کد خبر : 20096
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲

نخستین سمپوزیوم «سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی» در رشت برگزار شد

نخستین سمپوزیوم «سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی» در رشت برگزار شد

هاتف‌خبر – نخستین سمپوزیوم «سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی» هفته‌ی گذشته در آمفی‌تاتر دانشکده‌ی پرستاری و مامایی شهیدبهشتی رشت برگزار شد.

   هاتف‌خبر – نخستین سمپوزیوم «سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی» هفته‌ی گذشته در آمفی‌تاتر دانشکده‌ی پرستاری و مامایی شهیدبهشتی رشت برگزار شد.
به گزارش «هاتف‌خبر» از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان(وبدا)، دکتر شاهرخ یوسف‌زاده چابک در آیین گشایش این سمپوزیوم در سخنانی با تصریح بر اینکه یکی از محورهای برنامه‌ی راهبردی، مرجعیت علمی است، یادآور شد: لازمه‌ی رسیدن به این مهم، حرکت در مرزهای دانش است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به پتانسیل مناسب این دانشگاه در زمینه‌ی سلولهای بنیادی خاطر نشان کرد: برگزاری این رویداد ارزشمند علمی، اولین قدم در این مسیر پرفراز و نشیب است که با فراهم آمدن زیرساختها، حرکت در این مسیر، به صورت علمی و عملیاتی آغاز خواهد شد، در این زمینه شتاب دادن به کارها می‌تواند موثر باشد.
دکتر یوسف‌زاده چابک با بیان اینکه موضوع سلولهای بنیادی در جهان، علمی نوین است، اظهار کرد: از سال گذشته که اولین کارگروه سلولهای بنیادی در دانشگاه شکل گرفت، افقی پیش روی دانشگاه خلق شد، البته این مسیر نیز همانند دیگر راه‌های اثربخش، با موانعی همراه است که با انگیزه‌ی قوی و استفاده از ظرفیتها در لایه‌های مختلف، می‌تواند دانشگاه را به تعالی برساند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی استان گیلان در بخشی دیگر از سخنان خود با برنامه‌محور خواندن فعالیتهای این دانشگاه از سال ۱۳۹۵ گفت: در سالهای گذشته، تمام فعالیتهای دانشگاه علوم پزشکی همواره معطوف به بخش درمان بود اما با استقرار برنامه‌ی راهبردی و فراهم آمدن زیرساختها، افق فعالیتها سمت و سویی متفاوت را تجربه کرد، در این راستا با برنامه‌ریزی در زمینه‌ی بالینی، هماهنگی منحصر به فرد گروه‌های مختلف آموزشی، درمانی و بهداشتی، منجر به دستاوردهایی بزرگ در بخش سلامت گیلان شد و در این زمینه به زودی بخش پیوند مغز استخوان، ریه و قلب در دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه‌اندازی می‌شود.
دکتر یوسف‌زاده چابک فعالیت در زمینه‌ی مهندسی بافت را به عنوان فعالیت بین رشته‌یی با اهمیت دانست و افزود: با انجام فعالیتهای زیرساختی، توسعه‌ی بین رشته‌یی و بهره‌مندی از آزمایشگاه جامع مرکزی، پتانسیل و توانایی برای گسترش فعالیت در این زمینه فراهم خواهد آمد.
وی ادامه داد: در یکی دو سال گذشته با راه‌اندازی رشته‌ی زیست فناوری پزشکی، به پیشرفتهایی دست پیدا کردیم، در این راستا، کارگروه سیاستگذاری تکنولوژی نانو گیلان به دانشگاه علوم پزشکی گیلان سپرده شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از تاسیس برج تحقیقاتی علم و دانش پروفسور سمیعی در سایت لاکان دانشگاه خبر داد و افزود: با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از خلاقیت و ظرفیتها، طبق چشم‌انداز دانشگاه، حتی در این شرایط سخت اقتصادی کشور، دانشگاه در مسیر رو به توسعه در حال فعالیت است.
این مقام مسوول در پایان سخنانش با بر شمردن پایه‌های علم نوین گفت: بدون چهار محور نرون، ژن، IT و ملکول نمی‌توان در این زمینه اشراف پیدا کرد، با حرکت در این مسیر به صورت علمی و عملیاتی، گسترش فعالیتها و بهره‌مندی از هسته‌های فناور موجود، در تولید سلولهای بنیادی می‌توانیم به مرزهای علم و دانش که همان هدف پیش رو است، نزدیک شویم.
دکتر شادمان نعمتی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم نقش ترویجی و شناختی برگزاری این سمپوزیوم را اثربخش خواند و گفت: آشنایی گروه‌های دانشجویی، تشکیل تیمهای علمی و انتقال تجارب دانشمندان کشور در این همایش، می‌تواند ما را در نزدیک شدن به دانشگاه پیشرو یاری کند.
دکتر مهریار حبیبی دبیر شورای توسعه‌ی علوم و فناوری سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی گیلان هم با بیان اهمیت توسعه‌ی ی علوم در زمینه‌ی سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی اظهار کرد: سلولهای بازساختی مادر سلولها است که با تقسیم می‌توانند به سلولهای دیگر و سپس به بافتها تبدیل شوند، در این راستا پزشکی بازساختی نوین با ایجاد انقلاب و تحول در دانش پزشکی و با هدف بازسازی و ترمیم بافتها با بهره‌گیری از علوم پایه و مهندسی، در بهبود بیماریهای صعب‌العلاج نقشی مهم ایفا می‌کند.
وی ادامه داد: صنعت پزشکی بازساختی سهم این علم نوین را تا سال 2050 در حدود 500 میلیارد دلار متصور شده است.
دکتر حبیبی، ایران را یکی از 20 کشور فعال در زمینه‌ی سلولهای بنیادی عنوان کرد و افزود: در سالهای آینده با افزایش بیماریهای غیرواگیر از جمله سرطانها، نارسایی کلیه، دیابت و …، وجود پزشکی بازساختی، اهمیت بیشتری پبدا می‌کند.
وی با بیان اینکه در شرایط کنونی درمانها مبتنی بر فرد شده است، تاکید کرد: سلول درمانی به عنوان یک علم بین رشته‌یی، در استان در مراحل آغازین است و تکنولوژی بالایی را می‌طلبد، البته با وجود پلیمرهای زیست سازگار موجود در گیلان و حمایت شرکتهای دانش‌بنیان حتی می‌توان به قطب سلول درمانی کشور تبدیل شد.
این مقام مسوول در پایان سخنانش با اشاره به سخن امام علی(ع) که دانش اقتدارآفرین است گفت: منابع در کشور رو به پایان است، رسیدن به فناوری سلولهای بنیادی یکی از راه‌های رهایی از تحریمها است، هر دستاوردی بزرگ نیازمند کار تیمی و همدلی است.
گفتنی است نخستین سمپوزیوم «سلوهای بنیادی و پزشکی بازساختی» هفته‌ی گذشته با حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، استادان و دانشمندان برجسته‌ی استانی و کشوری، در ذشت برگزار شد. این سمپوزیوم با پنلهای علمی با محوریت تازه‌های سلول درمانی و چالشهای پیش رو، پنل بحث و گفت‌وگو و پرسش و پاسخ بررسی راهکارها و چالشها در توسعه‌ی علوم و فناوری سلولهای بنیادی، پزشکی بازساختی در بیماریهای صعب‌العلاج، در دو روز در آمفی‌تاتر دانشکده‌ی پرستاری و مامایی شهیدبهشتی رشت، برگزار شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.