کد خبر : 33250
تاریخ انتشار : شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲

سزای محبت «زمین»؛ آلودگی، پمساندها، تبر و تیشه نیست؟!

سزای محبت «زمین»؛ آلودگی، پمساندها، تبر و تیشه نیست؟!

هاتف‌خبر – سیدحسین ضیابری سیدین – «زمین» تنها کره‌ی مسکونی جهان هستی که تاکنون شناخته‌شده، همچون مادری که فرزندانش را به نرمی در آغوش گرفته است،پذیرای میلیاردها انسان با طرز تفکر متفاوت است. آیا سزای این کره‌ی مسکونی ایجاد آلودگی، تکثیر پسماندها، زباله‌های پلاستیکی، صدای تبر، تیشه و اره موتوری است؟

هاتف‌خبر – سیدحسین ضیابری سیدین – «زمین» تنها کره‌ی مسکونی جهان هستی که تاکنون شناخته‌شده، همچون مادری که فرزندانش را به نرمی در آغوش گرفته است،پذیرای میلیاردها انسان با طرز تفکر متفاوت است. آیا سزای این کره‌ی مسکونی ایجاد آلودگی، تکثیر پسماندها، زباله‌های پلاستیکی، صدای تبر، تیشه و اره موتوری است؟
زمین سخاوتمندانه هر آنچه از منابع خود دارد در اختیار انسانها می‌نهد و در عوض تنها مصیبت و گرفتاری از آنها می‌بیند.
ما چه خواسته و چه نخواسته، آبها، فضای سبز و محیط زندگی خود را آلوده می‌کنیم، درختان را به تیغ تبر و اره موتوری می‌سپاریم، هوای اطرافمان را پر از فلزات سنگین و گازهای مخرب می‌نماییم و موجی از گرفتاریهای کوچک و بزرگ را برای این کره‌ی مسکونی با ندانم‌کاری خود به وجود می‌آوریم اما هرگز از مواهب طبیعی این مادر صبور بی‌بهره نشده‌ایم.


آیا بهتر نیست به نشانه‌ی دوستی و احترام برای این مادر مهربان دستکمن در «روز جهانی زمین پاک» دست دوستی او را به گرمی بفشاریم و مهربانی و گشاده‌دستی را از «زمین» بیاموزیم؟
در ارتباط با حفاظت محیط زیست بسیار سخن گفته و برنامه تدارک می‌شود اما فرهنگسازی برای دوستی با این سیاره‌ی سبز تنها به گوشس شنوا و دستهایی گیرا نیازدارد. گوشی که صدای درخواست این زمین پاک را بشنود و دستی که دست محبت‌آمیز روی گونه‌ی رنجیده‌ و زخمی آن بکشد.
«روز جهانی زمین پاک» یکی از رویدادی مهم جهانی است که هر ساله در همه‌ی کشورهای جهان – هر یک به نوعی – برای افزایش آگاهیهای همگانی، آموزش در زمینه‌ی اصول و موازین زیست‌محیطی، ترویج فرهنگ حفاظت از زمین و همچنین فرهنگسازی برای جلوگیری از آلودگی کره‌ی مسکون برگزار می‌شود.
«روز جهانی زمین پاک» که دوم اردیبهشت ماه برابر با بیست و دوم آوریل هر ساله نهیبی به ما برای توجه بیشتر به این مادر مهربان می‌زند، باید آرام آرام بتوان به یک جنبش اجتماعی زیست‌محیطی در جهان برای حفاظت از «زمین سبز» تبدیل شود.
امسال که برای دومین سال با پدیده‌ی ناگوار «شیوع جهانگیر ویروس کرونا» روبه‌رو بوده‌ایم و فعالیتهای جمعی و گروهی قدری مورد تاثیر این پدیده‌ی مخرب بوده، بسیاری از فعالیتهای زیست محیطی در بستر فضای مجازی دنبال شده و کمتر به سمت برنامه‌های اجتماعی پیش رفتاه است.
همچنین امسال سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور «احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه‌ی‌ پایدار» را به عنوان شعار اساسی «روز زمین پاک» برای سال ۱۴۰۰ انتخاب کرده و برنامه‌هایی را نیز تدارک دیده بود که به تبع آن در استان گیلان هم اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان دست به اجرای اقداماتی در جهت جلب توجه همگانی به محیط زیست و «زمین پاک» زد.


دکتر ساسان کفایی در پیامی به مناسبت «روز جهانی زمین پاک»، حفظ محیط زیست را پاسخی به یکی از نیازهای اساسی جامعه تعبیر کرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: دوم ارديبهشت ماه(روز جهاني زمين پاک) پيام مهمي براي شهروندان دارد كه سلامتي جسم و روح آنها منوط به داشتن، محيط سالم است و حفظ و نگهداري محيط زيست به عنوان هديه‌ی بزرگ خداوندي، وظيفه‌ی همگانی و عمومی است.
وی افزود: حفظ محیط زیست، پاسخ به یکی از نیازهای اساسی جامعه و به منزله‌ی رعایت حقوق عمومی است و تخریب محیط زیست معلول نابرابریهای اجتماعی و استفاده‌ های غلط از طبیعت و یکی از عوامل تضییع حقوق انسانهاست.
ساسان کفایی یکی از مهمترین و موثرترین مولفه‌های حفظ محیط زیست را، ارزیابی رفتار و عملکرد آحاد گوناگون جامعه در رسیدن به اصول اولیه‌ی توسعه‌ی پایدار دانست و تاکید کرد: دست یافتن به چنین توسعه‌یی یعنی حفظ ارزشهای زیست‌محیطی، عمدتاً مستلزم تغییر در فرهنگ زیستی جوامع بوده تا انسان بتواند منش خود را با پایداری و پویایی طبیعت، مطابقت دهد.
اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های خود در حفظ محیط زیست به اجرای چندین برنامه‌ی نمادین هم در «روز جهانی زمین پاک» مبادرت ورزید و در آن از تشکلهای مردم نهاد و گروه‌های مختلف مردمی برای انجام برنامه‌ها سود برد.
در یکی از این برنامه‌ها با حضور یگان حفاظت محیط زیست استان گیلان و گروه‌های گوناگون مردمی و همچنین با رعایت همه‌ی توصیه‌های بهداشتی، زباله‌های «پارک ملی بوجاق» جمع‌آوری شد.


