کد خبر : 33018
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰:۵۸

ماه رمضان؛ گرانی کالاها، کلافگی مردم

ماه رمضان؛ گرانی کالاها، کلافگی مردم

هاتف‌خبر – سیدحسین ضیابری سیدین – همزمان فرا رسیدن ماه رمضان شهروندان گیلانی از نبود گرانی کالاهای اساسی در بازار کلافه هستند و بر نبود نظارت جدی دستگاه‌های مرتبط روی قیمتهای کالاهای اساسی گله دارند و می‌گویند: کالاها در مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلف به طور سلیه‌یی نرخگذاری می‌شود و همچنین بسیاری از واحدهای صنفی ماه رمضان را بهانه‌یی برای گرانفروشی قرار داده‌اند.

هاتف‌خبر – سیدحسین ضیابری سیدین – همزمان فرا رسیدن ماه رمضان شهروندان گیلانی از نبود گرانی کالاهای اساسی در بازار کلافه هستند و بر نبود نظارت جدی دستگاه‌های مرتبط روی قیمتهای کالاهای اساسی گله دارند و می‌گویند: کالاها در مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلف به طور سلیه‌یی نرخگذاری می‌شود و همچنین بسیاری از واحدهای صنفی ماه رمضان را بهانه‌یی برای گرانفروشی قرار داده‌اند.
مردم که گمان می‌کردند با فرا رسیدن ماه رمضان نظارت بر بازارها افزایش می‌یابد و دولت مانع از گرانفروشیها می‌شود، با آغاز این ماه که تقاضا برای بسیاری از مواد خوراکی افزایش می‌یابد به کلی از فعالیتهای دولتی که خود را «تدبیر و امید» می‌نامد، ناامید شده‌اند.
تدابیری که پیش از فرا رسیدن ماه رمضان مسوولان برای کنترل بازار از آن سخن می‌گفتند، عملاً با آغاز ماه رمضان بی‌نتیجه مانده و مراکز و واحدهای صنفی به ویژه در شهر رشت برخلاف اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان، اجناس و کالاها را حتی گرانتر از گذشته به مردم عرضه می‌کنند و مردم هم ناچار از تمکین و خرید هستند.
در چنین شرایطی برخی شهروندان که از نبود نظارت دولتی بر عرضه‌ی محصولات خوراکی در ماه رمضان گلایه دارند، معتقد هستند بازاریان کاملاً بی‌توجه و اعتنا از شعارهای دولتمردان کالاها را به هر نوخی که خودشان بخواهند می‌فروشند و حتی به قیمتهای مصوب به هیچوجه توجه ندارند و گرانفروشی این روزها در بازار به اصلی مسلم و بدون تردید تبدیل شده است.
یک شهروند رشتی که برای خرید زولبیا و بامیه به قنادی رفته بود گفت: در حالی که قیمت مصوب ۴۳ هزار تومان برای هر کیلو زوالبیا و بامیه اعلام شده اما من زولبیا و بامیه را کیلویی ۵۴ هزار تومان خریده‌ام.
وی همچنین می‌گوید قیمت قیمت مرغ هم در بازار به شکلی نامتعادل افزایش یافته و کسی نظارتی بر این بخش ندارد.
یک شهروند دیگر از افزایش قیمت برخی کالاهایی که در ماه رمضان بیشتر مورد تقاضا هستند اشاره می‌کند و می‌گوید همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان قیمت خرما، قند، شکر و سبزیجات افزایش یافته و نظارت بر بازار به هیچ عنوان به طور دائم و منطقی وجود ندارد.
یک خانه‌دار رشتی می‌گوید به نظر می‌رسد وعده مسوولان مبنی بر نظارت بر قیمت کالاها در بازار جدی نیست یا شامل حال واحدهایی صنفی که من از آنها خریداری کرده‌ام نمی‌شود.
این زن خانه‌دار رشت می‌‌افزاید تا برای گرانفروشی جریمه‌های جدی و سنگین در نظر گرفته نشود و واحدهای متخلف هم به طور جدی پلمب نشوند، ما مجبور هستیم به هر رقمی که فروشند عنوان می‌کند، تمکین کنیم.
دیگر شهروند ساکن رشت هم که به نظر می‌رسد از خرید آغازین روزهای ماه رمضان بسیار ناراحت و گله‌مند است اظهار می‌کند که روز گذشته برای خرید آش رفتم. هر کیلوگرم آش را ۵۰ هزار تومان می‌فروختند در حالی که قیمت مصوب کمتر از این میزان بوده نمی‌دانم چرا سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با توجه به اینکه مصرف برخی از اقلام در ماه رمضان افزایش پیدا می‌کند و خوراکی‌هایی همچون شیرینی، آش، زولبیا و بامیه، مواد پروتئینی و تولیدات شیری و… به وسیله‌ی شهروندان در ماه مبارک رمضان بیشتر مورد تقاضا هست، فکری به حال مردم نمی‌کنند و در این ماه به تشدید نظارتها بر بازار نمی‌پردازند.
اما گویا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان این نظر مردم را نمی‌پذیرد و در این باره مهدی نقدی معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان گیلان می‌گوید که واحدهای صنفی به سه بخش ممتاز، درجه‌ی یک و درجه‌ی دو تقسیم‌بندی شده‌اند و باید تابلویی نصب کنند تا شهروندان بدانند هر واحد صنفی دارای چه درجه‌یی است.


