هاتفخبر – مدیرعامل شرکت ساخت و توسعهی زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: پنج استان کشور یعنی استانهای کرمانشاه، همدان، گیلان و آذربایجان های غربی و شرقی امسال به شبکهی ریلی کشور متصل میشوند که اتصال دو استان برقرار شده و سه استان دیگر نیز در ششماههی نخست امسال برقرار خواهد شد.
هاتفخبر – مدیرعامل شرکت ساخت و توسعهی زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: پنج استان کشور یعنی استانهای کرمانشاه، همدان، گیلان و آذربایجان های غربی و شرقی امسال به شبکهی ریلی کشور متصل میشوند که اتصال دو استان برقرار شده و سه استان دیگر نیز در ششماههی نخست امسال برقرار خواهد شد. به گزارش «هاتفخبر» خیرالله خادمی این مطلب را در دومین «همایش معاونان حقوق عامه دادستانهای مراکز استانهای سراسر کشور» در مشهد عنوان کرد و افزود: در کشور حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راهآهن تاکنون ساخته شده و هماکنون نیز ۹ هزار کیلومتر توسعه شبکهی ریلی در دست اقدام است. وی در گزارشی که «ایسنا» ارائه کرده گفته است: در سال ۱۳۹۶ بر اساس برنامهریزیها اقداماتی انجام شد تا پنج استان کشور شامل استانهای کرمانشاه، همدان، گیلان و آذربایجانهای غربی و شرقی به شبکهی ریلی کشور متصل شوند که این اقدام مستلزم ۵۱۶ کیلومتر ریلگذاری در یکسال بوده، در حالی که متوسط ریلگذاری کشور هیچگاه بیش از ۲۳۸ کیلومتر نمیرسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخشی دیگر از سخنانش اضافه کرد: کشور ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده در اختیار دارد که حدود ۱۲۰ هزار کیلومتر آن راههای فرعی و روستایی هستند که با وجود طول زیاد آن، بهرهوری کمی دارند. همچنین ۱۷ هزار کیلومتر بزرگراه و دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور داریم که بین ۹۴ کشوری که آمار جادههای آن وجود دارد ما در رتبهی ۷۰ هستیم که از جهت برخورداری ایران از این زیرساختها، ما کشوری فقیر محسوب میشویم. خادمی اضافه کرد: کشور ما اگر بخواهد در این زمینه به متوسط جهانی دست یابد، باید ۲۰ هزار کیلومتر دیگر بزرگراه و آزادراه بسازد یعنی آزادراهها و بزرگراهها در کشور دو برابر شوند. وی افزود: ۷۵ درصد کل ترافیک کشور بر ۳۵ هزار کیلومتر از جادههای کشور بار دارد به این جهت پرداخت یارانهی دولتی به بخش سوخت، قیمت انواع سفرها با سفر جادهیی برابر میشود و کشور ضرر ملی میکند. مدیرعامل شرکت توسعهی زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به بخش حمل و نقل کشور گفت: ۹۱ درصد حمل و نقل باری کشور در جاده ها صورت میگیرد و ۸۷ درصد از ۱۹۰ میلیون مسافرتی که سالانه در کشور انجام میشود، در این جادهها است. این در حالی است که کل مسافرتهای ریلی، هوایی و دریایی تنها ۱۰ درصد مسافرتهای کشور را شامل میشود و این خسرانی بزرگ برای کشور به حساب میآید چون در عمل قیمت مسافرتهای جادهیی بیشتر از دیگر انواع سفر مانند سفرهای ریلی است اما به جهت پرداخت یارانهی دولتی به بخش سوخت، این قیمتها برابر میشود و از این جهت کشور به ضرر ملی دچار میشود. خادمی با اشاره به تصادفات جادهیی در کشور هم تصریح کرد: کشور ایران جزو ۲۵ کشور تصادفخیز جهان است و در این منطقه ما پس از عراق جایگاه دوم را از این نظر به خود اختصاص دادهایم. این تصادفات که حدود ۱۶ هزار فوتی در سال در بر دارد، تعداد مجروحانش هم چهار برابر است. بر اساس برآوردها این تصادفات سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان خسارت برای کشور به دنبال دارد. به طور کلی ۷۰ درصد این تصادفات در جادهها و ۳۰ درصد بقیه در شهرها رخ میدهد. وی تاکید کرد: جان مردم در این تصادقات از دست میرود؛ این «ننگ ملی» برای ما است.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.