کد خبر : 16292
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱

آنچه بدان می‌اندیشیم؛ نیاز ضروری ماست

آنچه بدان می‌اندیشیم؛ نیاز ضروری ماست

 هاتف خبر – به مناسبت فرا رسیدن سوم ماه می “روز جهانی آزادی مطبوعات” سه شنبه ی گذشته در شماره ی ۱۲۵۴ نشریه ی هفتگی”هاتف” خانم نسرین پورهمرنگ سردبیر این هفته نامه در یادداشتی خواندنی به این موضوع پرداخته است. موضوعی که حتی در کشور به وسیله ی روزنامه ها و نشریات سراسری کمتر مورد توجه قرار گرفت.

   هاتف خبر – به مناسبت فرا رسیدن سوم ماه می “روز جهانی آزادی مطبوعات” سه شنبه ی گذشته در شماره ی ۱۲۵۴ نشریه ی هفتگی”هاتف” خانم نسرین پورهمرنگ سردبیر این هفته نامه در یادداشتی خواندنی به این موضوع پرداخته است. موضوعی که حتی در کشور به وسیله ی روزنامه ها و نشریات سراسری کمتر مورد توجه قرار گرفت.
این یادداشت با عنوان “آنچه بدان می اندیشیم؛ نیاز ضروری ماست” سوم ماه می؛ روزی برای آزادی مطبوعات در سراسر جهان در “هاتف” به چاپ رسیده که می توانید مطالعه کنید.

   چهارشنبه  ۱۳ اردیبهشت ماه؛ همزمان با ۳ ماه می به نام «روز جهانی آزادی مطبوعات» نامگذاری شده است. در دسامبر ۱۹۹۳ در جلسه‌ی عمومی سازمان ملل روز سوم ماه می هر سال با عنوان روز ازادی مطبوعات نامگذاری شد تا مجالی برای یادآوری همگانی بر ضرورت ایجاد بنیادهای قانونی برای آزادی بیان مطبوعات باشد.

این نکته تعجب برانگیز است که چرا با وجود آنکه بیش از ۴۰۰ سال از انتشار نخستین روزنامه در یکی از شهرهای فرانسه (استراسبورگ) که یکی از جمهوری های آزاد آن زمان بود می‌گذرد؛ نامگذاری روزی برای آزادی مطبوعات فقط به ۲۱ سال پیش باز‌می‌گردد.

   توسعه‌ی وسایل ارتباط جمعی؛ توسعه‌ی اجتماعی جوامع و تلاش کشورهای کمتر توسعه یافته برای رسیدن به قافله‌‌های پیشرفت اقتصادی و بهبود شاخص‌های توسعه‌ی سیاسی؛ متخصصان و ناظران سازمان‌های بین‌المللی را متوجه کاستی‌ها و دشواری‌های جوامع درحال توسعه نموده است. یکی از راهکارها برای کمک به بهبود شرایط این دسته از کشورها و سرعت دادن به روند توسعه‌ی آنها؛ بدون تردید برخورداری از حقوق اساسی و بنیادین شهروندی است. ضرورت آزادی مطبوعات و حق آزادی بیان یکی از این حقوق اساسی است. تاکید سازمان ملل بر به رسمیت شناختن حق آزادی مطبوعات برای کمک به حق مشارکت عمومی و توسعه ی حقوق شهروندی در کشورهای در حال توسعه است.

فقدان راهکارها و فرست‌های طرح آزادانه‌ی نظرها و انتقادها انگیزه‌های مشارکت در توسعه ‌ی اجتماعی را از شهروندان سلب می‌کند و آنان را وادار به در پیش گرفتن راهکارهای فردی برای حفظ منافع شخصی می‌نماید. بسیاری از صاحبنظران توسعه در دنیا معتقدند که یکی از زمینه‌های پیشرفت اقتصادی و اجتماعی جوامع؛ وجود انگیزه‌‌های پیشرفت در مردمان هر جامعه است. فقدان چنین انگیزه‌ای مانع از تلاش کافی افراد برای رشد و پیشرفت است.حفظ انگیزه‌های پیشرفت نیازمند بیان صریح و آشکار آن چیزهایی است که بازیگران اجتماعی به آن می‌اندیشند.

   تبادل صریح نظرها؛ زمینه را برای ایجاد تغییرات لازم اجتماعی فراهم می‌سازد تا افراد بتوانند در بستری مهیاتر و امن‌تر راهکارهای توسعه را طی کنند. بدون تردید مطبوعات اساسی‌ترین رکن هرجامعه‌ی آزاد و مبتنی بر دمکراسی هستند که باید فضای تبادل نظر و گفت و گوی آزاد را برای مردم هر کشور فراهم سازند. مطبوعات اصلی‌ترین پایگاههای اجتماعی می‌باشند که مردم می‌توانند برای انتقال پیامها و نظرات خود به صاحبان قدرت از آنها استفاده کنند. اگر مطبوعات خود از امکان انتقال آزاد نظرات مردم برخوردار نباشند از اقبال مردم نیز به آنها کاسته خواهد شد و پیوندهای اجتماعی رو به ضعف و سستی خواهند رفت.

توسعه و مشارکت اجتماعی در فقدان بنیانهای اساسی حقوق شهروندی بی‌حاصل است و نتیجه‌ی این بی‌حاصلی تلف شدن سرمایه های مادی و معنوی جامعه است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.