کد خبر : 27547
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۹

مردان نیازمند مراقبت بیشتر هستند!

مردان نیازمند مراقبت بیشتر هستند!

هاتف‌خبر – سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: از ۲۶ خرداد ماه تا یکم تیر ماه به عنوان «هفته‌ی جهانی سلامت مردان» نامگذاری شده است.

هاتف‌خبر – سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: از ۲۶ خرداد ماه تا یکم تیر ماه به عنوان «هفته‌ی جهانی سلامت مردان» نامگذاری شده است.
به گزارش «هاتف» از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دکتر آبتین حیدرزاده افزود: از آنجایی که امسال به دلیل شدت ابتلا و مرگ و میر «کووید ۱۹» در مردان، شعار این هفته در به طور بین‌المللی «Take Action on Covid-19(برای کووید ۱۹ اقدام کنید)» در نظر گرفته شده، این مناسبت فرصتی مغتنم برای اطلاع‌رسانی و حساس‌سازی جامعه‌ی مردان، سازمانهای دولتی، غیردولتی و صنوف مختلف در زمینه‌ی آشنایی هر چه بیشتر با ویروس «کووید ۱۹».
وی همچنین اظهار کرد: در چنین شرایطی اطلاع‌رسانی، تلاش برای افزایش آگاهی مردان به موضوع سلامتی به طور کلی و «بیماری کووید ۱۹» به شکل اختصاصی مبتنی بر ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی هر منطقه و تشویق مردان به مشارکت در توسعه‌ی برنامه‌های بهداشتی پایه می‌تواند به عنوان راهکار اصلی برای عبور از بحران یاد شده بوده و فرصتی مناسب برای اطلاع‌رسانی و حساس‌سازی جامعه و دولت در ارتباط با اهمیت سلامت مردان در خانواده و جامعه باشد.


دکتر حیدرزاده افزود: مهمترین عواملی که در ابتلا و شدت بیشتر عوارض «کووید ۱۹» در مردان نقش داشته و در مطالعات مختلف در نقاط مختلف جهان مورد تأکید قرار گرفته‌اند، «دلایل بیولوژیکی» همچون موضوعات ژنتیکی، هورمونی و آنزیمها، «دلایل مربوط به پروفایل اجتماعی و مسؤولیت شغلی و اقتصادی مردان» که سبب مواجهه بیشتر آنان با عوامل خطر می‌شود و «دلایل فرهنگی» همچون باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قویتر بودن آنها نسبت به زنان و در نتیجه مغفول ماندن «تمرکز بر سلامت» که سبب می‌شود مردان کمتری به مراکز درمانی مراجعه کنند و به انجام آزمایش تن دهند یا کمتر از زنان به رعایت اصول بهداشتی تعریف شده همچون شست‌وشوی مکرر دستها، استفاده از ماسک و دستکش مبادرت ورزند.
وی بیان نمود: همچنین وجود بیماریهای مزمن مانند بیماری قلبی – عروقی (فشارخون بالا، دیابت، بیماری عروق قلب و بیماری عروق مغز) بیشتر در مردان نسبت به زنان و همینطور رفتار‌های ناسالم مردان مانند بی‌تحرکی، تغذیه‌ی ناسالم و مصرف دخانیات از جمله عوامل مهم و مؤثر در این تفاوت است و باید گفت که هیچ چیز به اندازه‌ی یک برنامه‌ی غذایی کامل و صحیح به همراه فعالیت فیزیکی مناسب به تقویت سیستم دفاعی کمک نمی‌کند.
دکتر حیدرزاده سپس خاطر نشان کرد: اگرچه همه‌ی افراد جامعه از کوچک تا بزرگ و زن و مرد در معرض خطر «کرونا ویروس» هستند، اما سن و جنس به عنوان دو فاکتور مهم در ابتلا یا شدت علایم تاثیر گذارند.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: ابتلا و سن افرادی که علائم شدیدتر پیدا می‌کنند یا ابتلا به کرونا در آنها منجر به مرگ می‌شود، در سالهای پایانی میانسالی و دوره‌ی سالمندی بیشتر است.
وی همچنین یادآور شد: تاکنون موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان بوده و این افراد نیازمند مراقبت و توجه بیشتر هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.