کد خبر : 34140
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰

کتاب «گیلان عصر قاجار در عکس‌های دیمیتری ارماکوف» گنجینه‌یی گرانبها از عکسهای تاریخی گیلان است

کتاب «گیلان عصر قاجار در عکس‌های دیمیتری ارماکوف» گنجینه‌یی گرانبها از عکسهای تاریخی گیلان است

هاتف‌خبر – به مناسبت فرا رسیدن «هفته‌ی میراث فرهنگی» روز سه‌شنبه چهارم خرداد ماه ۱۴۰۰ بین ساعتهای ۱۳ تا ۱۵ عصر‌آیین رونمایی از کتاب «گیلان عصر قاجار در عکس‌های دیمیتری ارماکوف» به صورت مجازی برگزار‌شد.

هاتف‌خبر – به مناسبت فرا رسیدن «هفته‌ی میراث فرهنگی» روز سه‌شنبه چهارم خرداد ماه ۱۴۰۰ بین ساعتهای ۱۳ تا ۱۵ عصر‌آیین رونمایی از کتاب «گیلان عصر قاجار در عکس‌های دیمیتری ارماکوف» به صورت مجازی برگزار‌شد.
به گزارش «هاتف‌خبر» این کتاب که با کوشش مهرداد اسکویی و هادی میرزانژاد موحد در «نشر فرهنگ ایلیای رشت» به چاپ رسیده، مجموعه‌یی از عکسهای دیده نشده‌ی گیلان است که در دوران قاجار با دوربین دیمیتری ارماکوف عکاس گرجی به ثبت رسیده است.
به گزارشی که ایرنا از نشست رونمایی این کتاب ارائه کرده آمده است که با حضور گئورگی ساخلت خوتسیشویلی رایزن فرهنگی گرجستان به صورت آنلاین این برنامه برگزار شده است. مصیب امیری رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهرداد اسکویی، هادی میرزانژاد موحد، علیرضا قلی‌نژاد پیربازاری معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، احمد چایچی امیرخیز عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و هومن یوسفدهی پژوهشگر تاریخ، ادبیات و گیلانشناس و رئیس موزه‌ی خوشنویسی ایران حضور داشتند.
رئیس پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری کتاب «گیلان عصر قاجار در عکس‌های دیمیتری ارماکوف» را گنجینه‌یی گرانبها از عکسهای تاریخی دانست که انبوهی از اطلاعات تاریخی، فرهنگی و مردمشناختی را در خود جای داده است.


مصیب امیری در نشست مجازی نقد و بررسی کتاب «گیلان عصر قاجار در عکس‌های دیمیتری ارماکوف» با ارزشمند خواندن این اثر تصریح کرد: پس از اختراع عکاسی، گسترش آن و پیشرفت فنون عکاسی در نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم میلادی عکس به عنوان پدیده‌یی نوظهور و به عنوان سند نانوشتاری مهم به انبوه مدارک و اسناد و دستاوردهای انسان افزوده شد و با گذشت زمان خود به عنوان میراث بصری به آیندگان منتقل گردید.
وی افزود: کتاب ارزشمند «گیلان عصر قاجار» با کوششهای مهرداد اسکویی و هادی میرزانژاد موحد و با همکاری پژوهشگران ایرانی و گرجی از عکسهای مجموعه‌ی بزرگ دیمتری ارماکوف عکاس نامدار نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم میلادی که در موزه‌ی ملی گرجستان نگهداری می‌شود، فراهم آمده و از بین عکسهای ایران این مجموعه‌ی بزرگ و با دقت و کوشش بسیار شناسایی و انتخاب شده است.
امیری این کتاب را گنجینه‌یی گرانبها از عکسهای تاریخی دانست که انبوهی از اطلاعات تاریخی، فرهنگی، مردمشناسی شناخت بافتها و سازه‌های تاریخی، زیست‌محیطی و باستانشناسی را در خود جای داده است.


به گفته‌ی وی محدوده‌ی جغرافیایی عکسهای این مجموعه از آستارا در گیلان تا نزدیکی قزوین امتداد می‌یابد و عکاس با ابتکار و هنرنمایی خود عکسهایی از کشتیهای بندر، تأسیسات راه، گمرک، صنایع همجوار، مناظر، دریا، سازه‌ها، حرفه‌ها، پیشه‌ها و مردمان مسیر را با جزییات تمام و شگفت‌انگیز ارائه می‌کند.
امیری اظهار کرد: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در راستای اهداف پژوهشی خود در رشته‌های مرتبط با میراث فرهنگی کشور به نقد و بررسی ارزشها و جنبه‌های مختلف این کتاب با حضور محققان و مؤلفان این اثر ارزشمند می‌پردازد و کوششهای همکاران گرامی از موزه‌ی ملی گرجستان و مؤسسه‌ی شرق‌شناسی دانشگاه ایلیای گرجستان را برای در دسترس قراردادن این منابع دست اول پژوهش ارج می‌نهد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: اینگونه کوششها به جلب توجه پژوهشگران بخشهای مختلف در جهت پژوهشهای بیشتر کمکی شایان توجه کند.
در ادامه احمد چایچی عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به محتوای دربرگیرنده‌ی عکسهای کتاب «گیلان عصر قاجار» که به وسیله‌ی دیمیتری ارماکوف گرفته شده است این کتاب را گنجینه‌یی با ارزش از موزه‌ی ملی گرجستان دانست که چاپ و تدوین آن سه سال به طول انجامیده است.


