کد خبر : 18210
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۶

حمایت از خبرنگاران نباید سبب خدشه‌دار شدن استقلال حرفه‌یی آنها شود

حمایت از خبرنگاران نباید سبب خدشه‌دار شدن استقلال حرفه‌یی آنها شود

هاتف‌خبر – استاندار گیلان در «همایش گرامیداشت روز خبرنگار» تاکید نمود: حمایت نهادها و دستگاه‌های اجرایی از خبرنگاران و رسانه‌های گروهی هم ضروری است و هم باید به‌گونه‌یی باشد که استقلال حرفه‌یی رسانه و صاحبان قلم خدشه‌دار نشود.

   هاتف‌خبر – استاندار گیلان در «همایش گرامیداشت روز خبرنگار» تاکید نمود: حمایت نهادها و دستگاه‌های اجرایی از خبرنگاران و رسانه‌های گروهی هم ضروری است و هم باید به‌گونه‌یی باشد که استقلال حرفه‌یی رسانه و صاحبان قلم خدشه‌دار نشود.
به گزارش «هاتف‌خبر» دکتر مصطفی سالاری در سخنان خود به دشواری و پیچیدگیهای کار خبرنگاری اشاره کرد و افزود: هرچند همه‌ی مشاغل موانع و مشکلاتی دارند اما رسانه‌های گروهی به دلیل گستردگی زمینه‌های فعالیت دشواریهایشان بیشتر و جدیتر است.
وی از رسانه‌های گروهی به عنوان یکی از ارکان مردمسالاری دینی و جمهوریت یاد کرد و گفت: بهره‌مندی جامعه از رسانه‌های آزاد، فعال و پویا همواره یکی از دغدغه‌های اصلی در همه‌ی کشورهای جهان است.

نماینده‌ی عالی دولت در استان گیلان با اشاره به اینکه باید حمایتهای جدی از خبرنگاران صورت پذیرد در عین حال گفت: در این حمایتها باید شانیت و جایگاه خبرنگاران حفظ گردد چون وابسته شدن امکان استفاده‌ی عادلانه از «قلم نافذ» را از خبرنگاران می‌گیرد.
دکتر سالاری همچنین خواستار بهره‌گیری از تجارب رسانه‌های گروهی موفق جهان شد و خاطر نشان کرد: اگرچه تا کنون راهکارهای مختلفی برای بهبود وضعیت رسانه‌ها و ایجاد رفاه بیشتر خبرنگاران ارائه شده است اما بیشتر این موارد اثر کوتاه‌مدت خواهند داشت.
استاندار گیلان در بخشی دیگر از سخنان خود دست‌اندرکاران رسانه‌های گروهی را به رعایت اخلاق حرفه‌یی تشویق و ترغیب کرد و گفت: ارتقای سطح فرهنگ اجتماعی تا حدود بسیاری متاثر از فعالیت حرفه‌یی و اخلاقی رسانه‌های گروهی است.

گیلان ۲۹۳ نشریه‌ی مکتوب و مجازی دارد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان هم در این آیین گفت: استان گیلان هم‌اکنون دارای ۱۷۶ نشریه‌ی مکتوب و در مجموع ۲۹۳ نشریه‌ی مکتوب و مجازی دارای مجوز است که از نظر تعداد رسانه‌های ارتباط جمعی این استان رتبه‌ی ششم کشوری را از آن خود کرده است.
دکتر فیروز فاضلی با اشاره به اینکه ۱۱۷ پایگاه خبری استان گیلان دارای مجوز است، گفت: از این نظر استان گیلان رتبه‌ی دوم کشوری دارد و بنده هم به پشتوانه‌ی این فعالیت رسانه‌یی به عنوان دبیر کارگروه مطبوعات کشور انتخاب شده‌ام و امیدوارم بتوانیم مشکلات و مطالبات خبرنگاران را در این کارگروه مطرح و پیگری کنیم.


