کد خبر : 19567
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳

چندین پروژه‌ی دانشگاه گیلان به بهره‌برداری رسید

چندین پروژه‌ی دانشگاه گیلان به بهره‌برداری رسید

هاتف‌خبر – مریم همرنگ – با حضور معاون وزیر علوم، رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور و رئیس دانشگاه گیلان؛
چندین پروژه‌ی دانشگاه گیلان به بهره‌برداری رسید

   هاتف‌خبر – صبح روز یکشنبه ۲۰ آبانماه ۱۳۹۷ با حضور دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مهندس ذوالفقار یزدان‌مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور، دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان، معاونان وی و مسوولان و مدیران این دانشگاه، چندین پروژه‌ی دانشگاه گیلان به بهره‌برداری رسید.

 

خوابگاه دخترانه‌ی دانشجویی دانشگاه گیلان افتتاح شد
در آیین گشایش و بهره‌برداری از سرای دانشجویی جدید دانشگاه گیلان که با ظرفیت ۳۰۰ دختر دانشجو به مساحت دو هزار و ۷۰۰ مترمربع با حضور معاون وزیر علوم، رئیس صندوق رفاه دانشجویان، نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی و رئیس دانشگاه گیلان به بهره‌برداری رسید، دکتر احمد رضی به تشریح اجرای این پروژه پرداخت.
رئیس دانشگاه گیلان در جریان این آیین خاطر نشان کرد: این خوابگاه دانشجویی ظرفیت اسکان ۳۰۰ دختر دانشجوی دانشگاه گیلان را دارد.
دکتر احمد رضی با خیر مقدم‌گویی به معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور از همه‌ی دست‌اندرکاران و پشتیبانی‌کنندگان ساخت بناهای دانشگاهی از جمله خوابگاه دانشگاه گیلان قدردانی کرد.
وی با اشاره به تغییر نسبت جنسیتی دانشجویان و افزایش پیدا کردن دختران دانشجو، کمبود خوابگاه دانشجویی برای دختران را یکی از موضوعات مهمی دانست که مدیران دانشگاه گیلان به آن توجه دارند.
رئیس دانشگاه گیلان گفت: از امروز با افتتاح این مجتمع خوابگاهی تا حدودی از این دغدغه کاسته می‌شود.


دکتر رضی تاکید کرد: با توجه به تجربه‌ی به دست آمده در این زمینه خواستار حمایت و همکاری وزارت علوم برای آغاز عملیات اجرایی ساختمان دوم این مجتمع خوابگاهی هستیم و در این زمینه از معاون وزیر علوم قول مساعد گرفت.
وی همچنین هزینه‌ی نوسازی، مقاومسازی و محوطه‌سازی این خوابگاه دانشجویی را سه میلیارد و 950 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: یک میلیارد تومان نیز صرف تجهیزات این خوابگاه شده است.
رئیس دانشگاه گیلان در پایان خاطر نشان کرد: 60 درصد دانشجویان دانشگاه گیلان را دختران تشکیل می‌دهند.
دکتر مجتبی صدیقی هم در آیین افتتاح خوابگاه جدید دانشجویی دخترانه‌ی دانشگاه گیلان تاکید کرد: دانشگاه گیلان یکی از دانشگاه‌هایی است که آبروی آموزش عالی در کشور محسوب می‌شود.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان کشورهمچنین با اشاره به اینکه هنوز در زمینه‌ی تعداد و ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی در سراسر دانشگاه‌های کشور با کمبود روبه‌رو هستیم، یکی دیگر از مشکلات خوابگاه‌ها را مشکل فرسودگی آنها دانست و گفت: اسکان بیش از ظرفیت نیز در خوابگاه‌های ما مشکلی دیگر است که باید مرتفع شود.
وی همچنین بهبود و مرمت خوابگاه‌های موجود را در کنار ساخت خوابگاه‌های جدید مورد تاکید قرار داد و گفت: هم‌اکنون یکهزار و ۵۰ ساختمان خوابگاهی در سراسر کشور وجود دارد که ظرفیت آنها برای اسکان دانشجویان ما کافی نیست.
مجتبی صدیقی همچنین در زمینه‌ی رتبه‌بندی خوابگاه‌های دانشجویی کشور نیز توضیح داد که در برنامه‌ی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خوابگاه‌های رتبه‌ی ۵ جمع‌آوری شده و بهسازی خوابگاه‌های رتبه‌ی ۴ نیز به زودی به پایان می‌رسد و امیدواریم تا دو سال دیگر همه‌ی خوابگاه‌های کشور به رتبه‌ی یک و دو ارتقای سطح پیدا کنند.
گفتنی است در پایان هم مهندس ناصر حمیدزاده مدیر امور فنی و نظارت بر طرحهای عمرانی دانشگاه گیلان به تشریح ویژگیهای این سرای دانشجویی پرداخت و از دست‌اندرکاران و کسانی که برای راه‌اندازی این مجتمع خوابگاهی تلاش و همکاری کردند، قدردانی نمود.

