کد خبر : 16206
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰:۳۴

کتابداران گیلان مهارت قصه‌گویی را تجربه کردند

کتابداران گیلان مهارت قصه‌گویی را تجربه کردند

هاتف‌خبر – با حضور برخی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان گیلان؛ دوره‌ی آموزشی هم‌افزایی مهارتهای قصه‌گویی در رشت برگزار شد.

   هاتف‌خبر – با حضور برخی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان گیلان؛ دوره‌ی آموزشی هم‌افزایی مهارتهای قصه‌گویی در رشت برگزار شد.
به گزارش «هاتف‌خبر» نخستین دوره‌ی هم‌افزایی مهارتهای قصه‌گویی با هدف تقویت مهارتهای کتابداران بخشهای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی گیلان، با حضور ۴۰ کتابدار و با تدریس شاهدخت موسی‌زاده مدرس و فعال فرهنگی بخش کودک و نوجوان روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در رشت برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره‌ی کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، در این دوره‌ی آموزشی دو روزه که با هدف کارآمدی بیشتر بخش کودک کتابخانه‌های عمومی و افزایش مهارتهای کتابداران برگزار شد، 40 کتابدار کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با تاریخچه‌ی قصه‌گویی، شیوه‌ی انتخاب قصه و اجرای آن بیشتر آشنا شدند.


شاهدخت موسی‌زاده مدرس این دوره‌ی آموزشی با اشاره به اهمیت و ضرورت قصه‌گویی در کتابخانه‌های عمومی، فراگیری مهارت قصه‌خوانی را از مهمترین نیازهای کتابداران عنوان کرد.
وی هنر قصه‌گو را ساده و جذاب کردن قصه برای مخاطب دانست و با تشریح سرفصلهای این دوره‌ی آموزشی دو روزه گفت: کسب مهارتهای قصه‌گویی، ویژگیهای قصه‌گو و مخاطب و همچنین نحوه‌ی قصه‌گویی از موضوعات مد نظر در این دوره‌ی آموزشی است.
مدرس و فعال فرهنگی بخش کودک و نوجوان، در زمینه‌ی برگزاری این دوره نیز اضافه کرد: دوره‌ی هم‌افزایی مهارتهای قصه‌گویی به‌منظور تقویت مهارتهای کتابداران بخشهای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی، در سراسر کشور برگزار می‌شود و کرمانشاه نخستین استان میزبان این دوره بود.
موسی‌زاده در ادامه به اهمیت و ضرورت توجه به کودکان و نوجوانان و تأکید دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی بر این موضوع اشاره کرد و برنامه‌های قصه‌گویی در بخشهای کودک کتابخانه‌های عمومی را یکی از اصلیترین برنامه‌های ویژه برای کودکان و نوجوانان دانست.
این مدرس در روز نخست که در تالار اجتماعات ستاد مرکزی اداره‌ی کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان برگزار شد، با طرح سه موضوع اصلی در قصه‌گویی، شامل انتخاب قصه(با توجه به شرایط و روحیه‌ی قصه‌گو، مخاطب قصه، زمان و نوع قصه)، تمرینات قصه(تمرینات و خلاقیتهای پس از انتخاب قصه، حفظ ساختار اصلی قصه و تغییر در ساختار فرعی آن) و اجرا یا بیان قصه(چگونگی ورود به قصه، پیش بردن و پایان مناسب) مطالب خود را به پایان برد.
کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در روز دوم این دوره نیز که در تالار اجتماعات «کتابخانه‌ی عمومی شهید باهنر کوچصفهان» برگزار شد با شیوه‌های عملی قصه‌گویی، مهارت بیانی خواندن قصه، انتخاب کتاب مناسب سنین مختلف آشنا شده و هر یک به صورت عملی به قصه‌گویی پرداختند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.