کد خبر : 30972
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵

پرسش اساسی این است؛ «پاییز در جنگلهای هیرکانی» یا «پاییز جنگلهای هیرکانی»؟!

پرسش اساسی این است؛ «پاییز در جنگلهای هیرکانی» یا «پاییز جنگلهای هیرکانی»؟!

هاتف‌خبر – در جنوب دریای کاسپین از مازندران تا گیلان و از گرگان تا ارسباران، جنگلهای هیرکانی قرار گرفته‌اند.

هاتف‌خبر – در جنوب دریای کاسپین از مازندران تا گیلان و از گرگان تا ارسباران، جنگلهای هیرکانی قرار گرفته‌اند.
به گزارش «هاتف‌خبر» این جنگلها به دلیل بازمانده‌ی تاریخی از دوران سوم زمین‌شناسی ارزش بسیاری دارند و به همین دلیل به «ثبت جهانی» هم رسیده‌اند.
جنگلهای هیرکانی که همچون یک روبان سبز، پایین خط آبی دریای کاسپین قرار گرفته است، از ارزشمندترین جنگلهای جهان به حساب می‌آید.
گذشته از تاثیری که این جنگلها در ایجاد هوای پاک و ذخیره‌ی‌ آب دارند، خانه‌ی‌ موجوداتی زنده و تنوع جانوری و گیاهی بسیاری هستند و وجود آنها از سرازیر شدن سیلاب هم در این مناطق جلوگیری می‌کند.
این جنگلهای ۴۰ میلیون ساله، برای خودشان «پارک ژوراسیکی» هستند! مساحت این جنگلها ۵۵ هزار کیلومتر مربع است که دو میلیون هکتار آن در ایران و ۲۰ هزار هکتار هم در جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.


تاکنون حدود نیمی از این جنگلها از بین رفته و آلان تنها از ۳.۱۰ درصد آن حفاظت می‌شود.۵۳ درصد جنگلها در مازندران، ۲۶ درصد در گیلان و ۲۱ درصد در گلستان قرار دارند.
بولا، جنگل‌واز، حوزه‌کجور نوشهر، پلنگ‌دره، چهارباغ چالوس، جنگل خشک‌داران، گشت‌رودخان، سیاه‌رودبار گیلان و منطقه‌ی‌ حفاظت‌شده‌ی لیسار جزو این جنگلهای کهنسال هستند.
در جنگلهای هیرکانی ۱۵۰ گونه‌ی درخت و بوته وجود دارد. آنها در دسته‌ی‌ جنگلهای سبز تابستانی یا پهن‌برگ خزان‌کننده قرار می‌گیرند.
نوع درختان هم در منطقه‌ی‌ کم‌ارتفاع با درختهای دامنه‌ها و نواحی خیلی‌بلند با هم فرق دارد. شاید به جرات بتوان گفت که زیباترین پاییز ایران در جنگلهای هیرکانی اتفاق می‌افتد. جلوه‌یی از عظمت خداوند که در برگ درختان انبوه این جنگل که از قدیمیترین جنگلهای روی زمین است، نمود پیدا می‌کند.
گذشته از اینکه پاییز در جنگلهای هیرکانی زیبا و دلفریب است اما «پاییز جنگلهای» هیرکانی» هم به دلیل کم‌توجهی و بیتوجهی مسوولان مربوطه که سبب می‌شود وسعت این جنگلهای ارزشمند روز به روز کاهش یابد، ناراحت و نگران‌کننده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.