وی می‌افزاید: این درجه‌بندی به خاطر تعیین وضعیت قیمتهای مصوب شده‌ی اقلام اساسی در ماه مبارک رمضان امسال است.
معاون بازرسی اصناف استان گیلان نیز در این باره توضیح می‌دهد: همزمان با آغاز ماه رمضان و طبق سنت هر ساله علاوه بر تشدید نظارت در نوروز در ماه رمضان نیز در دو شیفت صبح و عصر ناظران بر بازار به کار خود ادامه می‌دهند. هدف ما نظارت بر کالاهای پرمصرف همچون حبوبات، خرما، شکر، آش، هلیم، زولبیا و بامیه، سبزی، رشته‌خشکار، مرغ و… و همچنین رصد فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ییی و… است.
مهدی شریفی درباره‌ی رعایت نکردن برخی واحدهای صنفی از قیمت مصوب نیز گفت: همکاران ما عصرها برای سرکشی از قیمت اقلام خاص ماه رمضان عازم مراکز صنفی می‌شوند. غیر از این هم، دو سامانه برای ثبت شکایت مردمی داریم. یکی ۱۲۴ است که تا شکایات آن به ما برسد، کمی طول می‌کشد، اما شماره‌ی تماس مستقیم ۳۲۱۲۵۴۴۴ در طول روز تا ساعت هشت شب پاسخگو است. شکایتهای ثبت شده به اکیپهای فعال در شهر اطلاع داده می‌شود تا برخورد لازم را با متخلفان انجام دهند.
وی به نکته‌یی دیگر هم اشاره می‌کند و می‌‌افزاید: با برخی از فروشگاه‌ها برخورد کرده‌ایم اما چون رقم جریمه‌ها کم تعیین شده، ممکن است واحدی جریمه شود و آن مبلغ را بپردازد، اما از محل گرانفروشی ضرر جریمه‌ی خود را دوباره جبران کند. ضمن اینکه قیمتهای در نظر گرفته کالاها بر اساس قیمتهای موجود در بازار شیرینی، روغن و … است و شیرینی‌فروشی‌ها یا پزندگان آش نمی‌توانند به بهانه‌ی گران شدن مواد اولیه از نرخ مصوب گرانتر بفروشند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز از مشخص شدن قیمت اقلام مصرفی ماه مبارک رمضان در استان خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه‌ی کمیته‌ی فرعی تنظیم بازار مرکز استان؛ قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه ممتاز که در ماه رمضان تقاضای بسیاری دارد، ۴۳ هزار تومان تعیین شده است.


فرهاد دلق‌پوش همچنین خاطر نشان کرد: نظارتها بر بازار به طور مستمر ادامه دارد و در این ایام تشدید نیز شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان سپس اظهار کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف در بخشهای عرضه‌ی کالا و خدمات از طریق تماس با سامانه‌ی ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت مورد را گزارش دهند.
با همه‌ی اینها هنوز مردم از گرانفروشی بسیاری از واحدهای مختلف تولیدی و خدماتی در ماه رمضان گله‌مند هستند و نظارت بر بازارهای مصرف را کافی، اصولی و دقیق نمی‌دانند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.