کد خبر : 18971
تاریخ انتشار : جمعه ۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹

موضوع انتقال آب دریای «کاسپین» روی میز وزارت نیرو

موضوع انتقال آب دریای «کاسپین» روی میز وزارت نیرو

   هاتف‌خبر – خبرگزاری با اعلام اینکه وزیر نیرو از بررسی مطالعات انتقال آب دریای کاسپین به سمنان خبر داده است به نقل از وی نوشتند که وزیر نیرو معتقد است: پروژه‌های بین‌حوضه‌یی انتقال آب، زمانی می‌توانند اجرایی شوند که آب انتقالی به «مشک سوراخ» نریزد. رضا اردکانیان در کارگروه سازگاری با بی‌آبی سمنان، به

   هاتف‌خبر – خبرگزاری با اعلام اینکه وزیر نیرو از بررسی مطالعات انتقال آب دریای کاسپین به سمنان خبر داده است به نقل از وی نوشتند که وزیر نیرو معتقد است: پروژه‌های بین‌حوضه‌یی انتقال آب، زمانی می‌توانند اجرایی شوند که آب انتقالی به «مشک سوراخ» نریزد.
رضا اردکانیان در کارگروه سازگاری با بی‌آبی سمنان، به اهمیت آب در جهان امروز اشاره نمود و اظهار کرد: این اهمیت تا آنجا است که امروزه به نوع نگرش کشورها به مدیریت آب به عنوان یکی از شاخصهای توسعه‌یافتگی نگریسته می‌شود.
وی با بیان اینکه پروژه‌های آب بدون همراهی دولتها امکان اجرایی شدن ندارند، افزود: دلیل این است که پروژه‌های آب گران و زمانبر هستند؛ از این رو بخش خصوصی کمتر تمایل به اجرای پروژه‌های این بخش دارند.
اردکانیان با بیان اینکه باید به جنبه‌ی حاکمیتی آب نیز توجه شود، اضافه کرد: در جهان امروز دولتها نمی‌توانند از زیر مسوولیت آب شانه خالی کنند.
وی با بیان اینکه انتقال آب به تنهایی مشکلات هیچ منطقه را حل نمی‌کند، گفت: اگر همزمان با انتقال آب، فرهنگ و شیوه‌های مصرف اصلاح نشود، مشکلات مردم آن منطقه چند سالی پس از انتقال آب چند برابر می‌شود.


وی ادامه داد: از همین رو هنگامی باید دست به انتقال آب بین‌حوضه‌یی زده شود که اطمینان بیابیم که آب اصطلاحاً به یک «مشک سوراخ» ریخته نمی‌شود.
اردکانیان با اشاره به مزایا و ویژگیهای مردمان کویری، خاطر نشان کرد: مردمان کویری طی قرون و سالیان به تجربه راه سازگاری با طبیعت و اقلیم خود را یافته‌اند و این امتیازی بزرگ برای مردمان این دیار در زمینه‌ی انتقال آب می‌تواند باشد.
وی با اشاره به پیوند بین تأمین آب و امنیت، گفت: حفظ حیات مسکون، ضرورت امنیتی است پس باید برای تأمین آب مورد نیاز مردم و به ویژه در مناطق کویری هر کاری را که لازم است، انجام دهیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه باید جمعیت انسانی در این مناطق حفظ شود، افزود: تامین اصلیترین مایع حیات برای مردم در این مناطق از اصلیترین وظایف حاکمیت است.
وی با بیان اینکه ما در مصرف آب مشکلات جدی داریم، گفت: تاکنون هرگاه به مشکل کم‌آبی برخوردیم به تامین از منابع جدید بودیم و کمتر به زمینه‌های اساسی مدیریت مصرف توجه کردیم.
وزیر نیرو ادامه داد: چنانچه آب از منطقه‌یی به نقطه‌یی دیگر منتقل شود، باید به این گزاره‌ی مهم نیز بیاندیشیم که آب جدید منتقل شده در یک شبکه‌ی تربیتی سالم چرخش کند.
او با تمجید از برنامه‌ریزی استان سمنان برای کاهش ۳۱ درصدی آب کشاورزی در یک بازه‌ی ۱۰ ساله در سند آب این استان، از آن به مثابه‌ی یک گام بلند در طرح انتقال آب دریای کاسپین نام برد و اظهار کرد: اگر ۱۰ درصد از مصرف آب در بخش کشاورزی کشور کاهش دهیم، نباید در یک افق درازمدت چندان نگران آب شرب برای جمعیت فعلی باشیم؛ اگرچه جمعیت در کشور ما رو به فزونی است و نیازمند منابع جدید آبی است.
اردکانیان اضافه کرد: انتقال آب بین‌حوضه‌یی زمانی جواب می‌دهد که فکری برای چگونگی مصرف و مدیریت آن کرده باشیم.
وی با بیان اینکه مطالعات طرح انتقال آب کاسپین رو به پایان است، افزود: این طرح در «آب نیرو» در حال نهایی شدن و جمعبندی است.
اردکانیان با اشاره به اینکه معضل کم‌آبی در کشور حل شدنی است، خاطر نشان کرد: راه این مهم در همکاری بین‌بخشی است. متاسفانه اشتباه ما تاکنون این بوده که بخشی به موضوع نگریسته و آن را تقسیم کردیم.
وزیر نیرو از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای اجرای طرحهای تعادل‌بخشی خبر داد و گفت: در همین راستا استانهای کشور تقسیم‌بندی شده‌اند.
وی از برنامه‌ریزی وزارت متبوع خود برای تدوین طرحهای استانی آمایش آب‌محور خبر داد و اظهار کرد: این طرح که در آن آب بخش کشاورزی و نیازهای آبی استانها در افق درازمدت در نظر گرفته شده، با همکاری دانشگاه‌های این استانها تهیه و تدوین می‌شود.
وی از وجود ۵۲ پروژه‌ی در دست ساخت این وزارتخانه در استان سمنان خبر داد و گفت: این پروژه‌ها افزون بر یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.
وزیر نیرو با بیان اینکه این پروژه‌ها به طور متوسط ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، افزود: با توجه به محدودیت اعتباری باید از ظرفیت بخش خصوصی نیز در تکمیل پروژه‌ها بهره گرفت.
اردکانیان همچنین در حاشیه‌ی برگزاری این کارگروه در گفت‌وگو با خبرنگاران از کاهش ۲۷ درصدی بارندگی در سال آبی امسال خبر داد و اضافه کرد: وزارتخانه برای سال جدید برنامه‌های خود را متناسب با این میزان بارندگی برنامه‌ریزی کرده است .
وی با اشاره به مشکلات مربوط به کمبود برق در تابستان امسال از برنامه‌ریزی برای ایجاد ۲۵ نیروگاه جدید خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این نیروگاه‌ها پنجهزار مگاوات به تولید برق کشور افزوده می‌شود.
اردکانیان با بیان اینکه توسعه‌ی آبرسانی به مناطق روستایی در اولویت وزارتخانه قرار دارد، افزود: قرار است در این بخش از توان بخش خصوصی نیز استفاده کنیم.
وی از وجود ۷۵۰ سد در دست ساخت در کشور نیز خبر داد و تصریح کرد: این سدهای درحال ساخت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.
وزیر نیرو با بیان اینکه برای واگذاری تعدادی از این پروژه‌ها به بخش خصوصی برنامه‌ریزی کردیم، ادامه داد: قرار است اجازه‌ی تغییر کاربری برخی از این سدها نیز با هدف ایجاد جاذبه برای سرمایه‌گذار داده شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.