 

مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در دانشگاه گیلان گشایش یافت
همچنین امروز یکشنبه ۲۰ آبانماه ۱۳۹۷ با حضور دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، ذوالفقار یزدان‌مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان، دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان، دانشگاهیان و شماری از دانشجویان «مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه گیلان» به بهره‌برداری رسید و به طور رسمی فعالیت خود را برای جذب و آموزش علاقه‌مندان به فراگیری زبان فارسی شروع کرد.


در جریان آیین افتتاح این مرکز در ساختمان دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، دکتر احمد رضی گفت: مرکز یاد شده با فضای آموزشی مناسب در دو طبقه با زیربنای یکهزار و ۲۲۴ مترمربع آغاز به کار کرده است.
رئیس دانشگاه گیلان خاطر نشان کرد: طبقه‌ی همکف این مرکز چهار کلاس درس هر یک با وسعت ۱۰۰ مترمربع و طبقه‌ی اول آن پنج آزمایشگاه فعال و یک آزمایشگاه دیگر که در دست اقدام و تکمیل است با وسعت ۵۱۰ مترمربع و همچنین اتاق میهمانان ویژه با وسعت ۴۴ مترمربع دارد.
وی گفت: در این مرکز قرار است دوره‌های آموزشی زبان فارسی برای علاقه‌مندان زبان و ادبیات فارسی و نیز افرادی که به ضرورت باید زبان فارسی یاد بگیرند و یا برای ارتقای سطح دانش خود را در قالب برنامه‌های دانشگاهی زبان فارسی را مد نظر دارند، برگزار شود.
رئیس دانشگاه گیلان خاطر نشان کرد: علاوه بر آموزش حضوری زبان‌آموزان و علاقه‌مندان به زبان و ادبیات فارسی، در برنامه‌های آینده‌ی این مرکز، استفاده از سیستمهای مجازی و طراحی برنامه‌های آموزش مجازی و از راه دور زبان فارسی به افرادی که نمی‌توانند در برنامه‌های حضوری شرکت کنند، خواهد بود.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این آیین گفت: با افتتاح مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در دانشگاه گیلان قدمی مهم در این دانشگاه برداشته شده است.
دکتر مجتبی صدیقی اظهار کرد: عمل دانشگاه گیلان در جذب دانشجویان غیرایرانی بی‌شک اقدامی مهم و موثر در زمینه‌ی ترویج زبان فارسی است.
وی با بیان اینکه جذب و جلب توجه دانشجویان کشورهای همسایه‌ی ما یکی از برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، خاطر نشان کرد: امسال بسیاری از مدرسان دانشگاهی افغانستانی برای گذرانیدن تحصیلات تکمیلی خود در دانشگاه‌های ایران پذیرش شده‌اند.

