کد خبر : 27166
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶

آرام و بی‌سر و صدا تغییر یافت؛ شورای شهر رشت با چه استدلالی «موزه‌ی هنرهای معاصر» را حذف کرد؟

آرام و بی‌سر و صدا تغییر یافت؛ شورای شهر رشت با چه استدلالی «موزه‌ی هنرهای معاصر» را حذف کرد؟

هاتف‌خبر – سیدحسین ضیابری سیدین – شنیده‌ها حاکی است که لایحه‌ی ساماندهی، مرمت، احیا و حفاظت از ساختمانهای تاریخی میدان خاطره‌انگیز شهرداری رشت که هم‌اکنون به شکل پیاده‌راه نیز مورد توجه مردم و گردشگران است اعم از ساختمان معروف به ساعت و ساختمان استانداری قدیم روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در صحن علنی شورای اسلامی شهر رشت تصویب شده است.

   هاتف‌خبر – سیدحسین ضیابری سیدین – شنیده‌ها حاکی است که لایحه‌ی ساماندهی، مرمت، احیا و حفاظت از ساختمانهای تاریخی میدان خاطره‌انگیز شهرداری رشت که هم‌اکنون به شکل پیاده‌راه نیز مورد توجه مردم و گردشگران است اعم از ساختمان معروف به ساعت و ساختمان استانداری قدیم روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در صحن علنی شورای اسلامی شهر رشت تصویب شده است.
این لایحه با حضور دکتر مسعود حلاج‌پور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان و دکتر ناصر حاج‌محمدی شهردار رشت و با حضور اضعای شورای اسلامی شهر به تصویب رسید.
با تصویب این لایحه قرار شده است در ساختمان تاریخی شهرداری(ساختمان ساعت) در پیاده‌راه هسته‌ی مرکزی شهر «موزه‌ی بلدیه»(طبقه‌ی اول) و «موزه‌ی مردمشناسی»(طبقه‌ی همکف) و در محوطه‌ی ساختمان شهرداری رشت «موزه‌ی انقلاب» و «موزه‌ی سنگ قبور اسلامی»، در خانه‌ی میرزا در استادسرای رشت «موزه‌ی میرزا»، در عمارت کلاه فرنگی «موزه‌ی نهضت جنگل» و همچنین در ساختمان استانداری سابق و محل کنونی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری «موزه‌ی هنرهای سنتی و صنایع دستی» ایجاد شود.
شهردار رشت و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان پیش از این از مرمت و احیای این ساختمانها خبر داده بودند و با هم تفاهمنامه‌ی همکاری نیز امضا کردند که با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر رشت این تفاهمنامه قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.
نکته‌ی حائز اهمیت این است که پیش از این قرار بود ساختمان استانداری سابق به «موزه‌ی هنرهای معاصر» تبدیل شود، موزه‌یی که سالها است گیلانیان و به ویژه فرهنگیان و فرهیختگان استان انتظارش را می‌کشیدند و حتی زمزمه‌های ایجاد این موزه از شورای چهارم رشت نیز به گوش می‌‹سید.


اما معلوم نیست با چه استدلال و به پیشنهاد چه کسی ایجاد «موزه‌ی هنرهای معاصر رشت» از گرونه‌ی برنامه و از دستور کار خارج شد که ریاست و اعضای شورای اسلامی شهر رشت باید در این زمینه شفاف‌سازی کنند.
در همین ارتباط فاطمه شیرزاد با اشاره به اینکه ساختمانهای بافت مرکزی شهرداری رشت همچون ساختمان ساعت و «ساختمان فرهنگ و هنر» هم‌اکنون فرسوده شده و خطر ریزش آنها را تهدید می‌کند بیان کرد: بارها روی این موضوع تاکید شده اما حالا مقرر گردیده است با مشارکت شهرداری رشت و اداره‌ی کل میراث فرهنگی بازسازی و ترمیم ساختمانهای بافت مرکزی و تبدیل آنها به موزه در دستور کار قرار بگیرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر رشت سپس خاطر نشان کرد: با توجه به اعلام آمادگی اداره‌ی کل میراث فرهنگی با مشارکت شهرداری رشت، مرمت و بازسازی ساختمانهای بافت مرکزی در طول امسال آغاز و به‌زودی اجرا می‌شود.
همه‌ی مسوولان و مدیران شهری در باره‌ی مرمت این بناهای تاریخی سخن می‌گویند اما مشخص نیست چه کسی پیشنهاد حذف «موزه‌ی هنرهای معاصر رشت» و جایگزینی آن با «موزه‌ی هنرهای سنتی و صنایع دستی» را در ساختمان «خانه‌ی فرهنگ و هنر رشت» ارائه کرده است.
پیشنهاد حذف «موزه‌ی هنرهای معاصر رشت» از سوی هر فرد از اعضای شورا که مطرح شده باشد پیشنهادی ناآگاهانه، غیر فرهنگی و بر ضد منافع جامعه‌ی هنری و هنرمندان شهرمان است.
همانطور که همگان می‌دانند اگر ۴۰ هنرمند برجسته و شناخته‌شده‌ی هنرهای تجسمی کشور را ردیف کنیم نام ۲۲ گیلانی در بین آنها می‌درخشد و استان گیلان و به ویژه شهر رشت جایگاهی ارزشمند و ویژه در این زمینه دارد که انکار ناپذیر است.
جلیل ضیاءپور بنیانگذار نقاشی مدرن، عبدالرضا دریابیگی از معروفترین هنرمندان سبک هنر مفهومی، بهمن محصص نقاش، مجسمه‌ساز آوانگارد، اردشیر محصص کاریکاتوریست، فریده لاشایی نقاش نوگرا، آیدین آغداشلو نقاش، گرافیست و تصویرگر کتابهای درسی، حسین محجوبی چهره‌ی بین‌المللی هنر نقاشی و… تنها برخی از این نام‌آوران معاصر هنرهای تجسمی کشور هستند.
گویا قرار نیست استان گیلان و شهر رشت با این همه بضاعت فرهنگی – هنری در زمینه‌ی هنرهای تجسمی به ایجاد «موزه‌ی هنرهای معاصر» برسد و این کمبود سالیان دراز را جبران کند.
گویا یک عضو شورای اسلامی شهر رشت در آخرین لحظات تصویب این موزه مخالفت خود را ابراز می‌کند و دیگران هم برای اینکه فعلاً بپذیرند این ساختمان قدیمی به موزه تبدیل شود، با خواسته‌ی او هماهنگ می‌شوند.
انگار قرار نیست قفل ۵۰ ساله‌ی ایجاد «موزه‌ی هنرهای معاصر رشت» در شورای پنجم هم شکسته شود مگر اینکه پس از مرمت این بنای تاریخی تصمیمی گرفته شود و عنوان «موزه‌ی هنرهای معاصر» به این ساختمان برگردد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.