کد خبر : 27481
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶

نویسنده‌ی کتاب «تئاتر بی‌حامی امروز»: تاتر اگر عقب باشد، یک ملت عقب است

نویسنده‌ی کتاب «تئاتر بی‌حامی امروز»: تاتر اگر عقب باشد، یک ملت عقب است

هاتف‌خبر – محمود طياری از نویسندگان سرشناس گیلان و ایران که به تازگی کتابی با عنوان «تئاتر بی‌حامی امروز» را به همت «انتشارات سمام» وارد بازار کتاب کرده است، گفت: کارهای بنیادی همانند تاتر اگر عقب باشد به این معنی است که یک ملت عقب است و اگر جلو باشد از بیدارچشمی مردم حرف می‌زند.

هاتف‌خبر – محمود طياری از نویسندگان سرشناس گیلان و ایران که به تازگی کتابی با عنوان «تئاتر بی‌حامی امروز» را به همت «انتشارات سمام» وارد بازار کتاب کرده است، گفت: کارهای بنیادی همانند تاتر اگر عقب باشد به این معنی است که یک ملت عقب است و اگر جلو باشد از بیدارچشمی مردم حرف می‌زند.
به گزارش «هاتف‌خبر» از «ایبنا» محمود طياری، نويسنده‌ی‌ پيشکسوت تاتر با هشت نقد و يک گفت‌وگو و عليرضا طياري با هیجده يادداشت تاتری مولفان مشترک کتاب «تئاتر بی‌حامی امروز» هستند. اين کتاب، معرفی و نقد 26 اثر نمايشی اجرايی از سال 1372 تا 1397 را در برمی‌گيرد.
محمود طياری در گفت‌وگو با «ایبنا» درباره‌ی این کتاب گفت: این کتاب شامل دو بخش می‌شود که در هر دو فصل درباره‌ی تاتر دیدگاه‌هایی محتلف ارائه شده است. بخش اول نقد و آنالیز هیجده اجرایی که در طول چند سال اخیر روی صحنه رفته‌اند را دربرمی‌گیرد که پسرم علیرضا طیاری آنها را نوشته است. در این بین علاوه بر نقد و بررسی نمایشها به همه‌ی عوامل اجرا از تهیه‌کننده تا کارگردان تا بازیگر پرداخته و در هرمتنی معرفی شده است.


وی در ادامه بیان کرد: بخش دیگر کتاب نیز به دهه‌ی هفتاد برمی‌گردد و کارهای اجرایی در همین رشت مدنظر بوده است. در این فصل من به هشت اجرا پرداخته‌ام و موقعیت و جایگاه خود اثر، نویسنده، کارگردان و بازیگر و موفقیتهایشان را نیز مدنظر قرار داده و در کتاب «تئاتر بی حامی امروز» هم ثبت شده است.
این نویسنده درباره‌ی نام کتاب «تئاتر بی حامی امروز» اظهار کرد: در واقع نوعی هشدار است به کسانی که در زمینه‌ی هنر و فرهنگ جایگاه و مسوولیتهایی دارند. برخی از آنها بسیار برای کارهایی که چندان ماندگار نیست جانفشانی می‌کنند؛ اما کارهای بنیادی و بنیانی همانند تاتر اگر عقب باشد به این معنی است که یک ملت عقب است و اگر جلو باشد از بیدارچشمی مردم حرف می‌زند.
محمود طیاری همچنین گفت:‌ آنچه که به راستی تجربه و دیده شده بچه‌هایی هستند که بدون هیچ چشمداشت کار می‌کنند و به ندرت کسی پیدا می‌شود که حال یکیشان را بپرسد یا حتی کار را تماشا کند. در این کتاب به 26 کار اجرایی و عوامل آن نگاه شده است؛ یعنی به همین تعداد کارگردان‌ نیز معرفی شدند.
در بخشی از متن یادداشت تاتری تاخت بی‌باخت! آمده است:
«آیا زمانه به کار قربانی کردن ارزش‌های انسانی، مُجمل در قباحت نازل‌ترین اعمال حیوانی است که ردِ سرخِ خونش را هر روز صبح می‌توان در صفحه حوادث روزنامه‌ها از قتل نفس تا مقاتله‌‌های به روز شده پی گرفت؟»

