کد خبر : 23263
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶

جنگل، کوه و دریا در محاصره‌ی زباله‌ها

جنگل، کوه و دریا در محاصره‌ی زباله‌ها

هاتف‌خبر – علی همرنگ موضوع دپوی زباله در نواحی شهری و روستایی استانهای شمالی کشور بیش از چند دهه است که خطه‌ی شمال کشور به ویژه استان گیلان را با مشکلی تقریباً حل نشده به نام پراکنش زباله روبه‌رو کرده تا آنجا که برخی از مسوولان هم نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند.

   هاتف‌خبر – علی همرنگ موضوع دپوی زباله در نواحی شهری و روستایی استانهای شمالی کشور بیش از چند دهه است که خطه‌ی شمال کشور به ویژه استان گیلان را با مشکلی تقریباً حل نشده به نام پراکنش زباله روبه‌رو کرده تا آنجا که برخی از مسوولان هم نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند.
اینک با فرا رسیدن فصل گرم سال «دریا» و «شمال» مطابق همیشه با معضل «محاصره‌ی زباله‌ها» روبه‌رو هستند و هیچ برنامه‌یی هم برای مقابله با این مشکل دیده نمی‌شود.
معضل انباشت غیراصولی زباله در منطقه‌ی شامل همواره منجر به نارضایتی همگانی په به صورت موردی و چه گسترده شده که البته همیشه به صورت موقت و مقطعی این نارضایتها با اصلاحاتی در برخی از کارها و فرآیندها چاره‌اندیشی شده و در برخی از موارد نیز باعث بروز حوادثی بسیار سخت و تلخ گردیده است.
* امروزه میلیونها تن زباله در مناطق ساحلی، جنگلها و اطراف رودخانه‌ها رها می‌شود که متاسفانه شیرابه‌های آن وارد زمینهای کشاورزی گردیده و بر روی کیفیت و کمیت انواع تولیدات کشاورزی، دامی و آبزبان تاثیر مخرب می‌گذارد.
* صدمات ناشی از انباشت زباله به قدری است که سلامت هموطنان عزیزمان در استانهای ساحلی را به خطر انداخته و آنها را انواع بیماریها همچون بیماریهای پوستی، ریوی و حتی بیماری سرطان تهدید می‌کند.
* حجم انبوه تولید، رهاسازی و دپوی پسماندها در استانهای شمالی به معضلی زیست‌محیطی تبدیل شده و بیراه نیست که برخی از تلاشگران حفاظت محیط زیست کشور در بیان میزان شدت و دامنه‌ی دپوی پسماندها بر این باورند که اگر چاره‌اندیشی نشود، در آینده‌یی نزدیک از بمب شیمیایی که در حلبچه ریخته شده هم، خطرناکتر و فاجعه‌بارتر خواهد بود.
* به مجموعه‌ی دولت و وزرای مرتبط با این موضوع تاکید می‌شود که اگر در ارتباط با مدیریت پسماندها که در نقاط متعدد استانهای شمالی دپو و انباشته می‌شود، چاره‌اندیشی نشود، به بمب شیمیایی بدتر از حلبچه تبدیل خواهد شد.
* در شمال ایران دپوی غیراصولی زباله‌ها در جنگل، سواحل، رودخانه‌ها، جله‌ها و… باعث آلودگی خطرناک و غیرقابل جبران محیط زیست و منابع آب آشامیدنی و کشاورزی شده است.
* در استان گیلان روزانه دو هزار تن زباله تولید می‌شود که میزان وسیعی از این زباله‌ها در طبیعت رها می‌شوند و آلودگیهای زیست‌محیطی خطرناک ایجاد می‌کنند.
* 68 درصد زباله‌ها تر، 9 درصد آن کاغذ، پنج درصد شیشه، هفت درصد پلاستیک، سه درصد فلز، سه درصد سوخت و پنج درصد منسوجات هستند یعنی می‌توان گفت که 90 درصد زباله‌ها به صورت غیراصولی و غیربهداشتی دفع می‌شود و نیاز به تفکیک از مبدا دارد.
* جنگلهای استانهای شمالی روزانه مقادیر بسیاری شیرابه‌های زباله‌های دپو شده را در خود جای می‌دهند در حالی که این وضعیت فاجعه‌آمیز است و حتی باعث انقراض برخی از انواع ماهیها و نیز توقف صادرات خاویار می‌گردد.
* به دلیل مدیریت نادرست پسماندها در استانهای شمالی، بیشترین آسیب را این استانها از این معضل به خود دیده‌اند که این وضعیت باعث انقراض گونه‌هایی از گیاهان و جانواران نیز گردیده است.