 

دو سالن ورزشی و ساختمان اداری تربیت بدنی دانشگاه گیلان به بهره‌برداری رسید
همچنین با حضور مسوولان در این روز دو سالن ورزشی با عنوان «مجموعه‌ی ورزشی فجر» شماره‌های ۱ و ۲ و یک ساختمان اداری برای اداره‌ی تربیت‌بدنی و فعالیتهای فوق‌برنامه‌ی دانشگاه گیلان به بهره‌برداری رسید.
دکتر احمد رضی در باره‌ی افتتاح این پروژه‌ها گفت: ایجاد امکانات لازم برای فعالیتهای ورزشی دانشجویان همواره‌ یکی از دغدغه‌های اصلی دست‌اندرکاران و مسوولان این دانشگاه است.


رئیس دانشگاه گیلان گفت: برای فراهم شدن این امکانات ما همواره تلاش کرده‌ایم تا فضاهای ورزشی را در دانشگاه گیلان گسترش و توسعه دهیم.
وی تاکید کرد: ساختمان اداره‌ی تربیت‌بدنی و فعالیتهای فوق برنامه‌ی دانشگاه گیلان به متراژ ۷۶۰ مترمربع در سایت اصلی دانشگاه گیلان افتتاح شده و همچنین این دو سالن ورزشی از امروز در اختیار علاقه‌مندان برای انجام فعالیتهای ورزشی قرار می‌گیرد.

 

میزبانی استاندار گیلان از مقامات دانشگاهی
یکی دیگر از برنامه‌های امروز (یکشنبه ۲۰ آبانماه) میزبان دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان از معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، رئیس صندوق رفاه دانشجویان، مدیر کل طرحهای عمرانی وزارت علوم و دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان بود.
استاندار گیلان در این دیدار گفت: وزارت علوم مسوول آموزش عالی در کشور است و باید از شأن دانشگاه‌‌ها نیز دفاع کند.


دکتر مصطفی سالاری افزود: در استان گیلان نسبت جمعیت به دانشجو «مطلوب» است اما در نسبت دانشجوی دولتی به جمعیت، جزو کمترینهای کشور هستیم که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.
وی خاطر نشان کرد: اگر در بخش خوابگاهی و آموزشی فضاهای بیشتری داشته باشیم ظرفیت سنواتی دانشجوی دولتی افزایش پیدا می‌کند و به بقیه استانها می‌رسیم.
معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این دیدار با بیان اینکه وظیفه‌ی مستقیم ما رتبه‌بندی خوابگاه‌ها است گفت: طرح اساسی وزارت علوم با مصوبه‌ی شورای فرهنگی ساماندهی آموزش عالی و متناسب کردن امکانات و نیازها با عنوان طرح آمایش است.
دکتر مجتبی صدیقی با اشاره به پذیرش دانشجویان غیرایرانی که دانشگاه گیلان هم در این زمینه فعال عمل کرده است، افزود: بین‌المللی شدن آموزشهای عالی و حضور در رتبه‌بندیهای جهانی نیازمند دانشجوی بین‌المللی و استفاده از خوابگاه‌‌های مناسب است.
بر پایه‌ی آخرین آمارهم‌اکنون بیش از 18 هزار دانشجو در دانشگاه گیلان در رشته‌های گوناگون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند.
این دانشگاه بیش از 560 عضو هیات علمی دارد
دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاهی جامع و بزرگترین دانشگاه شمال کشور، دارای 9 دانشکده‌ی «ادبیات و علوم انسانی»، «علوم پایه»، «علوم کشاورزی»، «فنی»، «تربیت بدنی و علوم ورزشی»، «منابع طبیعی»، «هنر و معماری»، «علوم ریاضی» و «فنی و مهندسی شرق گیلان» است.
این دانشگاه همچنین پژوهشکده‌ی گیلانشناسی، مرکز آموزشهای الکترونیکی(مجازی) و یک پردیس دانشگاهی دارد.

 

تنها در ۲۴ ساعت 300 دانشجوی کشور برای دریافت ارز دانشجویی ثبت‌ام کرده‌اند
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در رشت گفت: در 24 ساعت گذشته از آغاز ثبت نام ارز دانشجویی حدود 300 دانشجو در سامانه‌ی مورد نظر ثبت‌نام کرده‌اند.
دکتر مجتبی صدیقی با تاکید بر اینکه در ششماهه‌ی نخست امسال ارز دانشجویی با نرخ 4200 تومان اختصاص پیدا کرد گفت: به هر دانشجو در هر ماه یکهزار دلار و در ششماه ششهزار دلار ارز 4200 تومانی تعلق گرفته است.
وی افزود: در ششماهه‌ی نخست امسال حدود 23 هزار دانشجو از ارز دانشجویی 4200 استفاده کردند.


