کد خبر : 18450
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۷:۲۱

برای احیای تالاب انزلی بودجه و اعتبار بگذارید

برای احیای تالاب  انزلی بودجه و اعتبار بگذارید

هاتف‌خبر – عیسی کلانتری در نامه‌یی به محمدباقر نوبخت برای حمایت مالی از طرح محققان کشور در جهت احیای تالاب انزلی، درخواست کمک کرد.

   هاتف‌خبر – عیسی کلانتری در نامه‌یی به محمدباقر نوبخت برای حمایت مالی از طرح محققان کشور در جهت احیای تالاب انزلی، درخواست کمک کرد.
بر پایه‌ی گزارشهای رسیده پژوهشگران شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طرح «احیای تالاب انزلی به روش زیست‌پالایی با فناوریهای بومی» را به سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارائه کرده‌اند که مورد پذیرش این سازمان نیز قرار گرفته است.

در همین زمینه دکتر عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌یی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به ارائه‌ی طرح احیای تالاب انزلی به وسیله‌ی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خواستار تخصیص بودجه و اعتبار لازم برای حمایت از اجرای طرح و آغاز فرآیند احیای تالاب انزلی شد.
در نامه‌ی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به دکتر نوبخت که رونوشت آن برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز ارسال شده، آمده است: مشکل تجمع رسوبات آلی و معدنی یکی از مهمترین تهدیدهای تالاب انزلی است که با سرعت رسوبگذاری موجود، احتمال خشک‌شدن کامل تالاب در آینده‌ی نزدیک وجود دارد. در سالهای گذشته، شیوه‌های مختلفی برای حل مشکل رسوب‌گذاری در تالاب انتخاب و اجرا شده، اما متأسفانه نتیجه‌یی ملموس نداشته است.


در این نامه عیسی کلانتری می‌افزاید: خوشبختانه با تلاش شرکتهای دانش‌بنیان کشور، شیوه‌ی نوینی از زیست‌پالایی تالاب ابداع شده است که دستاوردهای این شیوه که با کارکردهای اکولوژیک تالاب نیز همخوانی دارد، قابل ملاحظه بوده، به طوری‌ که بخش مهمی از رسوبات آلی پایلوت مورد آزمایش، حذف شده و رسوبات معدنی نیز با خارج شدن از حالت سیمانی که از ترکیب رسوبات آلی با معدنی ایجاد می‌شود، امکان تخلیه و روانسازی بهتری یافته‌اند. چنانچه در پروپوزال شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان نیز تقدیم شده است، برای دستیابی به چنین وضعیت مطلوبی در تالاب انزلی، به تخصیص بودجه‌یی از سوی سازمان برنامه و بودجه نیازمند هستیم تا این سازمان بتواند طی سه سال به اهداف طرح دست یابد.
بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخشی دیگر از نامه‌ی دکتر کلانتری خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه به ضرورت ساماندهی دیگر فعالیتهای مرتبط با سرنوشت تالاب انزلی همزمان با اجرای این طرح (ارائه شده‌ی شرکت علمی و تحقیقاتی اصفهان) اشاره گردیده و برای نمونه تاکید شده است: ایجاد تله‌های رسوبگیر که در دستور کار اعتبارات استانی قرار دارد، باید کاملاً با هماهنگی این طرح صورت گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.