کد خبر : 21552
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲:۱۵

چهارشنبه‌سوري؛ جشن قدیمی و سنتی ایرانیان

چهارشنبه‌سوري؛ جشن قدیمی و سنتی ایرانیان

هاتف‌خبر – آیین باستانی چهارشنبه‌سوری یکی از جشنهای دیرپا و سنتی ایرانیان است که در سالهای اخیر این خشن از شوی سنتی خود اندکی فاصله گرفته و به بهره‌گیری از انواع و اقسام ترقه و مواد منفجره گرایش یافته است.

   هاتف‌خبر – آیین باستانی چهارشنبه‌سوری یکی از جشنهای دیرپا و سنتی ایرانیان است که در سالهای اخیر این خشن از شوی سنتی خود اندکی فاصله گرفته و به بهره‌گیری از انواع و اقسام ترقه و مواد منفجره گرایش یافته است.
در همین زمینه «ایرنا» گزارشی منتشر کرده و نوشته است: شادی و نشاط یکی از نیازهای فطری بشر است و به فراخور آن جوانان به لحاظ داشتن نیروی مضاعف به دنبال اظهار یا تخلیه انرژی درونی خود در هر نقطه و مکان اقدام می‌کنند، چهارشنبه‌سوری یکی از بهانه‌های خوب مردم ایران برای خلق شادی است. به عقیده‌ی بسیاری از روانشناسان، یک فرد خوشحال واقعی با داشتن مهارت کنترل زبان، از بیهوده‌گویی پرهیز کرده و سعی می‌کند با تجربه‌یی که دارد نسبت به رفع اشتباهات خود اقدام کند. بنا بر این اشخاصی که دارای این شاخصه باشند نه تنها جزو افراد شادمان و با نشاط جامعه به شمار می‌آیند بلکه می‌توانند دیگران را نیز مورد تاثیر رفتار و اخلاق خود قرار داده و با روحیه دادن، دیگران را امیدوار به فردایی بهتر کنند.
ثریا علوی نژاد روانشناس کودک و نوجوان در این باره می‌گوید نیاز است که نخست با پرورش جسم نوجوانان و جوانان به سلامت و تناسب اندام این قشر توجه ویژه کرد و با اهمیت دادن به سه مقوله‌ی اعتماد، امنیت و آرامش نسبت به پرورش جان آنان با هدف کاهش استرس و اضطراب، تلاش نمود و در مرحله‌ی بعدی با ایجاد کسب و کار برای این قشر فعال به دنبال زمینه‌سازی تفریح، سرگرمی، لذت و استراحت آنان بود.
وی ادامه داد: نشاط، روحیه دادن و داشتن انگیزه، جامعه را به سمت شادابی سوق می‌دهد و در کنار این موارد نیاز است نسبت به تقویت عزت نفس افراد تلاش کرد و در این زمینه اگر بخواهیم نوجوان و جوان جامعه نمونه‌ی یک فرد خوشحال باشد باید مهارت کسب و کار را به آنان آموزش دهیم و جزو دروس پایه‌ی این قشر قرار دهیم.
این روانشناس کودک و نوجوان گفت: برای ایجاد اعتماد و بالا بردن عزت نفس یا همان بهداشت روانی بین قشر جوان، نیاز است که با کشف استعداد و علاقه در جهت تامین معاش، زمینه‌ی کسب و کار آنان را نیز فراهم کرد.


وی افزود: جوانی که به کسب و کار رو می‌آورد و مشغولیت فکری دارد، احساس مفید بودن، اعتماد به نفس و عزت نفس در او برانگیخته شده و سلامت روان و نشاط در زندگی شخصی، خانواده و به دنبال آن شادی در جامعه رونق پیدا می‌کند.
علوی‌نژاد گفت: زمانی نارضایتی و به دنبال آن بدبینی در یک جامعه به وجود می‌آید که افراد آن تک بعدی رشد کنند برای نمونه کسب تحصیلات عالی شاید با رضایت فرد باشد اما چنانچه با شغل و درآمد آن همخوانی نداشته باشد، این تناسب ناهمگون نارضایتی فرد و به دنبال آن رعایت نکردن حقوق دیگران و هنجارشکنیها را در جامعه با خود به همراه خواهد آورد.
وی اظهار کرد: بین غنی‌سازی کیفیت تفریح، لذت، سرگرمی، استراحت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و شادمانی رابطه وجود دارد و در بعد کیفیت سازگاری با طبع جسمانی و روانی می‌توان برای نمونه به پیاده‌روی، سوارکاری، شنا، رسیدگی به گل و گیاه، خوردن، گشاده‌رویی، بوی خوش، پاکیزگی و آراستگی، همنشینی با بزرگان و فرزانگان به عنوان مصادیق تفریح و لذت اشاره کرد.
این روانشناس گفت: دنیای مجازی، بازیهای رایانه‌یی، فیلم و سریال و موزیک از جمله مواردی است که بیشتر جوانان و نوجوانان با آنها سر و کار دارند اما این موارد را نمی‌توان جزو شادابی یک جامعه برشمرد بلکه لذت تفریح و شادمانی واقعی زمانی باید سنجیده شود که کیفیت لذت و تفریح جامعه و به ویژه بین جوانان و نوجوانان با عزت نفس و اعتماد به نفس همراه باشد.
وی درباره‌ی شادی در جشن چهارشنبه‌سوری نیز گفت: چهارشنبه‌سوری یکی از آیینهای سنتی ایرانیان است و از دیر زمان مردم در آخرین شب چهارشنبه‌ی سال و تا پیش از عید نوروز با تهیه‌ی بوته و هیزم و برپایی آتش و همچنین تهیه‌ی خوراکیهای خاص این روز، نسبت به برپایی جشن ملی خود اقدام می‌کردند و رفته رفته با تغییر زندگی جوامع، آیین چهارشنبه‌سوری نیز دچار تغییراتی شد و استفاده از ابزار مختلف در این آیین حالا موجب شده که هدف تا حدودی به فراموشی سپرده شود.
علوی‌نژاد افزود: امروز جوانان و نوجوانان به طور داوطلبانه به عنوان بانی این جشن تلاش می‌کنند در برگزاری آبین چهارشنبه‌سوری با برنامه‌های از پیش طراحی شده وارد عمل شوند و خانواده‌ها و مسوولان انتظامی هم کنترل هیجانات غیرمتعارف این قشر با هدف ایجاد شادی و نشاط و پرهیز از به وجود آمدن خطرات انسانی و کاهش آن پیگیری می‌کند.
در همین حال فربد فدایی عضو انجمن علمی روانشناسان ایران نیز گفت: برگزاری آیین چهارشنبه‌سوری به طور سنتی هیچ اشکالی ندارد بلکه حرکات یک عده هنجارشکن در این آیین است که جان و مال مردم را با خطر مواجعه می‌سازد.
وی گفت: برای اینکه هویت چهارشنبه‌سوری و این آیین حفظ شود و به نحو مطلوب برگزار گردد، بهتر است به صورت کنترل شده به وسیله‌ی خانواده ها در هر محله که متضمن جان و روح دیگران نیز است، به صورت عادی برگزار شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.