کد خبر : 34450
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴

گیلان دومین نقطه‌ی هدف هجمه به زمینهای کشاورزی است

گیلان دومین نقطه‌ی هدف هجمه به زمینهای کشاورزی است

هاتف‌خبر – رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با تاکید بر اینکه موظف به انجام حفاظت از زمینهای کشاورزی هستیم و باید پیش از برخورد با وقوع جرم زمینه‌های پیشگیری آن را نیز فراهم کنیم گفت: هجمه به زمینهای کشاورزی بر اثر ناآگاهی و کم‌بودن اطلاعات از قوانین در بخش کشاورزی به وقوع می‌پیوندد.

هاتف‌خبر – رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با تاکید بر اینکه موظف به انجام حفاظت از زمینهای کشاورزی هستیم و باید پیش از برخورد با وقوع جرم زمینه‌های پیشگیری آن را نیز فراهم کنیم گفت: هجمه به زمینهای کشاورزی بر اثر ناآگاهی و کم‌بودن اطلاعات از قوانین در بخش کشاورزی به وقوع می‌پیوندد.
به گزارش «هاتف‌خبر» مسعود الماسی این مطلب را در نشست «بررسی عملکرد استان گیلان در زمینه‌ی شناسایی و مقابله با تغییر کاربریهای غیرمجاز در سال ۱۳۹۹ و دو ماهه‌ی نخست امسال» که با حضور سرهنگ حسین‌آبادی فرمانده‌ی یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور، سرهنگ حجتی فرمانده‌ی پلیس پیشگیری انتظامی استان گیلان، مدیر امور اراضی و نیز ارتباط تصویری با مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها برگزار شد، عنوان کرد.
وی با بیان اینکه از این فرصتها باید به صورت مغتنم استفاده کرد گفت: اگر ایرادی به کار وارد است و طرح موضوع می‌شود حتماً باید برای رفع نقص و موانع موجود استفاده کنیم و آن را به عنوان انتقاد از عملکرد خودمان در نظر بگیریم، هر چند که این عملکرد و انتقاد عمومیت ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به سه اصل مهم در جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما موظف به «حمایت» و «هدایت» تولید برای امنیت غذایی و همچنین «صیانت» از عوامل تولید هستیم که در همه‌ی این موارد وجود زمین کشاورزی یکی از اصلیترین عوامل تولید قلمداد می‌شود.


الماسی سپس ادامه داد: در نهایت حفظ و ارتقای وضعیت نیروی انسانی در درون بخش است که باید همواره به عنوان یکی از اصول اصلی در اهداف و برنامه‌های خود در نظر بگیریم.
وی با اشاره به اینکه استان گیلان را به عنوان دومین نقطه‌ی هدف در هجمه‌یی که برای زمینهای کشاورزی اتفاق می‌افتد می‌توان نام برند، گفت: اینها از آمار و ارقامی که در مرکز جمعبندی می‌شود به دست آمده و اگر این را لحاظ کنیم که ما یکی از کوچکترین استانهای کشور هستیم به معنی این است که ما دچار حمله و آسيب بزرگ خارج از اندازه‌ها و کاملاً غیرمتعارف هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان سپس اضافه کرد: در واقع بیش از متوسطی که در کشور هجمه به زمینهای کشاورزی وجود دارد، استان گیلان مورد تهدید و آسیب است آن هم با امکانات، منابع انسانی و اعتبار محدود.
وی ادامه داد: همه‌ی اینها دست به دست هم می‌دهد تا کار را برای ما سخت‌تر کند اما وظایفی که بر عهده داریم زمینه‌یی فراهم می‌کند تا ما بتوانیم با انسجام و همگرایی بیشتر از مجموعه‌ی عوامل دست‌اندر کار برای یاری جستن و پیشگیری از وقوع جرم و در نهایت انجام وظایفی که منجر به حفظ زمینهای کشاورزی و کاربری آن می‌شود، استفاده کنیم.
الماسی گفت: بی‌تردید نیروی انتظامی یکی از عوامل اصلی در همکاری برای انجام بهتر حفاظت از زمینهای کشاورزی است. نیروی انتظامی خود نیز در بعضی موارد برای پیشگیری از جرم نقاطی را به عنوان هدف قرار می‌دهد که در فرهنگسازی مردم و در ارائه‌ی آگاهی و آموزش بیشتر تاثیرگذار هستند که ما این بخش را نباید نادیده بگیریم.
وی با تاکید بر اینکه در اطلاع‌رسانی و آگاهسازی هر چه بیشتر مردم نباید تردید کنیم، اذعان کرد: بسیاری از رویدادهایی که در این زمینه اتفاق می‌افتد بر اثر ناآگاهی و اطلاع نداشتن کافی از قوانین در بخش کشاورزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در ادامه اظهار کرد: بدون تردید ما برای این بخش در سازمان جهاد کشاورزی یک فضای جدید ایجاد خواهیم کرد و برای اطلاع‌رسانی بیشتر تلاش می‌کنیم که زمینه‌هایی مناسب فراهم شود تا آگاهی مردم افزایش پیدا کند و ما هم بتوانیم از وقوع این جرمها پیشگیری کنیم.


