کد خبر : 27252
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸

شهرداری رشت زباله‌های شهروندان را می‌خرد!/ اجرای روش نوین خرید زباله در رشت

شهرداری رشت زباله‌های شهروندان را می‌خرد!/ اجرای روش نوین خرید زباله در رشت

هاتف‌خبر – دریافت «کیف پول الکترونیک» و «کار ویژه‌ی خرید» شهروندان در قبال زباله‌ها و پسماندهای خشکی که ارائه می‌دهند، روشی است که شهرداری رشت با انعقاد قرارداد با یک شرکت خصوصی قرار است از تابستان امسال برای جمع‌آوری زباله‌ها و پسماندهای خشک در رشت دنبال کند و بسیار امیدوار است تا شهروندان در اجرای این طرح مفید و ارزشمند مشارکت نمایند.

 هاتف‌خبر – دریافت «کیف پول الکترونیک» و «کار ویژه‌ی خرید» شهروندان در قبال زباله‌ها و پسماندهای خشکی که ارائه می‌دهند، روشی است که شهرداری رشت با انعقاد قرارداد با یک شرکت خصوصی قرار است از تابستان امسال برای جمع‌آوری زباله‌ها و پسماندهای خشک در رشت دنبال کند و بسیار امیدوار است تا شهروندان در اجرای این طرح مفید و ارزشمند مشارکت نمایند.

   به گزارش «هاتف» شهردار رشت در باره‌ی چگونگی اجرای این طرح در برنامه‌ی «گفتگوی ویژه بخش خبری ساعت 20 شبکه باران» شرکت کرد و گفت: برای جمع‌آوری و خرید پسماندهای خشک از شهروندان، «کیف پول الکترونیک» پیش‌بینی شده و قرارداد آن نیز با پیمانکار بخش خصوصی امضا گردیده که امیدواریم از تیر ماه امسال عملیات اجرایی آن آغاز شود.

   دکتر ناصر حاج‌محمدی با بیان اینکه در این طرح یک کد موبایلی با عنوان «کیو آر کد» و یک سطل زباله‌ی جمع‌آوری پسماندهای خشک به شهروندان داده می‌شود، توضیح داد: پسماندهای خشک از طریق سامانه و اپلیکیشین موبایلی به قیمت هر کیلوگرم 750 تومان از شهروندان خریداری و یک کارت مخصوص به هر شهروند ارائه می‌شود که با آن می‌تواند با شارژ دوره‌یی برای خرید از فروشگاه‌های شهر استفاده کند.

   وی با اشاره به حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از مزایای و محاسن «طرح الکترونیکی جمع‌آوری زباله‌های خشک» گفت: با اجرای این طرح، از کار پاکبانان نیز کاسته می‌شود، ضمن اینکه شهروندان هم با جمع‌آوری زباله‌های خشک درآمدی هرچند کم به دست می‌آورند و کار تفکیک زباله‌ها از مبدا درست‌ انجام می‌شود. من امیدوارم در اجرای این طرح موفق باشیم و به اهداف ترسیم شده برسیم چون می‌تواند بسیاری از مسائل مرتبط با زباله‌ها را حل کند.

   شهردار رشت در بخشی دیگر از سخنانش گفت: هم‌اکنون روزانه بیش از 600 تن زباله در سراوان دفن می‌شود که برای پوشش آن روزانه بیش از 250 تن شن و ماسه از رودخانه‌ها برداشت شده و به محل دفن حمل می‌شود و ما امیدواریم با افزایش ظرفیت کارخانه‌ی کود آلی، ساخت زباله‌سوز و اجرای طرح جمع‌آوری زباله‌های خشک  از دو سال آینده شاهد دفن زباله در سراوان نباشیم.

   ناصر حاج‌محمدی سپس افزود:هم‌اکنون زباله‌های 11 شهر و 51 دهیاری که به وسیله‌ی پاکبانان سختکوش در گرما و سرما جمع آوری شده و به سراوان حمل می‌شود و در این مکان دفن می‌گردد. همچنین شهرداری سالانه به طور متوسط بیش از 100 میلیارد تومان برای جمع‌آوری، حمل، پردازش و دفن پسماندها هزینه می‌کند.

   وی در ادامه‌ی این گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری تاکید کرد: عملیات اجرایی پروژه‌ی ساخت، نصب و راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌ی شیرابه‌ی زباله‌های دفنگاه سراوان در مراحل پایانی کار است و با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه آب تمیز به رودخانه‌ها وارد می‌شود.

   شهردار رشت به آغاز عملیات اجرایی طرح زباله‌سوز رشت نیز اشاره کرد و افزود: قرار بود این طرح در رشت همزمان با شهرهای ساری و نوشهر از سال ۹۲ اجرایی شود که تعیین زمین محل ساخت زباله‌سوز در رشت به مشکل برخورد کرد و وضعیت این زمین در سال ۹۷ مشخص شد و سال گذشته هم توانستیم زمین را تحویل بگیریم و پیمانکار طرح که از طریق مناقصه انتخاب کردیم، تحویل دهیم.

   ناصر حاج‌محمدی با بیان اینکه تجهیزات زباله‌سوز سراوان به مبلغ 70 میلیارد تومان خریداری شده است افزود: برای ساخت ساختمان این زباله‌سوز بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز بود  که در مرحله‌ی اول 15 میلیارد تومان این مبلغ تأمین اعتبار شد و همچنین امیدواریم این طرح بزرگ در مدت دو سال در رشت به سرانجام مشخص برسد.

   وی با اشاره به اینکه ارتقای کارخانه‌ی کود آلی لاکان رشت یکی دیگر از برنامه‌های شهرداری برای مدیریت پسماند‌های شهرستان رشت است، گفت: زمانی که ما کار را در شهرداری رشت شروع کردیم، ماشین‌آلات این کارخانه با ۲۴ سال قدمت دچار فرسودگی شده بودند، از همان زمان خط یک این کارخانه با ظرفیت روزانه 300 تن اصلاح شد و قرار است با نوسازی خط دو این کارخانه روزانه 500 تن زباله تحویل بگیرد.

   شهردار رشت با اشاره به لزوم جلوگیری از رانش کوه زباله‌ی سراوان نیز افزود: با توجه به حساسیت این چالش زیست محیطی قرار شد که یک دیوار محافظتی ایجاد کنیم. برای این کار به ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

   ناصر حاج محمدی افزود سپس: امیدوارم با پیگیری مسوولان محترم استان گیلان، جذب اعتبارات لازم در زمینه‌ی حل معضل پسماندها همکاری لازم انجام شود تا با اجرای این برنامه‌ها مساله‌ی زباله‌ها در رشت برای همیشه حل و فصل گردد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.