دکتر صدیقی با بیان اینکه تخصیص ارز دانشجویی با نرخ ۴۲۰۰ تومان پایان شهریور ماه امسال پایان یافته است، خاطر نشان کرد: ثبت‌نام ارز دانشجویی از روز شنبه ۱۹ آبانماه بر اساس بخشنامه‌ی بانک مرکزی آغاز شد.
وی اظهار کرد: مطابق بخشنامه‌ی بانک مرکزی مبنای نرخ ارز حواله‌های ارزی، نرخ ارز حواله‌ی مندرج در سامانه‌ی معاملات الکترونیکی ارز(ETS) و در زمینه‌ی اسکناس، نرخ ارز اسکناس، نرخ مندرج در این سامانه خواهد بود.
معاون وزیر علوم همچنین گفت : وزارت علوم تنها موظف به تایید وضعیت تحصیلی دانشجویان است و روند و ضوابط پرداخت ارز بر اساس بخشنامه‌های بانک مرکزی صورت خواهد گرفت.
دکتر صدیقی در پایان افزود: در 24 ساعتی که از آغاز ثبت نام ارز دانشجویی در این سامانه گذشته است حدود 300 دانشجو در سامانه‌ی یاد شده ثبت‌نام کرده‌اند و به خانواده‌هایی که هنوز با مشکل تامین ریال به ارز روبه‌رو هستند توصیه می‌کنیم تحصیل دانشجویان خود را در داخل کشور دنبال کنند چون هم‌اکنون دانشگاه‌های داخل کشور با صندلیهای خالی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد روبه‌رو هستند.

 

یزدان‌مهر؛ مشاور وزیر علوم و رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور:
رتبه‌بندی خوابگاه‌های دانشجویی کشور به انجام رسیده است
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور در رشت گفت: با آغاز رتبه‌بندی خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های کشور این خوابگاه‌ها سر و سامانی بهتر از گذشته گرفته‌اند و وضعیت آنها ارقا یافته است.
ذوالفقار یزدان‌مهر خاطر نشان کرد: هم‌اکنون یکهزار و 50 خوابگاه دانشجویی در سراسر کشور وجود دارد.
وی تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ی پنجم توسعه با منع خوابگاه‌سازی روبه‌رو بوده‌ایم اما با کمک مجلس و دولت در برنامه‌ی ششم توسعه منع خوابگاه‌سازی برطرف شده است.


مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ تاکنون حدود 50 هزار دانشجو پشت در خوابگاه بودند، اضافه کرد: با پرداخت 27 میلیارد تومان به عنوان رهن که به دانشجویان دانشگاه‌ها پرداخت شده است، افزون بر 20 هزار دانشجو در خوابگاه‌های کشور اسکان یافته‌اند.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به رتبه‌بندی خوابگاه‌ها در سال ۱۳۹۴ خاطر نشان کرد: از یکهزار و 50 خوابگاهی که در کشور وجود دارد 65 خوابگاه در وضعیت اورژانسی و بحرانی قرار داشتند.
یزدان‌مهر با بیان اینکه در اجرای رتبه‌بندی خوابگاه‌های دانشجویی کشور در تابستان امسال 200 خوابگاه ارتقا یافته‌اند، گفت: 370 خوابگاه دانشجویی هم سال گذشته ارتقا رتبه پیدا کردند و در این راستا شاهد بهبود فضای خوابگاهی در کشور هستیم.
وی در پایان گفت: هنوز کمبود فضاهای خوابگاهی برای دانشجویان وجود دارد که با هم‌افزایی‌ نیروها و امکانات ایجاد شده، به دنبال بهبود وضع موجود و گسترش فضاهای خوابگاهی دانشجویی در کشور هستیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.