کد خبر : 17100
تاریخ انتشار : جمعه ۱ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۹

عضو کمیسیون قضایی مجلس می گوید؛ کنترل زندانها با افزایش جمعیت کیفری مشکل شده است

عضو کمیسیون قضایی مجلس می گوید؛ کنترل زندانها با افزایش جمعیت کیفری مشکل شده است

 هاتف خبر – عضو هیات رئیسه ی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی معتقد است: افزایش جمعیت کیفری سبب کاهش کنترل و نظارت بر زندانها شده است و به همین دلیل کاهش عناوین مجرمانه باید در اولویت قانونگذاری و احکام قضات قرار گیرد.

 هاتف خبر – عضو هیات رئیسه ی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی معتقد است: افزایش جمعیت کیفری سبب کاهش کنترل و نظارت بر زندانها شده است و به همین دلیل کاهش عناوین مجرمانه باید در اولویت قانونگذاری و احکام قضات قرار گیرد.
به گزارش “هاتف خبر” یحیی کمالی پور در باره ی اظهارات دادستان کل مبنی بر کاهش کنترل بر زندانهای کشور، گفت: عده‌یی که هنجارشکنی کرده و مرتکب جرمی شده اند باید در زندان با بازدارندگی رو به رو شده و نتیجه ی آن بازگشت به جامعه باشد، تعذیب مجرم و بازگشت به جامعه فلسفه ی وجودی زندانها است؛ اما هم‌اکنون نه تنها چنینی برداشتی از زندان نمی‌شود بلکه شاهدیم افرادی که به زندان می‌روند، امکان تعدد بازگشت آنها به زندان افزایش می‌یابد.

   این نماینده ی مجلس شورای اسلامی به “خانه ملت” گفت: متاسفانه افرادی که به یک جرم در زندان فرستاده شدند با جرایم متعدد محیط زندان آشنا و به آنها مرتکب می‌شوند، زندانهای ما از اصول اولیه که برای آنها تبیین شده است فاصله گرفته و نه تنها بازدارندگی ندارد بلکه افراد دچار تخلفات و مشکلاتی هم در زمان حضور در زندان و هم بعد از آن می‌شوند.

   وی با اشاره به سرانه ی جمعیت کیفری کشور نسبت به دیگر کشورها، گفت: تصمیم قضات برای فرستادن مجرمان به زندان از یکسو و بیتوجهی به جرایم جایگزین و عناوین متعدد مجرمان از طرف دیگر سبب شده تا شاهد افزایش جمعیت در زندانهای کشور باشیم.

   کمالی‌پور ادامه داد: با این وضعیت قضات باید به سمت رعایت مجازات جایگزین حبس رفته و در مجلس نیز نسبت به حذف و کاهش عناوین مجرمانه در برخی حوزه‌ها توجه جدی شود؛ زیرا این شرایط به قوه ی قضاییه آسیب می‌رساند.

   این نماینده ی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اکنون فرستان مجرمان به زندان که آخرین عنوان مجرمانه است، در اولویت قرار گرفته است در صورتی که راه‌های دیگر هم وجود دارد، متاسفانه یکهزار و 500 زندانی را در زندانهایی که برای 200 نفر تعبیه شده جایی داده ایم که این وضعیت یقیناً امکان کنترل و نظارت را خدشه دار می‌کند.

   عضو هیات رئیسه ی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، گفت: دستگاه‌های متولی برای کاهش جمعیت کیفری باید تدابیری جدی بیندیشند، در غیر این صورت زندانها به کانونی برای یادگیری جرایم متعدد تبدیل می‌شوند.

   گفتنی است حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور نیز در توضیح اینکه گاهی اوقات از درون زندانها فیلمی گرفته و در فضای مجازی منتشر می‌کنند، گفته است که «در کنترل زندانها آنطور که باید کنترل لازم را نداریم البته کمبودهایی در زندانها هست. آلان اعتباراتی که به سازمان زندانها داده می‌شود در حدی نیست که بتواند نیازهای زندانها را تامین کند. چطور می‌شود که یکدستگاه موبایل را توانسته‌اند وارد زندان کنند؟ لذا این بخش ناشی از ضعف خودمان در مدیریت زندان‌هاست».

پایان پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.