کد خبر : 31160
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲

تولید چایمان امسال ۱۰ درصد افزایش یافت، قیمت چای خشک ۷۰ تا ۱۰۰ درصد/ هیچ چیزمان به هیچ چیز ربطی ندارد!

تولید چایمان امسال ۱۰ درصد افزایش یافت، قیمت چای خشک ۷۰ تا ۱۰۰ درصد/ هیچ چیزمان به هیچ چیز ربطی ندارد!

هاتف‌‌خبر- سالها پیش می‌گفتند هنگامی که تولید افزایش می‌یابد، قیمت در بازارهای مصرف کاهش پیدا می‌کند اما حالا همه چیز عوض شده منحنی قیمتها در هر صورت در بازارهای مصرف روندی صعودی به خود می‌گیرند، چه تولید کاهش یابد و چه افزایش.

هاتف‌‌خبر- سالها پیش می‌گفتند هنگامی که تولید افزایش می‌یابد، قیمت در بازارهای مصرف کاهش پیدا می‌کند اما حالا همه چیز عوض شده منحنی قیمتها در هر صورت در بازارهای مصرف روندی صعودی به خود می‌گیرند، چه تولید کاهش یابد و چه افزایش.
به گزارش «هاتف‌خبر» کارشناسان اقتصادی می‌گویند بازارهای داخلی در صدر تقاضای چای ایرانی هستند و با وجود بر این موضوع باز هم قیمت چای خشک امسال بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد در بازار افزایش یافته است و چایی که سال گذشته بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بود اما امسال به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان رسیده است.
می‌گویند امسال تولید چای ۱۰ درصد افزایش یافته و همچنین افتخار می‌کنند که این افزایش تولید با پشتیبانی دولت صورت گرفته است اما هیچکس نیست بگوید آیا تنها افزایش کمی یک محصول کافی است و آیا نباید به قیمتی که به دست مصرف کننده می‌رسد نیز توجه کرد؟
تا سال گذشته چای مشمول خرید تضمینی دولت بود اما از امسال ۷۵ درصد از سهم پرداخت قیمت محصول به کشاورز به عهده‌ی کارخانه‌دارها است.
البته نرخ خرید برگ سبز چای نسبت به سال گذشته ۲۷.۷ درصد بیشتر شده و از سه هزار و ۶۰۰ تومان به چهار هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. بهترین بازار برای چای ایرانی بازار داخلی است؛ چرا که مردم کشور ما بهترین خریداران این کالا هستند و تاجران چای درجه‌ی یک را به بازار داخلی و درجات بعدی را روانه‌ی بازارهای بین‌المللی می‌کنند.
یکی از تولیدکنندگان می‌گوید اگر دولت علاوه بر افزایش کمی از کیفیت هم پشتیبانی کند، هم توان تولیدکننده بالا می‌رود و هم مصرف‌کننده‌ی ایرانی کالای مرغوبتر در اختیار خواهد داشت.
چای ایرانی مشتری بهتر در بازار داخلی دارد تا بین‌المللی. چای یکی از اصلیترین نوشیدنیهای ایرانیان است که نسبت به سال گذشته قیمت آن با حدود ۷۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش همراه بوده است.


