کد خبر : 23186
تاریخ انتشار : شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴

بیست و یکمین جشنواره‌ی خیران مدرسه‌ساز گیلان برگزار شد

بیست و یکمین جشنواره‌ی خیران مدرسه‌ساز گیلان برگزار شد

   هاتف‌‌خبر – در «بیست و یکمین جشنواره‌ی خیران مدرسه‌ساز استان گیلان رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز استان، مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان گیلان، استاندار گیلان، مدیر کل آموزش و پرورش استان، یکی دو نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی و چند تن از خیران دقایقی برای حاضران صحبت کردند و در پایان از برخی از

   هاتف‌‌خبر – در «بیست و یکمین جشنواره‌ی خیران مدرسه‌ساز استان گیلان رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز استان، مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان گیلان، استاندار گیلان، مدیر کل آموزش و پرورش استان، یکی دو نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی و چند تن از خیران دقایقی برای حاضران صحبت کردند و در پایان از برخی از نیکوکاران مدرسه‌ساز استان گیلان با اهدای لوح سپاس، تندیس و هدیه تجلیل و قدردانی شد.
به گزارش «هاتف‌خبر» این آیین که در «هتل شهرزاد لاهیجان» ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه با حضور مقامات استانی، شهرستانی و شماری از خیران مدرسه‌ساز و فعالان آموزش استان برگزار شد، با برنامه‌هایی متنوع همراه بود.

۲۸۹ نیکوکار مدرسه‌ساز در گیلان فعالیت می‌کنند
سید ابوالقاسم میرمسعودی رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز استان گیلان با یادآوری خاطرات شادروان حافظی نیکوکار بزرگ مدرسه‌ساز کشور، یکی از ویژگیهای بارز نیکوکارانی که به مدرسه‌سازی می‌پردازند را ایثار، فداکاری و از خودگذشتگی آنها در انجام کارهای خیر و قدمهای موثر و مفید آنها در جهت بسط و ترویج علم و دانش دانست و گفت: هنوز چراغ انسانیت خاموش نشده و هنوز هستند مردان و زنانی که در این راه تلاش می‌کنند و برای عاقبت ‌به خیری خود و برای آموزش نسل فردای کشور فعالیت می‌نمایند.
میرمسعودی سپس گفت: استان گیلان ۲۸۹ خیر مدرسه‌ساز دارد که در انجام فعالیتهای مدرسه‌سازی تلاش می‌کنند. ۶۲ نفر از این خیران را بانوان تشکیل می‌دهند، ۱۹۳ نفر آنان مرد هستند و ۳۴ شرکت حقوقی هم در کار مدرسه‌سازی در استان فعال است.
وی ادامه داد: ۵۴ پروژه‌ی خیرساز در قالب ۱۹۸ کلاس درس در استان گیلان در دست اجرا است و امیدواریم ۱۱۴ کلاس درس تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز استان گیلان در پایان گفت: خیران مدرسه‌ساز از زمان تشکیل این مجمع تاکنون ۲۵۶ مدرسه با یکهزار و ۱۸۹ کلاس درس در استان ساخته و تحویل اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان گیلان داده‌اند.

ظرف پنجسال گذشته ۶۷ پروژه با ۱۱۷ کلاس درس در گیلان ساخته شده است
مهندس علی دقیق مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان گیلان نیز در این همایش گفت: امروزه مدرسه‌سازی یکی از ماندگارترین اعمال حسنه‌یی است که این نیکوکاران و زنان و مردان ارجمند از خود به یادگار می‌گذارند.
وی با اشاره به اجرای ۶۷ پروژه با ۱۱۷ کلاس درس در پنجسال اخیر در استان گیلان، تاکید کرد: برای اجرای این پروژه‌ها مبلغی حدود ۸۵ میلیارد ریال به اداره‌ی کل آموزش و پرورش و دانش‌آموزان استان هدیه داده شده است.
مهندس دقیق گفت: امروز در ییست و یکمین جشنواره‌ی خیران مدرسه‌ساز باید عنوان کنم که استان گیلان توانسته است در برگزاری بیست دوره‌ی گذشته در میزان درصد تعهدی خیران، رتبه‌ی سوم کشور را به خود اختصاص دهد.
ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی متناسب با اولویتها و مطابق با ضوابط از جمله وظایفی بود که مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان گیلان آن را در راستای رشد علمی جامعه و توجه به آینده‌سازان مملکت عنوان کرد.
وی با بیان اینکه فضا و تجهیزات آموزشی نقشی بسیار مهم در توسعه‌ی پایدار جامعه دارند، خاطر نشان کرد: خیران مدرسه‌ساز هم در توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی بسیار موثر هستند.
مهندس دقیق سپس گفت: در پنجسال اخیر ۴۲ پروژه با ۱۴۶ کلاس درس به وسیله‌ی بنیاد برکت با اعتبار ۲۱ میلیارد تومان آغاز شده که تاکنون ساخت ۲۹ مدرسه از آنها به پایان رسیده و ۱۳ پروژه‌ی دیگر نیز امسال به پایان می‌رسد.
وی همچنین یکی از نیازهای این اداره‌ی کل را کمبود اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه‌های مدرسه‌سازی عنوان کرد و گفت: ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های خیری گیلان نیاز است که اگر تامین شود ظرف دو سال آینده می‌توانیم این پروژه‌ها را به پایان برسانیم.
مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان گیلان در پایان سخنان خود با قدردانی از تلاشهای نیکوکارانی که برای مدرسه‌سازی فعالیت می‌کنند، گفت: فعالیت و تلاش این بزرگواران آنقدر موثر و مفید بوده که استان گیلان در بیستمین جشنواره‌ی خیران مدرسه‌ساز در سراسر کشور رتبه‌ی نخست را به دست آورده است.

