کد خبر : 23260
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲

سود گرانی برنج به جیب دلالان می‌رود

سود گرانی برنج به جیب دلالان می‌رود

هاتف‌خبر – هفته‌ی گذشته دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج گفت: سود آزادسازی واردات برنج در فصل برداشت تولید داخل تنها به جیب واردکنندگان و دلالان برنج می‌رود. پارسال بیش از سال 96 واردات برنج انجام شد که اضافه بر نیاز کشور بود.

   هاتف‌خبر – هفته‌ی گذشته دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج گفت: سود آزادسازی واردات برنج در فصل برداشت تولید داخل تنها به جیب واردکنندگان و دلالان برنج می‌رود. پارسال بیش از سال 96 واردات برنج انجام شد که اضافه بر نیاز کشور بود.
به گزارش «هاتف‌خبر» جمیل علیزاده شایق درباره‌ی موضوع آزادسازی واردات برنج در فصل برداشت برنج که امسال اعلام شد، افزود: ادعای کسری برنج وارداتی و گران شدن یکباره‌ی تولید داخل از نیمه‌ی اردیبهشت ماه امسال شیطنت بود، در حالی‌که در سال ۹۷ کسری برنج وجود نداشت بلکه با ۶۰۰ هزار تن برنج وارداتی مازاد بر نیاز داخلی نیز روبه‌رو شدیم.
وی تصریح کرد: ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت موضوع اصلی نیست بلکه آنچه باید مورد توجه قرار گیرد حجم واردات برنج است. به طوری که نیاز سالانه به برنج وارداتی با توجه به ضریب امنیتی، حداکثر یک میلیون تن است در حالی که سال ۹۶ یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن و در سال ۹۷ نزدیک یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن برنج وارد کشور گردید.
علیزاده شایق گرانی برنج وارداتی را بازی و شیطنت توصیف کرد و اظهار نمود: علاقه‌مندان به واردات، با مطرح کردن کسری برنج وارداتی و گران شدن برنج داخلی در عرض کمتر از یکماه آن را بهانه‌یی برای تولیدکنندگان در فصل کاشت و تلاش برای افزایش حجم برنج ارزیابی کردند.
به گفته‌ی این مقام صنفی سال گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج درجه‌ی یک در فصل برداشت(امرداد ماه) ۱۰ هزار تومان بود که در پیک خرید بین ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان در شمال کشور و ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان در تهران معامله شد، اما در اوایل امسال قیمت آن در استانهای شمالی کشور پایین آمد و به ۱۳.۵ تا ۱۴ هزار تومان رسید، اما به یکباره به بیش از ۲۳ تا ۲۵ هزارتومان افزایش یافت در حالی که قیمتی که از تولیدکننده خریداری شده این مبلغ نیست.
وی برنج کنونی مجود در بازار کشور را مربوط به پارسال دانست و تصریح کرد: هنوز برنج سال ۹۸ در برخی مناطق کشت نشده، بنا براین کسی نمی‌تواند مدعی گران شدن برنج داخلی به دلیل افزایش هزینه‌های تولید باشد.
علیزاده شایق این راهم گفت که: واردات به منظور جبران کسری برنج مورد نیاز کشور باید انجام شود، اما چنانچه به اندازه‌ی نیاز کشور برنج وارد شود، هیچیک از تولیدکنندگان نگران اینکه برنج در فصل کاشت یا برداشت، وارد شود نیمی‌شوند.
وی خواستار آن شد که مسوولان نظارت بر بازار، نسبت به برخورد با بازی گرانفروشان و دلالان در بازار برنج اقدام کنند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج کشور درباره‌ی تولید امسال نیز پیش‌بینی کرد: بارندگی و وقوع سیل در فروردین ماه امسال، برخلاف هیاهوی واردکنندگان و دلالان که شالیزارها را سیل از بین برده، یک موهبت بوده است زیرا همه‌ی منابع آبی که برنج برای فصل کاشت، داشت و برداشت نیاز داشت، تامین گردید.
به گفته‌ی وی فروردین ماه امسال شالیزاری وجود نداشت که بخواهد از سیل آسیب ببیند که این موضوع نشان می‌دهد این هم بازی دلالان و واردکنندگان بود.
علیزاده شایق گفت: امسال در نوار ساحلی گیلان و مازندران که پارسال به دلیل کم‌آبی، کشت برنج نداشتند و همچنین ۱۴ استان شامل ایلام، لرستان، سیستان و بلوچستان، اصفهان و خراسان که محدود به کشت برنج شده بودند، همه توانستند کشت انجام دهند.
وی افزود: امسال سطح زیر کشت برنج به ۶۲۰ هزار هکتار رسیده که به نظر می‌رسد تولید سال ۹۸ بیش از تولید سال ۹۷ به میزان دو میلیون و ۲۵۰ هزارتن باشد.
اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی هندی متناسب با برندهای مختلف ششهزار و ۸۰۰ تا هشت هزار تومان و در برخی از خرده‌فروشیها و مغازه‌ها به قیمت ۱۰ هزار تومان هم می‌رسد.
قیمت انواع برنج ایرانی هم در فروشگاه‌های بزرگ از کیلویی 13 هزار و 500 تومان تا بیش از 20 هزار تومان و در خرده‌فروشیها هم دلخواه فروشنده و با ارقام بالاتر عرضه می‌شود.
دولت یازدهم و دوازدهم برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی هر ساله در فصل برداشت برنج، واردات آن ممنوع را می‌کرده وعلاوه بر این شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز برای تنظیم بازار این محصول و همچنین حفظ ذخایر استراتژیک سالانه بخشی از برنج مورد نیاز کشور را در دیگر ماه‌های سال تامین و وارد می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.