کارشناسان می‌گویند افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی سبب شده است تا قیمت تمام شده‌ی این کالا افزایش یابد، شاخصی که به سبب کاهش ارزش ریال بین همه‌ی کالاها مشترک است.
چای مشمول خرید کامل تضمینی دولت می‌شود و این عامل سبب شده بود در سالهای اخیر کیفیت آن کاهش پیدا کند. از سال گذشته دولت ۷۵ درصد از هزینه‌ی خرید تضمینی را به کارخانه‌‌دارها محول کرد و برای خود سهم ۲۵ درصدی نگه داشت.
به گزارش «فودنا» رئیس هیات ‌مدیره‌ی سندیکای کارخانه‌های چای کشور می‌گوید امسال با ۱۰ درصد افزایش، تولید چای کشور از ۲۷ هزار تن به ۳۱ هزار تن رسیده است.
سعید رحمت‌سمیعی گفت: مشکل اصلی چای میزان تولید نیست، کیفیت کالا است. چای درجه‌ی یک در بازار داخلی به فروش می‌رسد و چای درجه‌ی چندم صادر می‌شود. متاسفانه در سالهای اخیر که برگ سبز چای خرید تضمینی داشت تولید دچار افت کیفی شد چرا که تولیدکنندگان نسبت به خرید آن مطمئن بودند.
به گفته‌ی این فعال کشاورزی امسال حمایت دولت از خرید تضمینی به کمتر از یک سوم رسیده است: «همیشه بازار برای چای مرغوب وجود دارد چه در داخل کشور چه در بازارهای بین‌المللی. مردم کشور خودمان بهترین مشتری چای ایرانی مرغوب هستند منتها درصد چای درجه‌ی یک درفصل برداشت کم است و مابقی بازار با چای درجه‌ی چندم تامین می‌شود.
سمیعی افزود: تنها ۳۰ درصد از محصول برداشت شده از زمینهای شمال چای درجه‌ی یک است که در بازار داخلی به فروش می‌رسد. قیمت کنونی برای چای ایرانی مناسب است اما هزینه‌های تولید افزایش یافته که البته صرفاً برای بخش کشاورزی نیست.
وی افزود: نکته‌ی دیگر این است که فروش چای در بازار داخلی سودی به مراتب بیشتر نصیب کارخانه‌دارها می‌کند تا صادرات آن. هم‌اکنون قیمت تمام شده یک کیلو چای ایرانی برای کشاورزان ۲۵ هزارتومان است؛ در حالی که این کالا در بازارهای صادراتی بیشتر از ۱۸ هزار تومان به فروش نمی‌رسد.
بر اساس آمار سرانه‌ی مصرف چای در کشور بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تن است در حالی‌که توان تولید چای کشور سالانه ۲۰ هزار تن است.
سمیعی گفت: ما مخالف واردات چای خارجی نیستیم چرا که بازار را به تعادل می‌رساند و چای ایرانی هم توان تامین همه‌ی بازار را ندارد اما با توجه به شرایط ارزی کنونی دیگر به صرفه نیست. چای خارجی که سال گذشته با ارز دولتی وارد می‌شد برای مصرف‌کننده کیلویی ۱۰۰ هزار تومان تمام می‌شد که با توجه به نرخ کنونی ارز آلان ۱۴۰ هزار تومان تمام می‌شود. آن هم چایی که از نظر کیفی در مقابل چای ایرانی توان رقابت ندارد. اگر کشاورزان توان خود را افزایش دهند و به کیفیت بیشتر بیندیشند بازار داخلی بهترین بازار برای چای ایرانی است.


او درباره‌ی نقش دولت در بازار چای گفت: دولت هم‌‌اکنون ۲۵ درصد از محصول کشاورز را پرداخت می‌کند و مابقی را کارخانه‌‌دارها به کشاورزان می‌پردازند. به نظر من خرید کامل تضمینی چای اشتباه بود چرا که تولیدکننده دیگر به کیفیت بها نمی‌داد و کشاورز نگرانی بابت فروش نداشت. اما آلان که به ۲۵ درصد رسیده کشاورزان بسیاری روی کیفیت تاکید می‌کنند و از طرفی، خیال تولیدکننده هم در شرایط کنونی از ۲۵ درصد هزینه‌ها راحت می‌شود.
سمیعی افزود: موضوع این است که برای دولت تنها آمار مهم است، اینکه ۱۰ درصد افزایش تولید داشته‌ایم. موضوع اینجا است که بازارهای داخلی و خارجی خواهان چای باکیفیت و مرغوب ایرانی هستند و اگر شرایط کیفی چای ایرانی همینگونه پیش برود بازارهای خود را از دست می‌دهد. امنیت پولی که خرید تضمینی ۲۵ درصدی دولت برای کشاورز به ارمغان می‌آورد خیلی مفید است اما نباید منجر به کاهش کیفیت محصول شود.
وی ادامه داد: برای هر یک کیلو چای خشک چهار کیلو برگ سبز باید خریداری شود. اگر قیمت هر کیلو برگ سبز را چهار هزار تومان درنظر بگیریم، یکهزار تومان را دولت می‌پردازد. دولت باید در طرحهای تسهیلاتی که در نظر می‌گیرد برای چای باکیفیت برنامه‌های مجزایی تدوین کند چرا که در صورت تحقق افزایش تولید محصول مرغوب، هم مصرف‌کننده‌ی ایرانی کالای بهتری دریافت می‌کند و هم چایکاران و فعالان این بخش توان بیشتری برای ادامه خواهند داشت. امسال نزدیک به ۵۱۴ میلیارد تومان بابت ۳۱ هزار تن برگ سبز چای به کشاورزان پرداخت شد که از این میزان ۱۳۳ هزار میلیارد را دولت و مابقی را کارخانه‌دارها به کشاورزان پرداخت کردند. درست است که خرید تضمینی باعث شد کیفیت محصول پایین بیاید اما با کاهش سهم دولت این مشکل عملاً حل شد چرا که کشاورزان دیگر نسبت به خرید تضمینی مطمئن نیستند و برای فروش و رقابت مجبور به بالا بردن کیفیت محصول خود هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.