همه‌ی این موارد نشان می‌دهد که باید معضل زباله را در استانهای شمالی جدی گرفت و با انجام و اجرای طرحهایی همچون تفکیک زباله از مبدا و فرهنگسازی در این زمینه و نیز ارائه‌ی دوره‌های آموزشی برای قشرهای مختلف اجتماعی ابتدا از میزان زباله‌های تولیدی کاست و در مرحله‌ی بعدی با بهره‌گیری از فناوریهای نوین جهانی همچون تبدیل زباله به انرژی الکتریکی و یا بهره‌گیری از زباله‌سوزهای مدرن این مساله را به خوبی مدیریت کنیم.
همچنین در بازدید شماری از مسوولان از محل دفنگاه زباله‌ی سراوان به وسیله‌ی بازدیدکنندگان مقوله‌ی زیست‌محیطی یکی از معضلات محل دفنگاه زباله سراوان یاد شده و بر ضرورت تعامل و همکاری همه جانبه‌های دستگاه‌های زیرساختی با شهرداری رشت در مدیر پسماندها تاکید گردیده است.
به گزارش واحد خبر مدیریت اجرایی ارتباط با رسانه‌های شهرداری رشت، پیش از ظهر روز چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه امسال دکتر ناصر حاج‌محمدی شهردار رشت به همراه مهندس علی اوسط اکبری مقدم معاون عمرانی استانداری گیلان، میر شمس مومنی‌زاده فرماندار رشت، محمدحسن علیپور عضو شورای اسلامی شهر، مهندس علی مقصودی معاون خدمات شهری و علیرضا حاجی‌پور رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری از محل دفنگاه زباله‌ها در سراوان بازدید کردند.
در جریان این بازدید معاون عمرانی استانداری گیلان با تاکید بر تولید بیش از دو هزار تن زباله در استان گیلان گفت: ۵۰۰ تن از دو هزار تن زباله‌ی تولیدی در شهرهای مختلف گیلان روانه‌ی مراکز پردازش و کارخانه‌های کمپوست برای بازیافت می‌شود و مابقی نیز به محل دفن زباله‌ها هدایت می‌گردد.
مهندس علی اوسط اکبری مقدم با اشاره به تاکیدات مصرانه‌ی استاندار گیلان در راستای پیگیری مشکلات دفنگاه سراوان تصریح کرد: در استان ۹ مرکز رسمی و ۲۰ مرکز غیررسمی برای دفن زباله وجود دارد.
وی مقوله‌ی زیست‌محیطی را یکی از معضلات محل دفن زباله و پسماندها عنوان کرد و افزود: حل مشکل پسماندها نیازمند توجهی ویژه و مستلزم صرف زمان و نیز تعامل و همکاری همه جانبه‌ی دستگاه‌های اجرایی است، چرا که شهرداری به تنهایی از عهده‌ی مدیریت زباله‌های انبوه سراوان برنمی‌آید.
معاون عمرانی استانداری گیلان با اشاره به ورود زباله چهار شهرستان رشت، صومعه‌سرا، شفت و فومن به محل دفنگاه زباله‌های سراوان خاطر نشان کرد: در این محل دفنگاه زباله در سراوان اقداماتی شایسته و قابل قبول انجام شده است که خوشبختانه امروز در مقایسه با سال گذشته شاهد آلودگی بسیار کمتر در سراوان هستیم.ِ
اکبری مقدم در زمینه‌ی تصفیه‌ی شیرابه‌های زباله‌های انبوه این دفنگاه نیز خاطر نشان کرد: هم‌اکنون دستگاهی با قابلیت تصفیه‌ی شیرابه به مقدار سه لیتر در ثانیه در این مکان ساخته شده و مستقر است. پیمانکار نیز در حال آمادهسازی سوله‌ی این کارگاه است و در چند ماه آینده با پایان یافتن ساخت سوله و نصب دستگاه شاهد افزایش مقدار تصفیه‌ی شیرابه‌ها نیز خواهیم بود.
وی در پایان با ضرورت تعامل و همکاری همه‌ی جانبه‌ی دستگاه‌های زیرساختی با شهرداری رشت یادآور شد: بنده به شخصه مخالف تعرض و یا چشمداشت به زمینهای منابع طبیعی هستم و از این به بعد حتی اگر یک متر از زمین منابع طبیعی به محل دفن زباله اضافه گردد مخالفت و ممانعت خواهم کرد.
دکتر ناصر حاج محمدی نیز در این دیدار در گفت‌وگو با واحد خبر ارتباط بات رسانه‌های شهرداری رشت، گفت: امروز به همراه معاون عمرانی استانداری از محل دفنگاه زباله‌ها در سراوان بازدید کردیم.
شهردار رشت با تاکید بر ضرورت تسریع‌بخشی در ساخت تصفیه‌خانه‌ی رشت گفت: این تصفیه‌خانه باید تا پیش از فرا رسیدن فصل بارندگی ساخته شده و آغاز به کار نماید.
وی با تاکید بر نبود مشکل در پروسه‌ی دفن زیاله‌ها نیز تصریح کرد: امیدواریم با همکاری دستگاه‌های اجرایی این تصفیه‌خانه هر چه زودتر راه‌اندازی شود تا آب تصفیه شده از پسماند به رودخانه و چرخه‌ی طبیعت باز گردد و مقدار شیرابه‌ی جاری هم به صفر برسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.