وی با بیان اینکه این عکسها از موزه‌ی ملی گرجستان انتخاب شده‌اند به برخی از ویژگیهای منحصر به فرد این مجموعه اشاره کرد و گفت: دقت ارماکوف در عکسبرداری و کلاسه‌بندی آثار قابل توجه است به نحوی که همه‌ی عکسها شماره و زیرنویس دارند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ارماکوف را فردی چندبعدی و پیشرو توصیف کرد و گفت: او را باید عکاسی تمام‌عیار و عکاس جزییات نامید چرا که در مسیر عکاسی از جزییات و مردم عادی صرفه نظر نکرده و عکسهایی گرفته که در واقع مستنداتی محسوب می‌شوند که حاوی اطلاعات باستانشناسی، مردمشناسی، معماری و هستند.
چایچی گفتن در این بین به عکسهای تخریب جنگلهای گیلان، حمام سنگی انزلی، مزارع زیتون و … می‌توان اشاره کرد که اطلاعات بینظیر و منحصر به فرد را ارائه می‌دهند.
ماکاناتادزه دبیر اول سفارت گرجستان در ایران نیز در ادامه‌ی این نشست از مؤلفان این کتاب قدردانی کرد و گفت: روابط و همکاری علمی بین ایران و گرجستان سابقه‌یی طولانی دارد که قابل قدردانی است.
وی با بیان اینکه این کتاب نقشی مؤثر در انجام پژوهشهای مردمشناسی ایفا کرده، ابراز امیدواری نمود: در سالهای آینده همکاری بین دانشمندان ایران و گرجستان بیشتر شده و زمینه‌ی همکاری‌های گسترده‌تری فراهم شود.
هومن یوسفدهی پژوهشگر گیلانشناس و رئیس موزه‌ی خوشنویسی ایران دیگر سخنران این نشست نیز با اشاره به محتوای کتاب «گیلان عصر قاجار در عکس‌های دیمیتری ارماکوف» این مجموعه‌ی بینظیر را دارای جایگاهی ویژه به منظور انجام پژوهشهای گسترده دانست و تصریح کرد: در این مجموعه عکسها، دنیایی را مشاهده می‌کنیم که پیش از ما وجود داشته و دیگر جز نشانه‌هایی از آن باقی نیست و تنها چیزی که می‌تواند در نشان دادن گذشته به ما حق مطلب را ادا کند همین قابهای عکاسی هستند.
وی این مجموعه‌ی با ارزش را میراث‌ملی ایران دانست و گفت: آثار کاغذی، مقوایی و شیشه‌یی عمر مفید دارند و کتابها آثاری ماندگاری‌ هستند که در زمینه‌ی این مجموعه‌ها چاپ و منتشر می‌شوند.
مهرداد اسکویی فیلمساز و پژوهشگر ایرانی هم در ادامه با تبریک «روز ملی گرجستان» تفاهمنامه‌ی مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه ایلیای گرجستان و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و روابط و همکاریهای این دو کشور را در زمینه‌های فرهنگی گسترده عنوان کرد.


اسکویی با بیان اینکه ارماکوف برای عکاسی از رویدادهای زمان خودش اشتیاق داشته و خطرهای بسیاری را متحمل شده و مانند یک عکاس باستانشناس و قومشناس فعالیت کرده است، او را ژورنالیست عکاس نامید که وقایع مهم تاریخی را ثبت کرده است.
علیرضا قلی‌نژاد پیربازاری معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری هم از دو منظر این کتاب را ارزشمند دانست و گفت: خود این تصاویر بخشی از میراث فرهنگی‌ هستند و تمام جلوه‌های ارزشی این بخش را در آنها می‌توان دید. تصاویر ارائه شده در این مجموعه ارزشهای تاریخی، فرهنگی و میراث‌ ناملموس دارند و ما از نوع رفتار و سلوک ارماکوف با مردم می‌توانیم به آنها پی ببریم.
وی ارزشهای اعتقادی را نیز از این منظر قابل توجه دانست و خاطر نشان کرد: زیرا که هنرمند آثارش را از آنچه درونش می‌جوشد خلق می‌کند و این آثار بر آثار میراث‌فرهنگی دیگر نیز شهادت می‌دهند.
به گفته‌ی معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری، این کتاب موضوعی را مستند کرده که در یکصد سال اخیر آسیبهای جدی دیده و این اثر برای ما که در اندیشه‌ی مرمت، احیا، ثبت و ضبط تاریخ هستیم بسیار ارزشمند است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.