کد خبر : 35149
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰:۱۶

با مشکلات بسیار ظرف ۲۶ سال ۳۷ درصد شالیزارهای گیلان تسطیح شدند

با مشکلات بسیار ظرف ۲۶ سال ۳۷ درصد شالیزارهای  گیلان تسطیح شدند

هاتف‌خبر- «طرح تسطیح زمینهای کشاورزی» تاکنون در۳۷ درصد از شالیزارهای استان گیلان به میزان ۸۷ هزار هکتار انجام شده است.

هاتف‌خبر- «طرح تسطیح زمینهای کشاورزی» تاکنون در۳۷ درصد از شالیزارهای استان گیلان به میزان ۸۷ هزار هکتار انجام شده است.
به گزارش «هاتف‌خبر» مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در توضیح این خبر گفت: «طرح تجهیز و نوسازی» یا همان «طرح تسطیح زمینهای شالیکاری» که از سال ۱۳۷۴ در استان گیلان آغاز شده بود، هم‌اکنون به ۳۷ درصد از این زمینها رسیده است.
مجتبی شاه‌نظری با بیان اینکه «طرح تجهیز و نوسازی زمینهای شالیزاری» سال گذشته در حدود ۹۰۰ هکتار از شالیزارهای استان گیلان انجام شد، گفت: در صورت تامین اعتبار امسال نیز حدود یکهزار هکتار از شالیزارهای استان زیرپوشش این طرح قرار خواهد گرفت.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان سپس بیان نمود: حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای امسال پیش‌بینی شده که در صورت تخصیص این اعتبار، «طرح تجهیز و نوسازی شالیزاره» در حدود یکهزار هکتار از شالیزارهای گیلان پس از فصل زراعی امسال آغاز می‌شود.


وی اظهار کرد: هم‌اکنون اجرای «طرح تجهیز و نوسازی شالیزارهای گیلان» بر عکس سالهای اولیه به دلیل آگاه شدن کشاورزان از مزایای این طرح، با استقبال مواجه است و در زمینهای مستعد هر شهرستان برای تسطیح شالیزارها متقاضی وجود دارد.
شاه‌نظری اضافه کرد: عملیات اجرایی برای «طرح تجهیز و نوسازی شالیزارها» شامل تسطیح، قطعه‌بندی، ایجاد جاده‌های بین مزارع، ساخت شبکه‌ی آبیاری، زهکشی و ساخت ابنیه‌ی فنی می‌شود که انجام این کار موجب افزایش راندمان و بازدهی آبیاری، مدیریت بهینه‌ی مصرف آب، خروج آبهای مازاد از مزارع، دسترسی آسان به قطعات زراعی، کاهش هزینه‌های تولید و همچنین بهبود شرایط برای زمینه‌سازی مکانیزاسیون در مراحل کاشت، داشت و برداشت خواهد شد.
وی خاطر نشان نمود: حمل و نقل آسان محصول به انبار و کارخانه، دسترسی راحت به مزارع و رفت و آمد آسانتر، استفاده‌ی بهینه از آب آبیاری در شالیزار، اصلاح آبیاری و آبرسانی منظم، استفاده‌ی بهینه از ماشین‌آلات کشاورزی از کاشت تا برداشت، کاهش هزینه‌ی تولید و افزایش محصول و درآمد خانوار کشاورز از دیگر مزایای یکپارچه‌سازی زمینهای شالیزاری است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه نزدیک به ۱۸۰ هزار هکتار از زمینهای شالیزاری استان گیلان مستعد اجرای «طرح تجهیز و نوسازی» هستند، اظهار کرد: تنها ۱۵ درصد هزینه‌ی اجرای این طرح بر عهده‌ی بهره‌بردار یا کشاورز است و بقیه‌ی هزینه‌ها را دولت می‌پردازد.
گفتنی است استان گیلان به دلیل مجاورت با دریای کاسپین، بهره‌گیری از باران فراوان، رطوبت کافی، وجود رودخانه‌‌های بسیار و خاکهای آبرفتی حاصلخیز یکی از قطبهای مهم کشاورزی کشور بوده و در تولید محصولات کشاورزی و تامین نیازهای غذایی کشور نقشی اساسی دارد.
گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار زمین کشاورزی است که از این میزان سالانه ۲۳۸ هزار هکتار زیرکشت محصول برنج می‌رود.
همچنین بیش از ۳۰۰ هزار نفر از گیلانیان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که برنج، چای، زیتون، پیله‌ی ابریشم، بادام زمینی، فندق و مرکبات از عمده محصولات کشاورزی این استان به شمار می‌روند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.