کد خبر : 22056
تاریخ انتشار : جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲

مردم کالاهای دارای نشان استاندارد را با اطمینان مصرف می‌کنند

مردم کالاهای دارای نشان استاندارد را با اطمینان مصرف می‌کنند

هاتف‌خبر – مدیرکل استاندارد استان گیلان گفت: مردم کالاهای دارای نشان استاندارد را با رعایت سه شرط «برخورداری از کد 10 رقمی»، «شرایط نگهداری درج شده بر روی بسته‌بندی» و «تاریخ انقضای اعلام شده»، با اطمینان خاطر مصرف می‌کنند.

   هاتف‌خبر – مدیرکل استاندارد استان گیلان گفت: مردم کالاهای دارای نشان استاندارد را با رعایت سه شرط «برخورداری از کد 10 رقمی»، «شرایط نگهداری درج شده بر روی بسته‌بندی» و «تاریخ انقضای اعلام شده»، با اطمینان خاطر مصرف می‌کنند.
به گزارش «هاتف‌خبر» مهندس داریوش اشکانی‌پور در نشستی با بیان اینکه سلامت مردم بیش از هر مولفه‌ی دیگر برای استاندارد اهمیت دارد، افزود: شهروندان باید به تاریخ انقضا و شرایط نگهداری کالاها توجه لازم داشته باشند چرا که به طور مثال برای محصولات فاسدشدنی به ویژه مواد غذایی، رعایت زنجیره‌ی نگهداری در سرما جزو الزامات است.
وی با اشاره به اینکه استاندارد تنها بر کالاهای دارای بسته‌بندی نظارت می‌کند، گفت: واحدهای تولیدی، مجموعه‌ی استاندارد را با رعایت خط قرمز سلامت مردم در کنار خودشان ببینند.
مهندس اشکانی‌پور با اشاره به اینکه هم‌اکنون 829 واحد تولیدی زیرپوشش استاندارد اجباری هستند، گفت: تا کنون 756 واحد از این شرکتهای تولیدی، موفق به دریافت پروانه‌ی معتبر استاندارد شده‌اند.
وی در ادامه با اشاره به نظارت بر کیفیت ایمنی آسانسورها به عنوان یکی از وظایف اداره‌ی کل استاندارد استان گیلان گفت: متاسفانه مبحث 15 به وسیله‌ی مهندسان ناظر در ساخت و ساز به خوبی رعایت نمی‌شود که این موضوع مالکان را دچار مشکل و دردسر می‌کند.


مدیر کل استاندارد استان گیلان تصریح کرد: از ابتدای سال گذشته سامانه‌ی پیامکی راه‌اندازی شده که با ارسال شناسه‌ی 10 رقمی که روی آسانسورها نصب شده است، به سامانه‌ی پیامکی 10001517 می‌توان از موارد مربوط به آسانسورها به خوبی اطلاع یافت.
وی با تاکید بر لزوم تمدید گواهینامه‌ی استاندارد در هر سال گفت: اعتبار گواهینامه‌ها تنها یکساله هستند و ممکن است پس از آن، ایمنی لازم برای آن وسیله وجود نداشته باشد.
مهندس داریوش اشکانی‌پور به استاندارد حلال نیز اشاره نمود و گفت: اولین نشان استاندارد حلال را کشتارگاهی در صومعه‌سرا دریافت کرده که واحدهای تولیدی دارای استاندارد حلال باید با حفظ بهداشت، ایمنی و سلامت، حلالیت و طهارت را نیز رعایت کرده باشند.
وی با بیان اینکه نظارت بر بسته‌بندی چای را از اول آبانماه گذشته عملیاتی کرده‌ایم، گفت: با توجه به گردشگرپذیر بودن استان گیلان، کیفیت محصولاتی همچون چای، برنج و زیتون که به عنوان سوغات این استان مشتریان بسیاری دارد، بسیار مهم بوده و از اهمینی ویژه برخوردار است.
مدیر کل استاندارد استان گیلان سپس خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه برای 40 واحد بسته‌بندی چای پروانه و نشان استاندارد صادر شده است، چایکاران می‌توانند محصولات خود را به هریک از این واحدهای بسته‌بندی عرضه کنند اما اگر محصول آنها در این واحدها بسته‌بندی شد باید استانداردهای لازم را داشته باشد.
وی در ادامه گفت: همچنین اهتمام داریم محصول برنج را به منظور عرضه‌ی باکیفیت‌تر و بهتر به بازار بسته‌بندی کنیم تا با فرهنگسازی مردم به سمت خرید کالاهای بسته‌بندی پیش بروند.
مهندس اشکانی‌پور یکی از وظایف اداره‌ی کل استاندارد را تدوین و بازنگری استانداردها به منظور رعایت اصول ایمنی، بهداشت و سلامت دانست و گفت: در سال گذشته ۴0 عنوان استاندارد در دست تدوین بوده و که چون سازمان ملی استاندارد ابلاغهای لازم را داده، 10 عنوان دیگر نیز در دست تدوین بوده است.
وی همچنین با اشاره به بازنگری استانداردها در هر پنجسال تصریح کرد: سال گذشته 118 عنوان استاندارد بازنگری شده و به دلیل فعایت سازمان ملی استاندارد در زمینه‌ی تدوین در استانداردهای بین‌المللی، رتبه‌ی ایران از 67 به 22 رسیده است.
مهندس اشکانی‌پور با بیان اینکه امسال نیز یک پیشنهاد برای سازمان ملی استاندارد داریم، گفت: اهتمام داریم امسال هم یک عنوان استاندارد در زمینه‌ی صنایع الکترونیک به سازمان ملی ارائه دهیم.
وی از ایجاد دفترهای استانداردسازی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان گیلان خبر داد و گفت: در همین راستا سال گذشته12 تفاهمنامه با دانشگاه‌های مختلف استان گیلان معقد شده است.
اشکانی‌پور در ادامه با اشاره به اینکه در استان گیلان کارگاه تولید طلا و جواهر نداریم، گفت: نظارت استاندارد با کدهای رهگیری است که به وسیله‌ی آن سازنده و تولید آن در هر جا مشخص می‌شود.
مدیر کل استاندارد استان گیلان در پایان سخنانش با بیان اینکه هم‌اکنون 64 آزمایشگاه همکار را تایید صلاحیت کرده‌ایم، گفت: 46 آزمایشگاه هم‌اکنون در استان گیلان فعال هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.