کد خبر : 31733
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹

لابه‌لای خبرها

لابه‌لای خبرها

هاتف‌خبر – «لابه‌لای خبرها» نگاهی گذرا و نیمه تحلیلی به خبرهایی که در طول هفته گفته یا شنیده‌ شده دارد که خواندن آنها می‌تواند برای مخاطب جالب باشد.

هاتف‌خبر – «لابه‌لای خبرها» نگاهی گذرا و نیمه تحلیلی به خبرهایی که در طول هفته گفته یا شنیده‌ شده دارد که خواندن آنها می‌تواند برای مخاطب جالب باشد.

 

چرا نام بیمارستان «شهید علی انصاری رودسر» سر زبانها افتاد؟!
هاتف- دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید که «وقتی روایتی به اشتباه ترند می‌شود، حوزه‌ی سلامت، قربانی فقدان سواد رسانه‌ای شده است.»
در روزهای اخیر کلیپی در فضای مجازی دست ‌به ‌دست می‌شود که دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید: «روایتی اشتباه را در فقدان سواد رسانه‌ای حوزه‌ی سلامت، ترند و به خط خبری برخی رسانه‌ها تبدیل کرد.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، شایعه و تشویش اذهان عمومی، از آنجا شروع شد که فردی غیرگیلانی در شرقی‌ترین شهرستان استان، مدعی شد بیمارش در کنار یک بیمار کرونایی در اورژانس «بیمارستان شهید انصاری رودسر» بستری‌ شده است.
بر پایه‌ی این گزارش منتشرکننده‌ی فیلم که مسوولان «بیمارستان شهید انصاری» مدعی هستند غیرقانونی وارد حریم خصوصی بیماران شده و خاطر دیگر بیماران را نیز در همان محیط آزرده کرده، پس از مدتی که دلیلش مشخص نیست، دست به انتشار ویدیو در فضای مجازی زده است.
«وب‌دا» می‌نویسد: دامنه شایعه‌ی بستری بیمار «غیرکووید» در کنار بیماران در اورژانس «بیمارستان شهید انصاری رودسر» تا جایی پیش رفت که صدا و سیما مجبور شد دقایقی از بخشهای خبری خود را به آن اختصاص دهد و مقامات وزارت بهداشت را در پاسخگویی به این مساله فرا خواند.
دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با صدا و سیما در بخشی از توضیحات خود، گرچه از اظهار نظر موردی در باره‌ی این بیمارستان صرفنظر کرد، اما مدعی شد در تمام بیمارستانهای کشور بنا بر دستورالعملهای موجود، بیماران کرونایی از غیرکرونایی جدا هستند.
وی همچنین در باره‌ی بیمارستانهای 96 تختخوابی در کشور نیز بیان کرد: امکان جداسازی بیماران در ابتدای ورود آنها به بیمارستان وجود ندارد و از طرفی دیگر، بیمارستانهای کوچک، تنها برای بیماران بومی همان منطقه طراحی‌ شده‌اند.
معاون کل وزارت بهداشت این را هم گفت که با توجه به هجوم مسافران به استانهای شمالی همچون گیلان، ممکن است به ‌اجبار و در پی فشار مضاعف به سیستم درمانی، پذیرش توأمان بیماران کرونایی و غیرکرونایی انجام بشود که این نکته همان هشداری است که وزارت بهداشت مکرراً به آن تأکید می‌کند.
اما دکتر حسین باصره رئیس «بیمارستان شهید انصاری رودسر» در باره‌ی شائبه‌های ایجاد شده، می‌گوید «بیماران مبتلا به کرونا در مراجعه به اورژانس حداقل چندساعتی را تحت نظر می‌مانند تا اقدامات پاراکلینیکی مربوط به آنها انجام شود».
به گفته‌ی وی پس ‌از اینکه وضعیت بیمار از نظرابتلا به «ویروس کرونا» مشخص شد، سریعاً از بخش اورژانس به بخش «کرونا» منتقل شده و خدمات درمانی خاص «بیماران کووید۱۹» برای آنها ارائه خواهد شد.