در این باره روابط عمومی اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گزارش داد که ساسان اکبری‌پور فرمانده‌ی یگان حفاظت محیط زیست این استان گفته است: به مناسبت «روز جهانی زمین پاک» که امسال با شعار «احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه‌ی پایدار» نامگذاری شد، شماری از دوستداران محیط زیست از قشرهای مختلف جامعه در کنار نیروهای یگان حفاظت محیط زیست گیلان با همکاری و حضور نیروهای شهرداری بندر کیاشهر و با رعایت پروتکلهای بهداشتی، زباله‌های «پارک ملی خشکی – دریایی بوجاق» را با وسعت سه هزار و 261 هکتار جمع‌آوری کردند.
وی گفت: این افراد با حضور خود یادآور شدند که طبیعت حق یکایک مردمان این سرزمین است و بدرفتاری با طبیعت و رهاسازی پسماندها در آن، خودخواهی نابخردانه محسوب می‌شود که عواقب شومش دامنگیر همه‌ی جامعه خواهد شد.


اکبری‌‌پور با بیان اینکه باید تفکیک زباله از مبدا و مدیریت زباله‌ها در مقصد را به طور جدی در دستور کار و برنامه قرار دهیم، اظهار کرد: تنها با رعایت این نکته است که می‌توان از بروز فاجعه‌ی زیست‌محیطی و نابودی محیط زیست و طبیعت جلوگیری کرد.
همچنین به گزارش روابط عمومی اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در «روز جهانی زمین پاک» درختکاری و پاکسازی یک جاده‌ی مواصلاتی با حضور فرماندار و مسوولان شهرستان شفت انجام شد.
سرپرست اداره‌ی حفاظت محیط زیست شهرستان شفت در این باره گفت: به مناسبت فرا رسیدن «روز جهانی زمین پاک» روز پنجشنبه‌ی گذشته دوم اردیبهشت ماه برابر با ۲۲ آوریل شماری از مردم، مسوولان و طبیعتدوستان به همراه فرماندار، بخشدار، اعضای شورای ملاسرا و ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان شفت با رعایت تمهیدات بهداشتی، اقدام به پاکسازی حاشیه‌ی جاده ملاسرای شفت و زمینهای اطراف از زباله و پسماندها کردند.


تورج صادقی در ادامه افزود: در این برنامه که برای فرهنگسازی در زمینه‌ی حفاظت محیط زیست و با هدف آگاهی‌بخشی به قشرهای مختلف جامعه در زمینه‌ی زیانهای پراکنش زباله در طبیعت برگزار شد، در مسیر جاده‌ی یاد شده درختکاری نیز انجام گردید.
ابراهیم چراغی فرماندار شهرستان شفت در این برنامه اعلام کرد: با توجه به شعار امسال «روز جهانی زمین پاک» که «احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه‌ی پایدار» نامگذاری شده ما با کاشت نهال نشان دادیم که می‌توان سالهای متمادی، خاطره‌یی خوش را برای انسانها با حفظ و زنده نگه داشتن خاک و زمین ایجاد کرد.
وی افزود: ما تلاش کردیم با کاشت نهال در ایجاد این خاطره‌های خوش سهیم باشیم.


همچنین به همت اداره‌ی حفاظت محیط زیست شهرستان تالش با حضور فرماندار و دیگر مسوولان این شهرستان و گروه‌های مردمی، ساحل جوکندان از زباله‌ها و پسماندها پاکسازی شد.
سرپرست اداره‌ی حفاظت محیط زیست شهرستان تالش در توضیح این رخداد گفت: همزمان با فرا رسیدن «روز جهانی زمین پاک» با تلاش کارکنان این اداره پاکسازی ساحل جوکندان از پسماندها و زباله‌ها انجام شد.
رامین شیلاتی افزود: ما از ساحل جوکندان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با هدف فرهنگسازی در استفاده‌ی خردمندانه از طبیعت و همچنین مدیریت اصولی پسماندها، حدود ۵۰۰ کیلوگرم زباله جمع‌آوری کرده و پس از پاکسازی ساحل زباله‌ها را به محل دفن شهرداری تالش در محدوده‌ی روستای قروق انتقال دادیم.
به هر رو به نظر می‌رسد «روز جهانی زمین پاک» می‌تواند با برنامه‌هایی هدفمند به حرکتی فراگیر در محله، منطقه، استان، کشور و حتی جهان برای حفاظت از این «کره‌ی مسکونی زیبا» تبدیل شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.