کد خبر : 22475
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴

دریافت اشتباه!/ وقتی قرار است فردا ما را چو قصه فراموش کنید!

دریافت اشتباه!/ وقتی قرار است فردا ما را چو قصه فراموش کنید!

هاتف‌خبر – سیدحسین ضیابری سیدین – در بازی والیبال یک دریافت کننده ی قدرتی بازیکنی است که هنگام زدن سرویس حریف وظیفه ی دریافت اول را به همراه لیبرو بر عهده دارد.

   هاتف‌خبر – سیدحسین ضیابری سیدین – در بازی والیبال یک دریافت کننده ی قدرتی بازیکنی است که هنگام زدن سرویس حریف وظیفه ی دریافت اول را به همراه لیبرو بر عهده دارد.
همچنین او هنگام حمله نیز می تواند با اسپک زدنهای قدرتی به تیم خود کمکی شایان توجه کند، یعنی یک دریافت خوب می تواند تیم را به سمت حمله و گرفتن نتیجه و امتیاز پیش ببرد و به همان نسبت یا بیشتر یک دریافت نادرست، اشتباه و بد می تواند حریف را به امتیاز بیشتر برساند.
با این توضیح حالا باید ببینیم دریافت کنندگان جهان سیاست، پالسهایی را که مردم از وضعیت موجود کشور می فرستند، خوب گرفته اند؟
در هفته های گذشته به طور گسترده شاهد بودیم که هر دو جناح سیاسی کشور این پالسها را خوب شناسایی نکرده و نامناسب و غیر کارگشا عمل کرده اند. تمرکز آنها روی مواردی بوده که نظرات اجتماعی را شامل نمی شده و بیشتر ابراز نگرانی آنها از درصد مشارکت اجتماعی در انتخابات بوده که برای مردم فعلاً اولویت نیست.
در شرایطی که مردم سخت ترین دوران زندگی خود را در ایران تجربه می کنند، دو جریان سیاسی موجود نگران انتخابات خود هستند و از مشارکت کم مردم در فرآیند انتخابات مجلس و ریاست جمهوری سخن می گویند، این همان دریافت اشتباه است که یک تیم را به نتیجه نمی رساند!
بسیاری از افراد جامعه اعتقاد دارند که چهره هایی که نمی توانند وضعیت موجود را به خوبی ارزیابی کنند، درک درست از خواسته های جامعه داشته باشند و برای آن سیاستگذاری کنند، چگونه می خواهند نمایندگان رای و نظر آنها در پارلمان یا دولت باشند؟
چرا که توده ی مردم اعتقاد دارند پیش از وارد شدن به مبحث مشارکت اجتماعی ابتدا باید دید کسانی که خود را نخبگان سیاسی جامعه می دانند و می خواهند در جایگاه های تصمیم گیری و تصمیم سازی تکیه بزنند، از وضعیت موجود اجتماعی و کنشها و واکنشهای موجود به خوبی آگاهی دارند یا خیر؟ آیا آنها درکی درست و منطقی از این وضعیت دارند؟
بررسی نقش شهروندان در سیاست در نظامهای دموکراتیک برای همگان مشخص و دارای اهمیت است. اینکه شهروندان چه نقشی در سیاست دارند و آیا قادر خواهند بود بر نخبگان سیاسی اعمال نظر کنند تا در آینده بر سیاستگذاریها نیز تاثیر بگذارند، مهم است.
سیاستگذاری عمومی که مجموعه یی از اقدامات و تصمیمهایی است که به وسیله ی مراجع بخش عمومی گرفته می شود، قدر مسلم همیشه مورد توجه مردم است و حالا که جامعه ی ما با مشکلات گوناگون سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روبه رو شده، باید دریافت نخبگان سیاسی هم از وضعیت موجود خوب باشد تا بتواند به نتیجه که همان مشارکت اجتماعی مطلوب است، منتهی گردد پس ما باید ببینیم در چنین شرایطی سیاستگذاری عمومی برای برون رفت از مشکلات متعدد چگونه است؟ آیا سیاسیون راه حل که داده اند؟ آیا اولویتها را شناخته اند؟ آیا مشکلات جامعه را خوب ارزیابی کرده اند؟ توده ی مردم دقیقاً در همین زمینه با شخصیتهای سیاسی مشکل دارند، چون آنها نشان داده اند که اولویتهای روز جامعه را خوب درک نکرده و دریافت مناسب هم نداشته اند.
حالا وقت این نیست که از دلسردی، بی علاقگی، مشارکت کم مردم در انتخابات سخن گفته شود بلکه باید انگشت روی راه حلهای مشکلات جامعه گذاشت و به حساسیتهای اجتماعی و دردهای پنهان و آشکار جامعه پرداخت. یعنی زمانی مردم در انتخابات شرکت می نمایند و درصد مشارکت اجتماعی افزایش می یابد که نگرانیهای اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.
اگر مردم به برنامه ی یک کاندیدا رأی می دهند در حقیقت بین سیاستها و برنامه های مختلف کاندیداها، اولویت بندی می کنند اما وقتی کاندیدای پیروز نیز با توجه به برنامه ها و سیاستهای ارائه شده خوب عمل نمی کند، یعنی دریافت اشتباه داشته است و بدون شک مردم را به سمتی دیگر هدایت می کند.
شهروندان یک جامعه ی انتخاباتی وقتی می بینند درخواستهای آنها به نشانیهای اشتباه حواله می شود، خود به خود گرایش مشارکت اجتماعی در برنامه های انتخاباتی کمتر خواهد شد و این موضوع نیاز به بحث و گفت وگو ندارد.
امروز نمایندگان مجلس، شخصیتهای سیاسی و لیدرهای انتخاباتی به جای اینکه از انگیزه ی مردم در انتخابات سخن بگویند باید، کلاه خود را قاضی کنند که برای مردم گرفتار کوچه و بازار و رفع مشکلات عدیده و انبوه شده ی اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، قضایی و… آنها چه کرده اند؟ آیا توانسته اند از حقوق اجتماعی و آزادیهای مدنی آنها دفاع کنند و یا تنها به شعار، سخن و حرف بسنده کرده اند؟
شهروندان جامعه ی امروز ایران هم می گویند وقتی که قرار است آنها همچون “قصه” فراموش شوند و منتخبانشان هم دریافتهای اشتباه داشته باشند، آیا اساساً می شود، “پیروز” میدان شد؟!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.