کد خبر : 35142
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶

بنیاد نخبگان گیلان، استعدادهای برتر کشور را با «موزه‌ی تاریخ چای ایران – لاهیجان» آشنا کرد

بنیاد نخبگان گیلان، استعدادهای برتر کشور را با «موزه‌ی تاریخ چای ایران – لاهیجان» آشنا کرد

هاتف‌خبر – برنامه‌ی بازدید مجازی نخبگان و استعدادهای برتر استان گیلان و سراسر کشور از «موزه‌ی تاریخ چای ایران- لاهیجان» برابر خبر روابط عمومی این بنیاد روز دوشنبه‌ی گذشته برگزار شد.

هاتف‌خبر – برنامه‌ی بازدید مجازی نخبگان و استعدادهای برتر استان گیلان و سراسر کشور از «موزه‌ی تاریخ چای ایران- لاهیجان» برابر خبر روابط عمومی این بنیاد روز دوشنبه‌ی گذشته برگزار شد.
به گزارش «هاتف‌خبر» بر پایه‌ی اعلام روابط عمومی بنیاد نخبگان استان گیلان، این بنیاد در راستای اجرایی‌سازی اقدام ملی 5-1-3 سند راهبردی کشور در امور نخبگان و با هدف آشنا ساختن اجتماع نخبگانی با جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور، همچنین به منظور ارتقای خودآگاهی ملی و حس دلبستگی به میهن، با همکاری دانشگاه‌های گیلان، فرهنگیان، فنی و حرفه‌ای و دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، بازدید مجازی نخبگان و استعدادهای برتر از «موزه‌ی تاریخ چای ایران – لاهیجان» را روز دوشنبه 14 تیر ماه امسال برگزار نمود.
در این برنامه‌ی بازدید دکتر مسعود اصفهانی رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان با خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان، در زمینه‌ی اهداف برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی بنیاد نخبگان استان و لزوم آشنا شدن نسلهای جوان با «موزه‌ی تاریخ چای ایران» سخنانی ایراد نمود.


سپس مهندس اصلانی مدیر موزه‌ی تاریخ چای ایران – لاهیجان با قدردانی از بنیاد نخبگان استان گیلان برای انتخاب این موزه درجهت آشنا کردن نخبگان و استعدادهای برتر با آن، در سخنانی با اشاره به تلاشهایی که کاشف‌السلطنه برای توسعه‌ی چای در ایران به کار گرفته از وی به عنوان فرد «نخبه» در عصر خود یاد کرد و توسعه‌ی باغها و صنعت چای امروز ایران را مرهون تلاشهای خستگی‌ناپذیر او دانست.
پس از آن سالنهای «موزه‌ی تاریخ چای لاهیجان» که در آن اشیا و ادوات چایسازی قدیمی، انواع سماورهای زغالی و نفتی، انواع قوری، استکان و دیگر اشیای قدیمی مرتبط با چای که با توضیحات مدیر موزه همراه بود برای شرکت‌کنندگان به نمایش در آمد.
پس از آن افراد شرکت‌کننده در این برنامه‌ی بازدید مجازی بر سر آرامگاه کاشف‌السلطنه بنیانگذار چای ایران که در «موزه‌ی تاریخ چای ایران – لاهیجان» قرار دارد حضور یافته و با خواندن فاتحه به روح آن مرحوم ادای احترام نمودند.


گفتنی است محمدمیرزا قوانلو قاجار ملقب به کاشف‌السلطنه در سال 1279 خورشیدی کشت چای را در لاهیجان آغاز نمود و در دیگر نقاط استان نیز توسعه داد.
آرامگاه کاشف‌السلطنه در سال 1335 به همت چایکاران شمال کشور برای پاسداشت تلاشهای وی در زمینه‌ی توسعه‌ی صنعت چای ساخته شد.
در سال 1375 نیز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور آن را به تنها «موزه‌ی تخصصی چای در ایران» تبدیل نمود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.