کد خبر : 17926
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴

جنگلهای هیرکانی قدیمیترین جنگلهای جهان در شمال کشور هستند

جنگلهای هیرکانی قدیمیترین جنگلهای جهان در شمال کشور هستند

هاتف‌خبر ‌- معاون امور جنگل سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سالانه بیش از سه میلیارد مترمکعب آب در جنگلهای شمال کشور ذخیره می‌شود.

   هاتف‌خبر ‌- معاون امور جنگل سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سالانه بیش از سه میلیارد مترمکعب آب در جنگلهای شمال کشور ذخیره می‌شود.
به گزارش «هاتف‌خبر» از پایگاه اطلاع‌رسانی منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر، عباسعلی نوبخت هفته‌ی گذشته در نشست «روز جنگلبان» یا «روز رنجر» با قدردانی از تلاشهای جنگلبانان و جنگلداران گفت: جنگلهای شمال بیش از سه میلیارد مترمکعب آب ذخیره می‌کنند و این میزان بیش از ظرفیت سد کارون و دز خواهد بود و می‌تواند تامین‌کننده‌ی آب مورد نیاز ساکنان قسمت شمالی و جنوبی البرز باشد.
وی ادامه داد: با استقرار یگان حفاظت از جنگلها به اقتدار لازم در زمینه‌ی جنگل برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی دست یافته‌ایم.
وی با بیان اینکه سال گذشته نخستین جشنواره‌ی «روز جنگلبان» برگزار شد گفت: امسال نیز جشنواره‌ی «روز جنگلبان» در کشور برگزار می‌شود و یکی از برنامه‌ها این است که از حضور افراد برجسته و تاثیرگذار به عنوان جنگلبانان افتخاری بهره ببریم.


نوبخت با بیان اینکه ۱۳ اقلیم در جهان وجود دارد که ۱۱ اقلیم آن را ایران دارا است، گفت: اختلاف حرارتی بین گرمترین و سردترین نقطه در ایران حدود ۴۰ درجه است.
معاون امور جنگل سازمان جنگلها سپس اظهار نمود: هم‌اکنون نیز در ارتفاعات سنگده همچنان یخچالهای برف وجود دارند و بزرگترین و کوچکترین پستاندار جهان را نیز در ایران داریم.
وی ادامه داد: پنج منطقه‌ی رویشی در سه ناحیه وجود دارد و منطقه‌ی هیرکانی با دو میلیون و چهار هزار هکتار و تاج پوشش ۱۰ درصد به عنوان قدیمیترین جنگلهای جهان در ایران واقع شده است.
نوبخت با بیان اینکه مادر جنگلهای پهن برگ جهان، جنگلهای ایران است، گفت: ۶۰ هزار هکتار از جنگلهای هیرکانی در جمهوری آذربایجان قرار دارد.
معاون امور جنگل سازمان جنگلها با بیان اینکه بحرانی شدید کشور را تهدید می‌کند، گفت: این بحران مربوط به تغییر اقلیم است. تغییر اقلیم زمانی به وجود می‌آید که نوسانات اقلیمی داشته باشیم و این نوسانات باعث از بین رفتن برخی گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود.
نوبخت با اشاره به اینکه مدیون شرایط توپوگرافی شمال ایران در تالش هستیم، گفت: اگر این وضعیت در ایران وجود نداشت با مشکل بحران آب مواجه بودیم.
وی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته در ایران و کشورهای مرتبط، این جنگلها سالانه دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب را ذخیره و آزادسازی می‌کنند.
وی با بیان اینکه ۴۰ درصد آب کشور در حوضه‌ی زاگرس تامین می‌شود، افزود: هر هکتار جنگل اکسیژن مورد نیاز ۱۰ نفر را تامین می‌کند و جنگلهای شمال اکسیژن مورد نیاز بیش از ۲۰ میلیون نفر را تامین می‌کنند.
نوبخت ادامه داد: تخریب منابع طبیعی در دل طبیعت که شکننده است، خراش ایجاد می‌کند و هم‌اکنون شاهد طغیان آفات و بیماریها مانند شب‌پره‌ی شمشاد هستیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.