 

رنگهای قرمز و نارنجی شهرستانهای گیلان به آبی و زرد تبدیل شده‌اند
هاتف – مسوولان استانی بدون اینکه از دلایل علمی کاهش بیماری کرونا سخن بگویند از تغییر رنگهای شهرستانهای استان خبر داده‌اند و کمتر از معیارهای تغییر این وضعیت سخن به میان آمده است.
در همین ارتباط جانشین رئیس «ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونای گیلان» بدون بیان دلایل از تغییر وضعیت رنگهای شهرستانهای استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۱۳ شهرستان استان «زرد» هستند اما باید همچنان الزامات بهداشتی رعایت شود.
محمود قاسم‌نژاد گفت: طبق آخرین تقسیم‌بندی صورت گرفته از وضعیت کرونایی مناطق مختلف کشور همچنین دو شهرستان گیلان در وضعیت «نارنجی» و یک شهرستان گیلان در وضعیت «آبی» قرار دارند.
وی با اشاره به خروج رشت از شرایط «نارنجی» نیز تاکید کرد: علاوه بر مرکز استان، شهرستانهای آستارا، آستانه‌ی اشرفیه، املش، بندرانزلی، رضوانشهر، رودبار، سیاهکل، صومعه‌سرا، تالش، فومن، لنگرود و ماسال در وضعیت «زرد» هستند.
به گفته‌ی قاسم نژاد شهرستانهای لاهیجان و رودسر همچنان «نارنجی» و شهرستان شفت در وضعیت «آبی» است.
هر چند در میانه‌ی زمستان با سرد شدن هوا شرایطی بسیار خطرناک به ویژه در روزهای سرد بهمن ماه ممکن است از نظر همه‌گیری کرونا به وجود آید، اما مسوولان از بهبود شرایط کرونایی سخن می‌گویند.
اظهارنظرهایی که ممکن است برای افراد جامعه قدری اغواکننده به نظر آید و سبب کم‌توجهی مردم به رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی گردد.

 

برداشت بی‌برنامه‌ی شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها می‌تواند منشای خرابیهای بزرگ باشد
هاتف – در نشست کمیته‌ی حفاظت و صیانت از زمینهای ملی، جنگلها و مراتع، تخلف در برداشت شن و ماسه همچون برداشت بیش از اندازه و خارج از محدوده‌ی مجوز از بستررودخانه‌ها برای استان گیلان خطرناک و منشای خرابیهای بزرگ توصیف شد.
همچنین رئیس کل دادگستری استان گیلان در این نشست به این تخلفات اشاره کرد و افزود: در سیل سال گذشته خسارت کلان با تخریب پلها و ابنیه به بیت‌المال وارد شد، علت اصلی وقوع سیل، برداشتهای غیراصولی و غیرقانونی از بستر رودخانه‌ها بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی با تاکید بر لزوم مشخص بودن حجم، محدوده و شیوه‌ی برداشت شن و ماسه بر نظارت مراجع ذی‌صلاح بر این کار تاکید کرد و گفت: بر مبنای قانون لازم است با نیازسنجی و دقت در صدور مجوزها، نماینده‌یی از شرکت آب منطقه‌ای بر مقدار و چگونگی برداشتها نظارت کامل بنماید.
وی همچنین خاطر نشان کرد: کنترل و نظارت بر برداشت شن و ماسه به منظور حفاظت از محیط زیست و توسعه‌ی پایدار لازم بوده و ادعای برخی افراد که آن را مانع توسعه، پیشرفت و آبادانی می‌دانند، مردود است.
رئیس کل دادگستری استان گیلان با اشاره اینکه تعداد زیاد کارگاه‌های دانه‌بندی شن و ماسه مغایر ظرفیتهای موجود استان گیلان است، تصریح کرد: لازم است با پرهیز ار صدور مجوز برای کارگاه‌های دانه‌بندی جدید، از شرکتهای کنونی هم که سالها از این راه امرار معاش می‌کنند، حمایت شده تا توان ادامه‌ی کار داشته باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.