کد خبر : 30987
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳

مساله این است؛ واکسن به مردم می‌رسد یا نمی‌رسد؟!

مساله این است؛ واکسن به مردم می‌رسد یا نمی‌رسد؟!

هاتف‌خبر – چند روز پس از انتشار خبر تولید واکسن «کرونا» و اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی برای آن ثبت سفارش کرده‌اند، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران به اقدامات انجام شده برای تامین واکسن اشاره کرد و گفت: دستورات لازم برای واردات و خرید واکسن از کشورهای دیگر و کواکس داده شده و پیگیریها نیز در دست انجام است.

هاتف‌خبر – چند روز پس از انتشار خبر تولید واکسن «کرونا» و اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی برای آن ثبت سفارش کرده‌اند، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران به اقدامات انجام شده برای تامین واکسن اشاره کرد و گفت: دستورات لازم برای واردات و خرید واکسن از کشورهای دیگر و کواکس داده شده و پیگیریها نیز در دست انجام است.
سعید نمکی افزود: مردم نگران نباشند، اگر قرار باشد واکسنی وارد شود، از مطمئن‌ترین منابع که در بیرون از این سرزمین ریسک خود را طی کرده، تهیه خواهد شد.
پس از آن وزیر بهداشت و مقامات این وزارتخانه هر یک سخنانی‌گفته‌اند که با موضوعی که اول مطرح شده فاصله‌ی بسیار دارد.
در حالی‌که تاکنون اظهارنظرهایی متعدد درباره‌ی خرید واکسن کرونا مطرح شده، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرده که دولت ایران نتوانسته است منابع مالی لازم برای خرید و واردات واکسن کرونا را فراهم کند.

حسینعلی شهریاری همچنین تأکید کرده است: واکسن ایرانی کرونا هم زودتر از خرداد یا تیر ماه آینده به تولید انبوه نمی‌رسد. این در حالی است که در روزهای اخیر علیرضا زالی فرمانده‌ی ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خواستار واردات هرچه سریعتر واکسن کرونا شده بود.
اما حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: تا این لحظه نتوانسته‌ایم منابع ارزی لازم برای خرید واکسن کرونا را تامین کرده و این پول را به خارج از کشور منتقل کنیم، بنا بر این تمام امید ما تولید واکسن کرونا در داخل کشور است.
او در ادامه گفت: احتمال دارد همانند مشکلی که در زمینه‌ی واکسن آنفلوآنزا داشتیم به طوری که پول تهیه‌ی این واکسن را تامین کردیم اما نتوانستیم واکسن آنفلوآنزا را وارد کنیم؛ هم‌اکنون نیز برای تهیه‌ی واکسن کرونا با این مشکل روبه‌رو شویم.
وی افزود: برای تهیه واکسن نیاز است که منابع مالی را به صورت ارز فرانک تامین کنیم و پولهایی که ما داریم تبدیل به فرانک نمی‌شود و هنوز نتوانسته‌ایم این پول را تامین کرده و به طرف خارجی منتقل کنیم.


این گفته‌ها در حالی ابراز می‌شود که تاکنون اظهارنظرهایی متعدد و گاه متناقض درباره‌ی خرید واکسن کرونا مطرح شده و پیش از این عبدالناصر همتی رئيس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز اعلام کرده بود: «به دلیل تحریم، نقل و انتقال مالی برای خرید واکسن با مشکل مواجه شده است.»
همچنین رئیس کمیته‌ی علمی ستاد مقابله با کرونای کشور نیز گفته است که: «به دلیل آنکه ایران هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم و مناسب مرتبط با واکسن آمریکایی فایزر را ندارد، اعلام کرده است که این واکسن را نمی‌خواهد.»
مصطفی قانعی حرفی از تامین منابع مالی واکسن کرونا نزده و تنها به نبود امکانات حمل و نقل اشاره کرده است.
رئیس سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی هم با رد گفته‌های مصطفی قانعی اعلام کرده است که «دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان آمادگی لازم را دارند و می‌توانند با استفاده از یخ خشک دمای مورد نیاز برای واردات هر نوع واکسن از جمله فایزر را که نیاز به دمای منفی ۷۰ درجه دارد را، تامین کنند.
تورج دهقان زنگنه اعتقادی به کبود امکانات برای حمل و نقل واکسن کرونا ندارد و مساله‌ را در جای دیگر می‌داند.
در همین حال سعید نمکی نیز در روزهای اخیر تأکید کرده است: «اگر قرار باشد واکسن کرونا وارد شود، از مطمئن‌ترین منابع که در بیرون از این سرزمین ریسک خود را طی کرده، وارد خواهد شد.»
به هر حال هنوز برای ملت مشخص نشده که اولاً مشکل کار کجاست در تامین اعتبارات لازم است یا نبود امکانات حمل و نقل و یا موضوع و مساله‌یی دیگر و دوم اینکه بالاخره دولت جمهوری اسلامی شرایط را برای تزریق واکسن مناسب برای مردم فراهم می‌کند؟
بدیهی است در چنین اوضاع و احوال نامشخص و غبارآلود زمینه‌های سوءاستفاده همچون موضوعی که در ارتباط با برقراری تور استانبول برای تزریق واکسن کرونا مطرح شد، فراهم می‌گردد و روز به روز بر دامنه و ابعاد آن افزوده می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.