کد خبر : 26994
تاریخ انتشار : جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱

بیش از ۶۰۰ عمل پیوند عضو در گیلان انجام شده است

بیش از ۶۰۰ عمل پیوند عضو در گیلان انجام شده است

هاتف‌خبر – رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی استان گیلان از انجام ۶۰۵ اهدای عضو در گیلان در 12 سال گذشته و سیر صعودی اهدا و پیوند کبد در این استان خبر داد.

هاتف‌خبر – رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی استان گیلان از انجام ۶۰۵ اهدای عضو در گیلان در 12 سال گذشته و سیر صعودی اهدا و پیوند کبد در این استان خبر داد.
به گزارش «هاتف‌خبر» از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان(وب‌دا)، دکتر ارسلان سالاری همزمان با فرا رسیدن «روز ملی اهدای عضو»(31اردیبهشت) با اشاره به فرهنگ غنی گیلانیان در رفتارهای انسا‌دوستانه گفت: گیلانیان همواره در تمامی کارهای انساندوستانه ثابت‌قدم بوده و نمونه‌ی آن، اهدای اعضای پیوندی برای ادامه‌ی حیات همنوعانشان است.
وی با بیان اینکه زیرساختهای لازم برای پیوند اعضا اعم از تجهیزات پزشکی، نیروی فوق تخصص و ماهر در دانشگاه علوم پزشکی گیلان وجود دارد، ضرورت پرداختن به ترویج فرهنگ اهدای عضو را مورد تاکید قرار داد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فرآیند 10 ساله‌ی اهدا و پیوند عضو در گیلان خاطر نشان کرد: استان گیلان توانسته در برخی از پیوندها همچون پیوند کبد جزو استانهای برتر کشور باشد.
دکتر سالاری سپس یادآور شد: فراهم کردن شرایط لازم برای انجام عملهای پانکراس، قلب و دیگر اندا‌ها، در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دارد و باید در سالهای آتی با به‌کارگیری همه‌ی ظرفیتها، به آن دست یابد.


وی اذعان کرد: خوشبختانه با ترویج فرهنگ اهدای عضو، اهدای قلب نیز از سال گذشته در گیلان آغاز شد و گیلانیان انسا‌ندوست، چهار قلب به نیازمندان اهدا کردند که برای پیوند به تهران ارسال شده است.
دکتر علی منفرد رئیس شورای عالی پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با بیان اینکه گیلانیان با فرهنگ غنی خود پیوند عضو را به‌عنوان موضوعی فرهنگی پذیرفته‌اند و آن به‌عنوان وظیفه‌ی انسانی تلقی می‌کنند، گفت: اهداکنندگان اعضا و نسوج به افرادی که کبد، قلب، پانکراس و دیگر اندامهای حیاتی خود را ازدست‌داده‌اند، حیاتی دوباره می‌بخشند و از این طریق علاوه بر اهدای زندگی به نیازمندان، از تحمیل هزینه‌های گزاف درمان به خانواده‌ها و حتی دولت نیز جلوگیری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد در طول سال در سوانح و حوادث گوناگون دچار مرگ مغزی می‌شوند، گفت: این افراد، حیات واقعی و مؤثری ندارند، درحالی ‌که اعضای بدنشان همچون کلیه، کبد و قلب فعال است و می‌تواند در بدن فردی دیگر سبب ادامه‌ی حیات شود.
رئیس شورای عالی پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطر نشان کرد: با امکاناتی که در گیلان وجود دارد می‌توان علاوه بر عملهایی ‌همچون پیوند کبد، در عمل پیوند قلب و مغز استخوان نیز فعال بود و راه‌اندازی این مراکز نیز چشم‌اندازی است که در آینده‌ی نزدیک دست‌یافتنی خواهد بود.
وی با اشاره به افزایش قابل توجه ترویج فرهنگ اهدا و پیوند عضو در گیلان، نقش رسانه‌ها، تریبو‌های نماز جمعه، دانشگاه‌ها و حتی شبکه‌های بهداشت و درمان را در ترویج این فرهنگ مؤثر دانست و روند اهدای عضو در استان را رو به افزایش عنوان کرد.
پی‌نوشت: عمل پیوند اعضای بدن از یک شخص به دیگری در یک کشور بیانگر تواناییهای تکنولوژی و سطح علمی کادر پزشکی آنها است و خوشبختانه این فرآیند هم‌اکنون در بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی گیلان که در زمینه‌های مختلف پیشرو و پیشگام است، انجام می‌شود.
در فرآیند اهدا و پیوند عضو، اعضا، جوارح و نسوج افرادی که به هر علت دچار مرگ مغزی شده‌اند با گذراندن فرآیندی به لحاظ قانونی و اخلاقی به بیماران نیازمند اهدا و پیوند زده می‌شوند.
اهدای عضو از سال 1387 در استان گیلان به‌صورت رسمی با یک پیوند عضو آغاز شد و بنا به دلایلی اعلام نشده به مدت پنجسال متوقف گردید اما مجدداً در سال 92 با هشت پیوند عضو، از سر گرفته شد و تاکنون 605 اهدای عضو در استان انجام‌ شده که بیشترین اهدای عضو نیز در سال 95 با 185 مورد اهدای عضو بوده است.
نکته‌ی حائز اهمیت اینکه در سالهای نخست راه‌اندازی اهدای عضو در گیلان، پیوند اعضایی همچون کبد تنها در شیراز انجام می‌شد اما در دوسال اخیر، عمل پیوند کبد در گیلان نیز انجام ‌شده و در وقت و هزینه‌ی بیماران صرفه‌جویی می‌گردد.
پیوند پانکراس(لوزالمعده) در گیلان انجام نمی‌شود و این موضوع ‌همچنان یکی از خلأ،های این دستاورد پزشکی گیلان به‌حساب می‌آید و این مساله به نظر می‌رسد در اهدای این عضو حیاتی نیز مؤثر بوده به‌گونه‌ای که در گیلان در سا‌لهای متمادی تنها سه اهدای پانکراس صورت گرفته که آن‌هم مربوط به سال 95 بوده است.
آمارنشان می‌دهد پس از اهدای اعضا و نسوج در گیلان، پیوند کبد بیشترین فراوانی را بین اهدای اعضای بدن به خود اختصاص می‌دهد. پیوند این عضو حیاتی در سالهای اخیر در گیلان افزایش‌یافته و این استان را در ردیف استانهای با بیشترین اهدا و پیوند کبد قرار داده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.