کد خبر : 25863
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴

آیا گفته‌های قدیمی‌ها در باره‌ی برف«پس از باد گرم» محقق می‌شود؟!/باران و برف در راه گیلان

آیا گفته‌های قدیمی‌ها در باره‌ی برف«پس از باد گرم» محقق می‌شود؟!/باران و برف در راه گیلان

هاتف‌خبر – در گیلان آنهایی که سن و سالی دارند به خوبی آگاهند که اعتقادی ریشه‌دار بین گیلانیان رواج داشته و هنوز هم دارد که پس از وزش باد گرم شدید در زمستان برف خواهد بارید.

هاتف‌خبر – در گیلان آنهایی که سن و سالی دارند به خوبی آگاهند که اعتقادی ریشه‌دار بین گیلانیان رواج داشته و هنوز هم دارد که پس از وزش باد گرم شدید در زمستان برف خواهد بارید.

گهگاه اتفاق می‌افتد که بر این اعتقاد، با بارش برفهای سنگین نیز مهر تایید خورده می‌شود.«پیله‌ برفی سال» در گیلان و به ویژه رشت خاطراتی شیرین و سخت را به یاد همگان می‌آورد که بارش برف پس از بادگرم را تجربه کرده‌اند و به همین دلیل از گذشته‌های دور این باور در جامعه شکل گرفته است.

اینکه چقدر این باور ریشه و مبنای علمی داشته باشد، بحث این مطلب نیست اما روزهای آینده آیا باز هم می‌تواند، تاییدی بر این گفته‌های پیشینیان ما باشد یا…

چند روزی است که گیلان باد گرم را تجربه می‌کند و وزش باد گرم امروز(جمعه) شدت یافته است، اطلاعیه‌ی هواشناسی هم از وارد شدن یک جبهه هوای سرد و بارشی به استان خبر می‌دهد.

آیا نباید کمربندها را محکم بست؟!

به گزارش «هاتف‌خبر» بر پایه‌ی اطلاعیه‌ی شماره‌ی 49 اداره‌ی کل هواشناسی استان گیلان سامانه‌ی جوی بارشی و سرد که موجب بارندگی و برف و کاهش دمای استان می‌شود در راه است.

بر پایه‌ی این گزارش زمان ورود این سامانه به گیلان شنبه(به ویژه عصر و شب شنبه) ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ خواهد بود.

روند کاهش دما با ورود این سامانه‌ی سرد و بارشی بین10 تا 20درجه‌ی سلسیوس پیش بینی شده و بارندگی و وزش باد(گاهی شدید/خیلی شدید) و سپس بارش برف در ارتفاعات و دامنه‌ها در روز یکشنبه(عصر و شب) شروع شده و صبح روز سه‌شنبه بارش برف به نواحی جلگه‌یی استان گیلان نیز خواهد رسید.

همچنین زمان خروج سامانه‌ی سرد و بارشی از مرزهای شرقی استان گیلان روز سه‌شنبه ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۸ اعلام شده است.

بر پایه‌ی گزارش اداره‌ی کل هواشناسی استان گیلان احتمال آبگرفتگی/ مه‌آلود بودن هوا، لغزندگی سطح جاده‌ها/اختلال در ترددجاده‌یی وجود دارد و دریا هم مواج اعلام شده است.

بر پایه‌ی این گزارش فعالیتهای مختلف کشاورزی همچون فعالیت باغداران(مرکبات)، گلخانه‌داران، مرغداریها، پرورش‌دهندگان ماهی و… باید تمهیدات لازم را به عمل آورند.

با توجه به کاهش محسوس دما، افزایش مصرف سوخت و حاملهای انرژی پیش‌بینی می‌شود.

هواشناسی گیلان تاکید کرده است: بخشهای مختلف اجرایی استان همچون مدیریت بحران، فرمانداریها، شهرداریها، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، شرکتهای آب و برق، راه و شهرسازی، سازمان آتش‌نشانی، فرودگاه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان بنادر و دریانوردی، مدیریت حمل و نقل، پلیس راه و راهور، نیروهای نظامی و انتظامی و … با توجه به این اطلاعیه، توصیه‌های کارشناسی صادر نموده و برنامه‌ریزیهای لازم را به عمل آورند.

در این اطلاعیه آمده که با توجه به تغییر احتمالی نقشه‌ها، هرگونه تغییر در پیش‌بینی‌های بعدی اطلاع رسانی خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.