کد خبر : 25062
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴

افزایش نرخ بنزین «داخل دایره» یا «روی خط مستقیم»؟!

افزایش نرخ بنزین «داخل دایره» یا «روی خط مستقیم»؟!

هاتف‌خبر- پس از فزایش نرخ بنزین به سرعت تجزیه و تحلیلهای این اقدام به وسیله کارشناسان اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اینکه افزایش نرخ بنزین چه تاثیری در تورم خواهد داشت؟

   هاتف‌خبر- پس از فزایش نرخ بنزین به سرعت تجزیه و تحلیلهای این اقدام به وسیله کارشناسان اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اینکه افزایش نرخ بنزین چه تاثیری در تورم خواهد داشت؟
یکی از دلایل موثر در بازگشت کارت سوخت و افزایش نرخ بنزین بدون شک کم شدن منابع درآمدی دولت بوده است. گذشته از توجیهاتی که در باره‌ی واقعی کردن قیمت سوخت، تاثیرات مثبت کارت سوخت در مدیریت مصرف و یا حذف تدریجی یارانه‌ی سوخت به گوش می‌رسید اما نمی‌توان دست خالی دولت را در شرایط سخت تحریمها در این اقدام نادیده گرفت.
تا جایی ادامه داشت که یکی از مسوولین وزارت نفت در ایام برگزاری نمایشگاه نفت و گاز سال جاری به یکی از
پیش از این اقدام وزیر نفت بارها اعلام کرده بود که فعلاً برنامه‌یی برای سهمیه‌بندی بنزین وجود ندارد.اما بالاخره این اقدام از ساعت صفر امروز جمعه ۲۴ آبانماه ۱۳۹۸ کلید خورد و مردم باز هم شاهد افزایش نرخ بنزین علاوه بر سهمیه بندی آن شدند.
چندی پیش هم یک اقتصاددان نیز در باره‌ی تبعات این تصمیم گفته بود: افزایش قیمت بنزین با افزایش نرخ تورم رابطه‌یی مستقیم دارد و با افزایش نرخ سوخت باید شاهد تبعات اقتصادی، مشکلات روانی و فرهنگی بسیاری در جامعه باشیم.
میثم موسایی افزود: میزان تقاضا و عرضه‌ی بنزین تابع قیمت، متوسط درآمد جامعه و قیمت دیگر کالاها است.
وی افزود با افزایش قیمت بنزین بدون شک میزان تقاضا برای خرید آن نیز کاهش پیدا می‌کند که چنین موضوعی بر روی اقشار متوسط و زیرخط فقر تاثیر مستقیم می‌گذارد؛ زیرا این افراد با خودروهای شخصی خود کسب درآمد می‌کردند که با افزایش قیمت بنزین با مشکل جدی روبه‌رو خواهند شد. از این رو بدون شک افزایش نرخ بنزین تاثیر منفی اقتصادی، مشکلات روانی و فرهنگی زیادی را به همراه خواهد داشت.
این اقتصاددان در ادامه افزود: نرخ بنزین با گرانی و تورم نیز دارای رابطه‌یی مستقیم است؛ زیرا نرخ بنزین جهانی بوده و افزایش آن بر روی دیگر بخشها نیز تاثیر خواهد گذاشت. از این رو با افزایش نرخ این سوخت باید شاهد پیامدهای اجتماعی زیادی باشیم. همچنین اگر تبعات افزایش نرخ بنزین را در نظر نگیریم و نرخ این سوخت را افزایش دهیم، نرخ تورم نیز به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که بنزین به راحتی بر روی دیگر کالاها تاثیر مستقیمی می‌گذارد و بنزین جزو کالاهایی محسوب می‌شود که افزایش قیمت آن باعث ایجاد تورم خواهد شد.
این اقتصاددان در ادامه اضافه کرد: قطعاً با افزایش نرخ بنزین، میزان تورم نیز با رشد شدیدی مواجه می‌شود که به دنبال آن هر کالایی که با حمل‌ونقل رابطه‌یی مستقیم داشته باشد، گران خواهد شد.
وی افزود: بدون شک طبقه‌های متوسط و فقیر جامعه با افزایش نرخ بنزین با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهند شد و نارضایتیهای مردمی زیادی را به دنبال خواهد شد.
این اقتصاددان تاکید کرد: دولت نباید به‌ یکباره نرخ بنزین را افزایش دهد و این موضوع برای فضای اقتصادی کشور مناسب نخواهد بود. افزایش نرخ بنزین می‌بایست با در نظر گرفتن اقتصاد کشور انجام شود.
به هر حال هم‌اکنون مسوولان نظام نرخ بنزین را افزایش داده‌اند و از امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم آثار و تبعات این تصمیم را در زندگی روزمره‌ی خود مشاهده خواهیم کرد.
این نکته را نباید از نظر دور داشت که آثار افزایش نرخ بنزین در یک دایره‌ی بسته باقی نخواهد ماند و بدون شک در مسیری روی خط راست حرکت خواهد کرد. همانگونه که نرخ تورم کالاهای اساسی در طول سالهای گذشته با افزایش نرخ سوخت رابطه‌یی مستقیم نشان داده‌ است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.