کد خبر : 28053
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱

۲۲ تیر ماه امسال آغاز عملیات ایجاد «خانه‌ی مشروطه» در رشت خواهد بود

۲۲ تیر ماه امسال آغاز عملیات ایجاد «خانه‌ی مشروطه» در رشت خواهد بود

هاتف‌خبر – در نشست هم‌اندیشی و بررسی ایجاد «موزه‌ی مشروطه» در گیلان مقرر شد که روز ۲۲ تیر ماه امسال عملیات اجرایی این موزه در رشت آغاز شود.

هاتف‌خبر – در نشست هم‌اندیشی و بررسی ایجاد «موزه‌ی مشروطه» در گیلان مقرر شد که روز ۲۲ تیر ماه امسال عملیات اجرایی این موزه در رشت آغاز شود.
به گزارش «هاتف‌خبر» روز پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹ نشست هم‌اندیشی و بررسی ایجاد «موزه‌ی مشروطه» در استان گیلان و شهررشت با حضور مدیرکل و معاون میراث فرهنگی این اداره‌ی کل، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، شهردار و دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر رشت، شماری از مدیران استان و برخی از گیلانشناسان و پژوهشگران در تالار همایشهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان برگزار شد.
دکتر مسعود حلاج‌پور در این نشست با اشاره به عزم جدی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در راه‌اندازی موزه‌های تخصصی در شهر رشت و استان گیلان گفت: در این جلسه مقرر شد کمیته‌یی ویژه متشکل از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، دولتی و بخش خصوصی مرتبط با این موضوع تشکیل شود.


ایجاد «موزه‌ی مشروطه» با طرح مرمت و احیای خانه‌ی تاریخی حاج میرزا خلیل رفیع نخستین شهردار رشت که محل اداری شورای اسلامی شهر رشت بوده و شورای پنجم با انتقال به ساختمان پیشین شهرداری رشت در خیابان سعدی این امکان را فراهم آورده که این خانه‌ی تاریخی احیا و تبدیل به «موزه‌ی مشروطه» شود، ایجاد خواهد شد.
شهرداری رشت به عنوان مالک این ساختمان تاریخی که با مصوبه‌ی نخستین شورای شهر و خریداری آن در شورای دوم عملاً کمکی بزرگ به حفظ و نگهداری از این خانه‌ی تاریخی شد، کاری بزرگ انجام داد و حالا به کمک شورای اسلامی و شهرداری رشت، فرمانداری شهرستان رشت، اداره‌ی کل میراث فرهنگی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مرکز اسناد و کتابخانه‌‌ی ملی استان گیلان پس از بررسیهای بیشتر این خانه به «موزه‌ی مشروطه» در رشت تبدیل می‌شود..
گفتنی ا‌ست تاریخی یاد شده متعلق به نخستین شهردار رشت بوده که با معماری استثنایی به شماره‌ی ۲۰۲۷۱ و در روز ۲۷ آبان ماه ۱۳۸۶ در فهرست بناهای میراثی کشور به ثبت رسیده است.
در این نشست مقرر شد عملیات اجرایی تبدیل این بنای تاریخی پس از مرمت و احیا به عنوان «موزه‌ی مشروطه» از روز ۲۲ تیر ماه امسال آغاز شود.
گفتنی است روز ۲۲ تیر ماه روز فتح تهران است که به ورود نیروهای مردمی مشروطه‌خواه گیلانی و بختیاری به تهران در روز سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۲۸۸ ه‍.ش زمینه‌های ایجاد پارلمان ملی در ایران فراهم گردید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.