کد خبر : 27000
تاریخ انتشار : جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰

تداوم ممنوعیت شکار در جنگلهای شمال برای مدت پنجسال/ آیا برخورد سخت در انتظار متخلفان است؟

تداوم ممنوعیت شکار در جنگلهای شمال برای مدت پنجسال/ آیا برخورد سخت در انتظار متخلفان است؟

هاتف‌خبر – ممنوعیت شکار در همه‌ی عرصه‌های جنگلی استا‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان برای پنجسال دیگر تمدید شد تا حیات‌وحش فرصت احیا داشته باشد.

هاتف‌خبر – ممنوعیت شکار در همه‌ی عرصه‌های جنگلی استا‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان برای پنجسال دیگر تمدید شد تا حیات‌وحش فرصت احیا داشته باشد.
به گزارش «هاتف‌خبر» از «همشهری آنلاین» ممنوعیت شکار در همه‌ی جنگلهای شمالی کشور در استانهای گیلان، مازندران و گلستان پنجسال دیگر تمدید شد و این تمدید ممنوعیت با هدف حفاظت از تنوع‌زیستی در همه‌ی مناطق، به‌ویژه مناطق جنگلی کشور صورت گرفته است.
سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور اعلام کرد: «با توجه به اهمیت و ارزش‌های اکولوژیک جنگل‌های هیرکانی شمال کشور، کارکردها و خدمات زیست‌‌محیطی جنگل در سلامت محیط‌ زیست، بهبود کیفیت زندگی به‌عنوان مامن حفظ و حراست از گونه‌های متنوع حیات ‌وحش و همسویی با سیاست‌های کلان کشور در راستای اجرای برنامه‌های طرح تنفس جنگل‌های هیرکانی شمال، به استناد بند «و» ماده۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، هرگونه تیراندازی و شکار در سطح تمامی عرصه‌های جنگلی شمال کشور واقع در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان ممنوع است.»
گفتنی اینکه بر اساس ماده‌ی 6 این قانون، سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور علاوه بر وظایف و اختیاراتی که در قانون شکار و صید دارد، می‌تواند محدودیت و ممنوعیت موقتی زمانی – مکانی – نوعی و طریقی و کمی برای شکار و صید اعمال کند.

 

برخورد سخت در انتظار متخلفان

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران در این ‌باره می‌گوید: از تاریخ 3/۲/99 به‌مدت پنجسال این مناطق به‌عنوان مناطق شکار ممنوع تعیین و معرفی می‌شوند. در نتیجه اقدام به هرگونه شکار و صید در مناطق و عرصه‌های جنگلی استا‌نهای مازندران، گیلان و گلستان جرم محسوب شده و با متخلفان مطابق قانون برخورد سخت خواهد شد.
وی افزود: دستور ممنوعیت شکار در سه استان شمالی کشور به‌دنبال درخواست ادارات کل استانی حفاظت محیط‌ زیست ابلاغ شده است.
محمدرضا کنعانی مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان گلستان نیز دراین‌ باره می‌گوید: ممنوعیت شکار در سالهای پیش نیز در این استانها وجود داشته و حالا برای مدت پنجسال در عرصه‌های جنگلی تمدید شده است.
کارشناسان می‌گویند: تمدید ممنوعیت شکار تا پنجسال آینده در جنگلهای شمال کشور در کنار اجرای «طرح تنفس جنگل» و «ثبت جهانی جنگلهای هیرکانی» به‌عنوان میراث جهانی، سبب می‌شود تا تنوع زیستی در استانهای شمالی کشور فرصت احیا پیدا کند.
به اعتقاد این کارشناسان با تمدید ممنوعیت پنجساله‌ی شکار، امید است با افزایش تعداد محیطبانها و استفاده از فناوریهای نوین، ضریب حفاظت از جنگلهای شمال و گونه‌های حیات‌وحش این مناطق افزایش یابد.
اعتقاد بر این است که در کنار استفاده از این روشها باید تلاش شود تا جوامع محلی نیز به حفاظت از مناطق جنگلی شمال کشور ترغیب و تشویق شوند.
اگر جوامع محلی با ارزش مناطق مورد حفاظت و تنوع‌زیستی این مناطق آشنا شوند، می‌توانند به حفظ و بهره‌برداری پایدار از آنها کمک کنند و بدین‌ترتیب کمک جوامع محلی، رسانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط همچون منابع طبیعی در احیای محیط‌ زیست کارساز خواهد بود و دست شکارچیان غیرمجاز قطع خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.