هاتفخبر – دومین نشست گفتوگوی اقتصادی استراتژیک هند و روسیه با دعوت از مدیران عامل سازمان منطقهی آزاد انزلی و چابهار و با حضور مدیرعامل منطقهی ویژهی اقتصادی لوتوس آستراخان، دیگر مقامات روسیه و مدیران فدراسیون انجمن حمل و نقل هند به میزبانی دهلی نو برگزار شد.
هاتفخبر – دومین نشست گفتوگوی اقتصادی استراتژیک هند و روسیه با دعوت از مدیران عامل سازمان منطقهی آزاد انزلی و چابهار و با حضور مدیرعامل منطقهی ویژهی اقتصادی لوتوس آستراخان، دیگر مقامات روسیه و مدیران فدراسیون انجمن حمل و نقل هند به میزبانی دهلی نو برگزار شد. به گزارش «هاتفخبر» از مدیریت روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقهی آزاد انزلی در این نشست تخصصی برخی از مدیران دولتی و بخش خصوصی کشورهای ایران، هندوستان و روسیه با هدف بررسی فرصتهای همکاری چندجانبه، در چارچوب بهرهگیری از ظرفیتهای کریدور شمال – جنوب(نوستراک) به میزبانی طرف هندی گرد هم آمدند. رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقهی آزاد انزلی در این نشست به تجزیه و تحلیل چگونگی اجرایی کردن این مسیر ترانزیت بینالمللی پرداخت و با اشاره به اهداف برگزارکنندگان اجلاس که بررسی مسائل و مشکلات پیش روی کریدور شمال – جنوب بوده، اظهار کرد: کاهش هزینهها و زمان تجارت، از مهمترین مسائل در تجارت است، در نتیجه این محورها را باید مهمترین دلایل تشکیل این رویداد بینالمللی که با حضور مسوولان دولتی و بخش خصوصی کشورهای مختلف برگزار شده، عنوان نمود. رضا مسرور اجلاس هند را فرصتی برای تبادل نظر بین کشورهای عضو کریدور شمال – جنوب ارزیابی کرد و گفت: با عزم طرفهای ذینفع، عملیاتیسازی حمل و نقل کالا در این کریدور بینالمللی که مسیر تجاری اروپا و آسیا را از نظر زمانی و هزینهی انتقال کالا کاهش میدهد، نیز امکانپذیر است.
وی با اشاره به حضور مدیرعامل سازمان منطقهی آزاد چابهار و شرکت کشتیرانی دریای کاسپین در این اجلاس، بر لزوم کاهش هزینههای حمل و نقلی در این مسیر تجاری تصریح کرد و از عزم جدی مسوولان ایرانی و روسی برای دستیابی به این موضوع مهم خبر داد و گفت: با بهرهگیری از مسیر ریلی «بندرشهیدرجایی» در «بندرعباس» تا «شهر رشت» که در ۳۰ کیلومتری «بندر کاسپین» هست، زمینهی کاهش هزینهها به صورت عملی فراهم میشود و بیشک با کاستن از هزینهها، ترانزیت کالا در این مسیر مقرون به صرفه شده و زمینهی استقبال از کریدور شمال – جنوب فراهم میگردد. مدیرعامل سازمان منطقهی آزاد انزلی سپس پیشنهاد ترانزیت یک محموله به طور آزمایشی در مسیر کریدور شمال – جنوب را مطرح کرد و افزود: از طریق حمل و نقل کالا بین «بمبئی» تا «مسکو» یا «سنپترزبورگ» در مسیر این کریدور، در عمل مشکلات احتمالی مشخص شده و پس از ترانزیت این محموله میتوان با برگزاری نشستی، راهکارهای رفع موانع در راستای تسهیل و تسریع ترانزیت کالا بین سه کشور را مورد بررسی قرار داد. این گزارش حاکی است واکاوی چالشهای پیش روی عملیاتیسازی کریدور نوستراک، بررسی توانمندیهای حمل و نقل دریایی و بندری سه کشور ایران، هند و روسیه، برقراری جلسات کاری دو و چندجانبه بین شرکتکنندگان و صدور بیانیهی پایانی مهمترین محورهای این نشست اقتصادی چندجانبهی بینالمللی بودند. گفتنی است چندی پیش و در حاشیهی برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و روسیه توافقنامهی سه جانبه بین مناطق آزاد انزلی، چابهار ایران و منطقهی آزاد لوتوس آستراخان روسیه منعقد شد و دعوت از مدیران عامل سه منطقهی آزاد انزلی، چابهار و لوتوس به منظور حضور در این نشست را میتوان گامی برای اجرایی شدن کریدور شمال – جنوب مسیر ترانزیتی ویژه که در سال ۱۳۷۹ بین سه کشور ایران، روسیه و هند منعقد گردیده است، دانست.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.