کد خبر : 17795
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱:۳۱

مدیریت جنگلهای هیرکانی باید مطابق استانداردهای یونسکو باشد 

مدیریت جنگلهای هیرکانی باید مطابق استانداردهای یونسکو باشد 

   هاتف خبر –  معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست هماهنگی کمیته ی کارشناسی پرونده ی جنگلهای هیرکانی گفت: مدیریت و حفاظت جنگلهای هیرکانی باید مطابق با استانداردهای یونسکو باشد.

   هاتف خبر –  معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست هماهنگی کمیته ی کارشناسی پرونده ی جنگلهای هیرکانی گفت: مدیریت و حفاظت جنگلهای هیرکانی باید مطابق با استانداردهای یونسکو باشد.

   به گزارش “هاتف خبر” نشست برنامه ریزی و هماهنگی کمیته ی کارشناسی پرونده ی جنگلهای هیرکانی با هدف آمادهسازی زیرساختهای لازم، پیش از ورود ارزیابان کمیته ی بین المللی حفاظت از طبیعت(iucn) با حضور معاون میراث فرهنگی کشور، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی، مدیران ملی پایگاه های جنگلهای هیرکانی و معاونان میراث فرهنگی چهار استان مازندران، گیلان، سمنان و گلستان و همچنین کارشناسان مربوطه برگزار شد.

   “ایرنا”   در باره ی این نشست گزارش داد که محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت جنگلهای هیرکانی به عنوان یکی از قدیمیترین جنگلهای زنده ی جهان، حفاظت از آن را ضروری دانست و گفت: جنگلهای هیرکانی یکی از قدیمیترین جنگلهای زنده محسوب می شوند که دارای گونه های جانوری و گیاهی ارزشمند هستند.

   وی گفت: از همین رو بسیار اهمیت دارد که حفاظت و مدیریت آن در چارچوب ضوابط جهانی و مطابق با استانداردهای یونسکو باشد.

   طالبیان برنامه ریزی برای سایتهای پیشنهادی چهار استان مازندران، گیلان، گلستان و سمنان را پیش از ورود ارزیابان یونسکو بسیار جدی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه پرونده ی هیرکانی در اجلاس جمهوری آذربایجان مطرح می شود تمام موارد فنی پرونده باید به دقت مورد بررسی قرار گرفته و بدون کوچکترین نقص ارائه شود.

   به گفته ی معاون سازمان میراث فرهنگی کشور، آمادهسازی زیرساختهای لازم در این چهار استان و برنامه ریزی برای تعیین محل پایگاه ها پیش از ورود ارزیابان اتحادیه ی بین المللی حفاظت از طبیعت(iucn) باید هرچه سریعتر انجام شود.

   در این نشست که معاونان میراث فرهنگی استانهای مازندران، گیلان، سمنان و گلستان حضور داشتند، طالبیان خواستار همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر معاونان میراث فرهنگی با مدیران ملی پایگاه های جنگلهای هیرکانی شد.

  او ایجاد وحدت در روش همه ی دستگاه ها را در این زمینه ضروری دانست و ادامه داد: برای آنکه پرونده به نتیجه یی موفق برسد، لازم است که بین دستگاه های مختلف همکاری و وحدت رویه وجود داشته باشد. این درحالی است که جلسات با جوامع و مدیران محلی یکی از اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

   طالبیان همچنین به کنترل میدانی نقشه ها با طبیعت، مکانیابی تابلوهای معرفی و اینفوگرافی و همچنین تعیین محل نصب بنچ مارکها(کنترل میدانی) بر روی زمین و نقشه و آموزش و توانمندسازی جوامع و مدیران محلی را از دیگر موضوعاتی دانست که باید پیش از ورود ارزیابان مورد توجه قرار گیرد.

   گفتنی است ارزیابان اتحادیه ی بین المللی حفاظت از طبیعت اوایل مهرماه امسال  برای بازدید از جنگلهای هیرکانی به ایران سفر می کنند.

   شایان گفتن است تاکنون دو اثر «تاریخی» و یک اثر «طبیعی» ایران به ثبت جهانی در یونسکو رسیده است که آخرین آن مربوط به «محور ساسانی» ثبت در اجلاس جهانی بحرین به تاریخ نهم تیر 97 است.

   جنگلهای هیرکانی یک زیست‌منطقه در زیست بوم جنگلهای مختلط پهن‌برگ حاشیه ی جنوبی دریای کاسپین به مساحت ۵۵ هزار کیلومترمربع است که در حاشیه ی جنوبی و جنوب غربی دریای کاسپین در دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد.

  گستره ی این جنگل از منطقه ی هیرکان جمهوری آذربایجان آغاز شده و تا استان گلستان در ایران امتداد دارد و در ایران مورد حفاظت مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی است. این جنگل با قدمت 40 میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگلهای جهان به شمار می‌آید و از آن به عنوان موزه ی طبیعی یاد می‌شود.

 واژه ی هیرکان شکل یونانی نام گرگان است.

   همچنین باید عنوان کرد که در 21 تیر ماه 1385 جمهوری آذربایجان درخواست ثبت جهانی جنگل کاسپینی- هیرکانی را به نام خود به یونسکو ارائه کرد. این اقدام با اعتراض ایران مواجه و اعلام شد که سهم جمهوری آذربایجان تنها 20 هزار هکتار از این جنگلها است در حالی‌که سهم ایران از جنگلهای هیرکانی دو میلیون هکتار بوده و با این اعتراض، پرونده ی مشترک ثبت جهانی جنگلهای هیرکانی به وسیله ی ایران و جمهوری آذربایجان به یونسکو ارائه شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.