الماسی گفت: «غارت» اصطلاحی است که در زمینه‌ی حفاظت از اراضی کشاورزی به کار می‌برند و این عمق فاجعه را نشان می‌دهد که ما داریم با آن برخورد می‌کنیم و در این بین برای پیشگیری از این غارت، همه باید دست به دست هم بدهیم.
وی در ادامه تصریح کرد: در راستای حفظ اراضی کشاورزی خوشبختانه با نگاهی ویژه که در کشور اتفاق افتاده، امروزه در استانها تمرکز فعالیتها را در استانداریها شاهد هستیم و با حس مسوولیتی که در این زمینه از طریق همگرایی چند وزارتخانه با تمرکز وزارت کشور اتفاق می‌افتد، نویددهنده‌ی این است که‌ بتوانیم از همکاری و همیاری دستگاه‌های مختلفی که می‌توانند در پیشگیری از وقوع این جرمها تاثیرگذار باشند، استفاده کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان همچنین عنوان کرد: در استان گیلان نیز پای این کار بسیاری از دستگاه‌های تاثیرگذار همچون استانداری هستند و با تمرکز شخص آقای استاندار در این کار، به تدریج شاهد این خواهیم بود که دستگاه‌های تاثیرگذار با همکاریهایی که می‌توانند انجام دهند به میدان بیایند.
مسعود الماسی اضافه کرد: هر چند این همکاریها یکنواخت نیست و هنوز حدود انتظار ما برآورده نشده اما زمینه‌های پیشگیری هم‌اکنون در حال اتفاق است.
وی با اشاره به اینکه در زمینه‌یی صحبت می‌کنیم که از مباحث کاملاً تخصصی است، افزود: ما موظف به انجام صیانت از عرصه‌های کشاورزی هستیم و در این راه از طریق تمرکز بر مدیریت امور اراضی آن را دنبال می‌کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان همچنین اذعان کرد: هرچند مدیران ما در شهرستانها وظایفی متعدد بر دوش دارند اما در چند سال گذشته از نظر جایگاه و اهمیتی که زمینهای کشاورزی پیدا کرده‌اند، تصور می‌کنم که بخشی عمده از زمان و انرژی خودشان را به این موضوع اختصاص داده‌اند و این اهمیت و جایگاه سبب شده تا ما در امور اراضی روزهای سختی را سپری کنیم.


وی همچنین اظهار کرد: سختیها با حمایتهایی که صورت می‌گیرد و در دیدگاه‌های جدید که در ضرورت همگرایی برای دستگاه‌های مختلف به وجود مي‌آید، بر ما آسان خواهد شد و ما به کمک هم برای رسیدن به آن نقطه‌ی هدف روزهای بهتری را در پیش خواهیم داشت.
الماسی اظهار امیدواری کرد: جای امیدواری است که بتوانیم زمینه برای دقت نظر در امور اراضی با نگاه به چارچوبی که در آن کار می‌کنیم، تمرکز بیشتری پیدا کند و به نقطه‌یی برسیم که پیش از برخورد با وقوع جرم بتوانیم زمینه‌های پیشگیری از جرم را فراهم کنیم.
همچنین در این نشست هر یک از حاضران به بررسی موضوعاتی گوناگون مانند اخبار سامانه‌ی ۱۳۱، شناسایی تغییر کاربریهای غیرمجاز، اجرای تبصره‌ی ۲ ماده‌ی ۱۰، اجرای احکام، ثبت همه‌ی اقدامات در سامانه‌ی جامع اطلاعات مکانی و وضعیت فعالیت واحدهای گشت پرداختند.
گفتنی است برای پیشگیری و مقابله با تغییر کاربری، زمین‌خواری و تخریب زمینها از سال ۹۸ یگان حفاظت زمینهای کشاورزی طبق قانون احکام دائمی ماده‌ی ۳۵ ستاد کل نیروهای مسلح ایجاد شده و هم‌اکنون این یگان در همه‌ی استانهای کشور فعالیت می‌کند.
همچنین سامانه‌ی تلفنی ۱۳۱ برای جلوگیری از زمین‌خواری، تخریب و تغییرکاربریهای غیرمجاز در سراسر کشور به صورت شبانه‌روزی فعال است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.