 

علیرضا طیاری:

تیشه‌ی بی‌توجهی به ریشه‌ی تاتر نمی‌تواند این ققنوس آتش زاد را بمیراند

نویسنده‌ی دیگر کتاب علیرضا طیاری نیز در گفت‌وگو با «ایبنا» در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه امروزه سطح مطالعه‌ی مردم ما کم شده، آیا فکر می‌کنید این کتاب می‌تواند بر تعداد مخاطبان تاتر افزون کند، گفت: وقتی دارید غرق می‌شوید برای نجات به هر سویی دست می‌برید. اگر چه همه می‌دانیم معجزه‌یی در کار نیست؛ اما این کتاب تلاشی است برای جلب توجه همگان به مهجوری تئاتر.
وی همچنین اظهار کرد: خالی ماندن سالنهای تاتر از تماشاچی می‌تواند برآیندی از تصمیمهای نادرست کلان و عدم فرهنگسازی بین مردم باشد. اگر درک درستی در بینش عمومی از جایگاه تاتر به لحاظ روشنگری در بازسازی ناگفته‌ها و حقیقت‌جویی داشته باشیم؛ صد برابر شدن سالنهای تاتر از مطالبات اصلی مردم می‌شود.


این نویسنده و منتقد با اشاره به اینکه آگاهی بر چگونگی هستی از ادراک بی‌واسطه و دریافت روابط انسان و پیرامونش به دست می‌آید، گفت: از آنجا که این شناخت با بازسازی عینی روی صحنه از پیش اندیشیده، نگاشته و اجرا می‌شود؛ تاتر کوتاه‌ترین مسیر را برای تکامل خرد جمعی پیشنهاد می‌کند. ما بیش از سخن درمانی ناصحان زمانه به اشتراک درد نیازمندیم. جامعه‌ی ما از درجازدگی ممتد، رنجور از زخم بستر فرهنگی در دور باطل زمانه رو به افول است که می‌توان مظاهرش را در کف شهر دید.
وی افزود: برای مثال در پرخاش دو راننده‌ی تاکسی در رقابت برای گرفتن یک مسافر در خیابان ببینیم و دردا که موارد این چنین از آنجا که در میدان دید ما هستند، قابل رصد می‌شوند و چه فریاد‌های خاموشی در فراسوی بدنه‌‌ی اجتماع از فقر، اعتیاد، بی‌عدالتی، پشت دیوارها و درهای بسته در بغضهای فروخورده‌ی پنهان مانده و این جاست که تاتر ناب (مبتنی به متون ادبی پرمایه که از ذخایر تاتر ملی ماست.) با برداشتن دیوار جهل بین تماشاچیان و زندگی بازآفرینی شده، فرصت دوباره‌نگری جامعه به خودش را می‌دهد. (آینه‌یی برابرآینه‌ات می‌گذارم تا از تو ابدیتی بسازم./شاملو)


علیرضا طیاری در پایان گفت: تاتر بخش جدانشدنی زندگی است؛ به بازیگران دهر که بنگریم؛ می‌بینیم بی‌لکنت و مو به مو سرنوشت نامکتوب شان را بازی می‌کنند. از آنجا که گوشت از ناخن جدا نمی‌شود، بر این باورم تیشه‌ی بی‌توجهی به ریشه‌ی تاتر نمی‌تواند این ققنوس آتش زاد را بمیراند. ما از این تاریکی عبور خواهیم کرد، چرا که فرداها از آن ماست. کتاب «تئاتر بی‌حامی امروز» نهیبی است از بطن جامعه و درد آشنایی که به اشتراک گذاشته می‌شود؛ ما اگر صدای هم را نشنیده بگیریم، تنها تر از اینی که هستیم می‌شویم.
به تازگی «انتشارات سمام» کتاب «تئاتر بی حامی امروز» اثر محمود طیاری و علیرضا طیاری را در 158 صفحه و با قیمت 30000 تومان منتشر کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.