۸۰۰ مدرسه‌ی بلااستفاده در شهرها و روستاهای گیلان وجود دارد
استاندار گیلان هم در این همایش با اشاره به وجود بیش از 800 مدرسه‌ی بلااستفاده در شهرها و روستاهای استان گیلان خاطر نشان کرد: این مدارس اموال مردم هستند که می‌توان این فضاهای آموزشی و مدارس بلااستفاده و متروک را از طریق واگذاری امانی برای دوره‌های پنج یا ۱۰ ساله به بخش خصوصی، در جهت ایجاد کسب و کار و اشتغالزایی استفاده کرد.
دکتر مصطفی سالاری افزود: انجام امر خیر در زمینه‌ی ساخت و ساز مدرسه و فضاهای آموزشی کاری بسیار ارزشمند است زیرا ثمره‌اش را در آینده دانش‌آموزان که آینده‌سازان کشورهستند، خواهند دید.
استاندار گیلان با بیان اینکه مسوولان در مسائل تخصصی آموزشی نباید دخالت کنند، افزود: هر مسوول به اندازه‌ی تخصص و مرتبط با حیطه‌ی کاریش در حل مشکلات مسائل مدارس و آموزش مشارکت نمایند.
سالاری با اشاره به نقش نیکوکاران در اداره‌ی مدارس نیز افزود: خیِر بودن فقط به معنی پول دادن نیست، بلکه بعضی از خیران در اداره‌ی مدارس می‌توانند نقشی خوب و موثر ایفا کنند.‌ باید از این ظرفیت و توانانی آنها به درستی استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه بعضی از اماکن و مدارس در گذر زمان و تغییرات جمعیتی بلااستفاده مانده است، گفت: دغدغه‌ی استفاده‌ی بهینه از امکانات و فضاهای آموزشی یکی از موضوعاتی است که در ساخت مدارس با در نظر گرفتن ویژگیها و تراکم جمعیتی مناطق باید مد نظر قرار گیرد.

فرسودگی و استاندارد نبودن بسیاری از مدارس گیلان عمده‌ترین مشکل است
مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان هم در سخنانی خاطر نشان کرد: استان گیلان ۲۸۹ خیر مدرسه‌ساز دارد که به نقش موثر و تعیین کننده‌ی آنها در کمک به آموزش و پرورش استان بسیار نیاز داریم.
نادر جهان‌آرای گفت: فرسوده بودن و استاندارد نبودن بسیاری از مدارس از جمله عمده‌ی مشکلات فضاهای آموزشی موجود در استان گیلان است که امیدواریم خیران با نیت پاک و متعالی خود در رفع مشکلات فشاهای آموزشی، یاریگر آموزش و پرورش و سیستم آموزشی باشند.
وی یاد و خاطره‌ی دکتر حافظی رئیس فقید مجمع خیران مدرسه‌ساز کشور را گرامی داشت و از توجه ویژه‌ی استاندار گیلان به نظام تعلیم و تربیت در استان قدردانی کرد.
در پایان این همایش از ۶۰ نیکوکار مدرسه‌ساز گیلانی و همچنین تلاشگران این بخش قدردانی و تجلیل شد.
گفتنی است در این برنامه کوکانی با لباسهای محلی و زبان گیلکی برنامه‌هایی شاد برگزار کردند و همچنین موسیقی محلی برای حاضران اجرا شد و حاضران نیز برنامه‌هایی شاد و پرنشاط را شاهد بودند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.