کد خبر : 35258
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵

ضوابط و حرایم «تپه‌ی مارلیک گیلان» پس از ۶۰ سال ابلاغ شد

ضوابط و حرایم «تپه‌ی مارلیک گیلان» پس از ۶۰ سال ابلاغ شد

هاتف‌خبر – معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان اعلام کرد: ضوابط و حرایم «تپه‌ی مارلیک» به جا مانده از تمدنی سه هزار و ۵۰۰ ساله در کرانه‌ی خاوری «سفیدرود» گیلان پس از ۶۰ سال کاوش، ابلاغ شده است.

هاتف‌خبر – معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان اعلام کرد: ضوابط و حرایم «تپه‌ی مارلیک» به جا مانده از تمدنی سه هزار و ۵۰۰ ساله در کرانه‌ی خاوری «سفیدرود» گیلان پس از ۶۰ سال کاوش، ابلاغ شده است.
به گزارش «هاتف‌خبر» دکتر ولی جهانی در این باره توضیح داد: ابلاغ نقشه‌ی محدوده‌ی عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری اثر ملی فرهنگی – تاریخی(چراغعلی تپه‌ی مارلیک رودبار)به وسیله‌ی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار گیلان ابلاغ شده است.
وی اضافه کرد: به موجب این ابلاغ و در راستای اجرای بند ۱۲ از ماده‌ی ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ و مواد مربوطه از قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب سال ۱۳۰۹ و نظامنامه‌ی اجرایی آن حریم اثر یاد شده از این پس با حفاظت و نظارت وزارتخانه‌ی میراث فرهنگی انجام می‌شود و هرگونه دخل و تصرف در محدوده‌ی حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود و مرتکب، مشمول مجازاتهای قانونی خواهد شد.
جهانی تصریح کرد: ضوابط و حرایم «تپه‌ي مارلیک» به جا مانده از تمدنی سه هزار و ۵۰۰ ساله در کرانه‌ی خاوری «سفیدرود» گیلان پس از ۶۰ سال کاوش به ارسلان زارع استاندار گیلان ابلاغ شده و از آنجایی که بی‌توجهی به محدوده‌ی حریم آثار تاریخی در بسیاری از موارد صدمات جبران‌ناپذیر بر آثار تاریخی دارد به همین دلیل با توجه به اهمیت موضوع تعیین حریم اثر ملی فرهنگی – تاریخی(چراغعلی تپه‌ی مارلیک رودبار) کارشناسان میراث فرهنگی استان گیلان پس از انجام بررسیها و مطالعات جامع اقدام به تهیه‌ی پرونده‌ی حریم این اثر نمودند.


وی اضافه کرد: حریم اثر یاد شده پس از بررسیهای لازم در شورای حرایم کشور تصویب شد و به طریق مقتضی به افراد حقیقی و حقوقی ذیربط ابلاغ گردید.
گفتنی است «تپه‌ی مارلیک» یک محوطه‌ی باستانی در کرانه‌ی خاوری «سفیدرود» و در دره‌ی «گوهررود» مربوط به شهرستان رودبار در جنوب استان گیلان است؛ این تپه بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دستکم سه تا سه هزار و ۵۰۰ سال پیش است و پژوهشگران گمان می‌برند که این تپه آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان مردمان این تمدن بوده است.
پژوهشگران بر این باورند که آثار باستانی این منطقه متعلق به فرمانروایانی است که در اواخر هزاره‌ی دوم و آغازهزاره‌ی اول پیش از میلاد بر این ناحیه حکومت می‌کردند. مردمان این تمدن مردگان خود را بنا بر آیین خویش و همراه با اشیای ارزشمند به خاک می‌سپردند، در این منطقه ۵۳ آرامگاه با ۲۵ جام طلا کشف شده(جام مارلیک و جام افسانه‌ی زندگی معروفترین آنها است) و در برخی‌ از آنها بازمانده‌ی استخوان نیز به دست آماده است.
در همه‌ی آرامگاه‌ها اشیایی همچون ظروف‌ سفالین‌، دکمه‌های‌ تزیینی‌، انواع‌ سرگرز، پیکان‌، جامهای چینی‌، طلا، نقره و مفرغ، خنجر، شمشیر، مجسمه‌های‌ برنزی‌ و سفالی، سرنیزه‌ و کلاه‌خود و … پیدا شده است. پارچه‌های به دست آمده نیز خبر از وجود بافندگی درهزاران سال پیش در ایران می‌دهند و گفته می‌شود که جامهای شیشه‌یی در این محوطه از نخستین نمونه‌های صنعت شیشه‌سازی بشر است.
گفتنی است استان گیلان دارای یکهزار و ۲۱۱ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.