کد خبر : 19262
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۹:۵۲

اصول و مبانی پدافند غیر عامل

اصول و مبانی پدافند غیر عامل

هاتف خبر – برای پدافند غیر عامل یا دفاع غیر عامل در حوزه نظامی و غیر نظامی و حوزه فرهنگی اصول و مبانی خاصی را در نظر گرفته اند . 1- تکنیک استتار آن چه که امروز در سطح مباحث مرتبط با پدافند غیر عامل به عنوان اولین و اصلی ترین عامل مطرح است ،عامل

هاتف خبر – برای پدافند غیر عامل یا دفاع غیر عامل در حوزه نظامی و غیر نظامی و حوزه فرهنگی اصول و مبانی خاصی را در نظر گرفته اند .
1- تکنیک استتار
آن چه که امروز در سطح مباحث مرتبط با پدافند غیر عامل به عنوان اولین و اصلی ترین عامل مطرح است ،عامل استتار است . استتار به معنای پوشاندن ، رنگ کردن و هم شکل کردن امکانات و به تعبیری همگون سازی تاسیسات و تجهیزات اعم از نیروی انسانی و تجهیزات غیر انسانی است . در عرصه پدافند غیر عامل بحث دیگری به نام استتار مدرن نیز مطرح است . جلوگیری و ممانعت از توانایی کشف و آشکارسازی ،شناسایی و ردیابی دشمن . به هر حال نوع جنگ های امروزی با گذشته فرق کرده و مدرن شده است . امروز جنگ با شمشیر جای خود را به جنگ های سایبر داده و به نحوی ایجاد کشندگی وسیع و دفع دشمن در جنگ ها حرف اول را می زند . استتار مدرن امروز به معنی پوشاندن امکانات از معرض دید علمی دشمن است .
2- تکنیک اختفاء
اصل دوم از اصول و مبانی پدافند غیرعامل اختفا است . اختفا به معنای مخفی شدن و یا مخفی کردن است . طبیعی است وقتی که از مخفی شدن یا مخفی کردن در پدافند غیر عامل صحبت می کنیم هم شامل تجهیزات می شود و هم شامل نیروی انسانی . امکاناتی که می تواند دشمن را به هراس وادارد می بایست از چشم دشمن مخفی شود . در اصل اختفا بحث مخفی شدن نیروی انسانی از همه مهمتر است . دشمن نباید نیروهای انسانی نخبه ،ارتباط آنها با یکدیگر و تشکل های آنها را به راحتی کشف کند
امروزه قدرت های بزرگ جهانی هر آنچه که دارند در معرض دید همگان قرار نمی دهند ؛به عبارتی فن آوری اطلاعات وسیله ای است در اختیار آنها برای رسیدن به دهکده جهانی و جهانی سازی . گاهی اوقات یک نیروی ارزشمند فرهنگی و یک چهره نخبه می تواند مسیر را برای انسان ها و جامعه تغییر دهد .
3- تکنیک فریب
سومین اصل از اصول پدافند غیر عامل فریب یا اغفال دشمن است . به هر حال دشمن در حملات خود چه تهاجم نظامی و چه تهاجم فرهنگی در تلاش است بیشترین اطلاعات را از طرف مقابل خود کسب کند و حرکات دشمن بر مبنای کسب اطلاعات ،تحلیل و آنالیز این اطلاعات است . در این ارتباط یکی از اصول پدافند غیر عامل فریب یا اغفال است یعنی ما مجموعه ای از اقدامات و فعالیتهایی را انجام دهیم که دشمن فریب بخورد و نتواند اطلاعات را به درستی کسب کند و بر مبنای اطلاعات غلط ،اقدامی غلط انجام دهد . این جاست که ما زمینه را برای خنثی سازی حرکات دشمن فراهم می کنیم .
امروزه در عرصه فن آوری اطلاعات و عرصه دنیای مجازی بحث تغافل نقش بسیار مهمی دارد .ما می توانیم دشمن را در دنیای مجازی مشغول کنیم کما اینکه آنها از این مسئله خوب استفاده می کنند . در حوزه آموزش فضای مجازی ،دنیای مجازی و فن آوری اطلاعات آنچه که اساس کار و مبنا است را رو نمی کنند ؛بلکه عرضه اینها در بعضی از بخش ها بیشتر جنبه تغافل و خود مشغولی را به همراه دارد . با توجه به استعدادهای فراوانی که در بین جوانان عزیز و نخبگان مان داریم ،می توانیم چنین ایده ای را برای دشمن فراهم کنیم و آنها را به مسائلی که به نحوی برای ما اصل به حساب نمی آید ،مشغول کرده و از تهاجم آنها به داخل کشور و مرزهای عقیدتی جلوگیری کنیم .
4- تکنیک پراکندگی
چهارمین اصل از اصول پدافند غیر عامل پراکندگی است . منظور از پراکندگی یعنی عدم تجمع . تمرکز مراکز حساس بخصوص مراکز الکترونیکی ،پایگاههای داده بخش های مختلف و پایگاه های مجازی ،آسیب پذیری را افزایش می دهد . در عرصه فرهنگی نیز همین طور است . نشریات ما می بایستی در عرصه فرهنگی در سراسر کشور توزیع شوند .
5- مقاوم سازی و توسعه استحکامات
اصل پنجم در عرصه پدافند غیر عامل ،مقاوم سازی و ساخت و توسعه استحکامات است . مقاوم سازی یعنی ساخت استحکاماتی که در صورت اضطرار بتوان مردم و امکانات را سریعا به این اماکن مستحکم منتقل کنیم .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.