهیاریها به خودروی حمل زباله ارائه شد و اقدامات پیشگیرانه‌ی کنترل آتش‌سوزی کاه و کلش در فصل برداشت محصول برنج، ارائه و بررسی گردید.
همچنین در این نشست اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با تاکید بر استفاده از تکنولوژیهای نوین برای مدیریت پسماندها، با عنایت به برنامه‌ی ششم توسعه، از مدیریت اجرایی پسماندهای استان خواستار اجرای هر چه سریعتر پروژه‌های در دست اجرا همچون زباله‌سوز، کارخانه‌های در دست اجرای کمپوست و اصلاح کارخانه‌های کمپوست موجود در استان گیلان شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.