وی از آغاز به کار کمیته‌ی عکاسان خبری در موسسه‌ی خانه‌ی مطبوعات گیلان در آینده‌ایی نزدیک خبر داد و گفت: از نظر من «کیفیت» از دل «کمیت» خارج می‌شود و رسانه‌های گروهی باید در فضایی عادلانه رقابت کنند تا در این رقابت شاخصهای کیفی رسانه‌ها نیز ارتقا یابند.
دکتر فاضلی با بیان اینکه باید از همه‌ی ظرفیتها برای رفع مشکلات خبرنگاران بهره گرفته شود، خاطر نشان کرد: فعالیت نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات خبرنگاران و ایجاد امنیت شغلی برای این قشر نیز بسیار مهم است.
وی با تأکید بر اینکه «دولت تدبیر و امید» دولتی شفاف است، تصریح کرد: در جهت شفافسازی و برآورد شدن خواسته‌های خبرنگاران افداماتی در دست انجام است و به زودی خبرهایی خوب به خبرنگاران خواهد رسید.

خبرنگاران در خانه‌ی مطبوعات عضو شوند
کریم خورسندی مدیرعامل خانه‌ی مطبوعات استان گیلان نیز در این برنامه با اشاره به اینکه اقدامات و برگزاری مراسم فرهنگی بخش رسانه در گیلان بیشتر از دیگر استانهای کشور است، گفت: این موضوع اهمیت و جایگاه خبرنگاران را در گیلان نشان می‌دهد.


وی با بیان اینکه عضویت در خانه‌ی مطبوعات ملاک شناخت خبرنگاران فعال خواهد بود، افزود: به منظور افزایش عضویت و تسهیل در روند فرآیند عضوگیری تغییراتی در اساسنامه‌ی این موسسه ایجاد شده است.
مدیرعامل خانه‌ی مطبوعات گیلان با اشاره به اینکه این موسسه با برگزاری جشنواره‌ها، کلاسهای آموزشی و همایشها تلاش می‌کند تا جایگاه گیلان را در زمینه‌ی فعالیتهای رسانه‌یی ارتقا دهد، گفت: خانه‌ی مطبوعات گیلان آمادگی برای افزایش عضویت خبرنگاران را در این موسسه دارد.

در تجلیل از خبرنگاران شان و منزلت آنها را در نظر بگیرید
در این برنامه همچنین چند نفر از دست‌اندرکاران رسانه‌های گروهی استان گیلان به بیان نقطه‌نظرات خود در باره‌ی فعالیت خبرنگاران در استان اشاره کردند و سیدحسین ضیابری سیدین صاحب‌ امتیاز و مدیر مسوول هفته‌نامه‌ی «هاتف»‌هم با بیان برخی از تنگناهای موجود کار رسانه‌یی و فعالیت خبرنگاری گفت: دستگاه‌های اجرایی در برنامه‌های تجلیل از خبرنگاران باید شان و منزلت آنها را در نظر بگیرند.


وی با اشاره به اینکه در آیینهای تجلیل هدیه‌های مناسب به خبرنگاران اهدا نمی‌شود و برنامه‌ها بیشتر از سر رفع تکلیف برگزار می‌گردد، خاطر نشان کرد: از استاندار گیلان می‌خواهم تا در تذکری جدی به مدیران دستگاه‌های اجرایی از آنها بخواهد تا در فرآیند برنامه‌های تجلیل منزلت و جایگاه خبرنگاران رعایت شود.
سیدحسین ضیابری سیدین با اشاره به اینکه بسیاری از سایتها و پایگاه‌های خبری دستگاه‌های اجرایی استان کم فروغ و کم تحرک هستند، دست‌اندرکاران رسانه‌های گروهی و خبرنگاران را به عنوان افرادی که نگاهی حرفه‌یی به خبر دارند، مناسبترین اشخاص برای به خدمتگیری در فعال کردن این پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دانست و گفت: با این طریق می‌توان اندکی از دغدغه‌های معیشتی خبرنگاران را با حفظ همه‌ی موازین و مقررات و همچنین استقلال حرفه‌یی خبرنگاران، رفع کرد.
وی در پایان گفت: هر چند نگاه «دولت تدبیر و امید» به رسانه‌های گروهی نگاهی باز و مناسب در طول سالهای گذشته بوده که منجر به جان گرفتن دوباره‌ی رسانه‌های گروهی شده است اما در شرایط کنونی امنیت شغلی خبرنگاران بیش از هر زمان دیگر در معرض خطر و آسیب قرار دارد.
مدیر مسوول هفته‌نامه‌ی «هاتف» در پایان گفت: می‌شود با بضاعت و توانایی دستگاه‌های اجرایی استان قدمهای اساسی برای مشکلات انبوه‌شده‌ی جامعه‌ی خبرنگاری برداشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.