هاتف خبر- همزمان با فرا رسیدن “هفته ی سلامت” اداره ی کل بیمه سلامت استان گیلان تور خبری ویژه ی بازدید از مراکز خدمات سلامت به همت و تلاش روابط عمومی این اداره ی کل برگزار کرد.
هاتف خبر- همزمان با فرا رسیدن “هفته ی سلامت” اداره ی کل بیمه سلامت استان گیلان تور خبری ویژه ی بازدید از مراکز خدمات سلامت به همت و تلاش روابط عمومی این اداره ی کل برگزار کرد. به گزارش “خبرنگار هاتف خبر” گروهی از خبرنگاران فعال در زمینه ی سلامت با هماهنگی روابط عمومی اداره ی کل بیمه سلامت استان گیلان به طور نمونه از مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی توتکابن شهرستان رودبار بازدید کرده و با دست اندرکاران این مرکز گفت وگو نمودند.
در نشستی که با حضور خبرنگاران شرکت کننده در این برنامه در دفتر کار دکتر مهتاب شفاعتی مدیر مرکز خدمات شهری و روستایی توتکابن شهرستان رودبار برگزار شد، مهندس اسدی مدیر روابط عمومی اداره ی کل بیمه سلامت استان گیلان با اشاره به شعار جهانی امسال که “پوشش همگانی سلامت؛ برای همه و در همه جا” است، گفت: سازمان بیمه سلامت ایران امسال در زمینه ی مدیریت هزینه که اگر به درستی انجام نشود، ممکن است چالشهایی به وجود آورد، تاکیدی ویژه دارد. وی تصریح کرد: ما در طول سال ۱۳۹۷ باید به گونه یی تلاش کنیم تا آگاهی و سواد سلامت مردم درحدی باشد که به این موضوع کمک کند. اسدی خاطر نشان کرد: همه ی دست اندرکاران از جمله پزشکان مراکز بهداشت دانشگاه ها خیلی در این زمینه تاثیرگذار هستند تا هزینه هایی که انجام می شود کنترل شده باشد. وی افزود: ما بودجه ی محدود داریم اما این محدودیت به گونه یی نباید باشد که ما از خدمت به بیمه شدگان بزنیم. این خدمت باید به بهترین کیفیت و بسیار مطلوب ارائه شود تا هم مردم راضی باشند و پزشکان بیمارستانها و همچنین همه ی کسانی که در این موضوع دخیل هستند.
مدیر روابط عمومی اداره ی کل بیمه سلامت استان گیلان تاکید نمود: در صحبتهایی که با نمایندگان مجلس داشتیم، تلاش کردیم شرایطی فراهم شود تا این اعتماد بین بیمار و پزشک به وجود بیاید که بتوانیم امسال را در مدیریت هزینه به خوبی پیش ببریم. وی سپس گفت: هر قدر مردم در این زمینه آگاهتر باشند و آگاهی مردم بیشتر باشد، قطعاً خود مردم هزینه یی کمتر انجام می دهند و به خانواده ها هم کمتر فشار وارد می شود. وی به بیمه شدگان پیشنهاد نمود: اطلاعاتی در زمینه ی پزشکی داشته باشند و بدانند چه کار بایستی بکنند و چه راهی باید داشته باشند تا هم هزینه برای مردم کم شود و هم هزینه برای سازمان.
اسدی گفت: پزشکانی که در این مراکز و همه ی مراکز سلامت هستند، باید تلاش کنند مورد اعتماد باشند چون حرفی که پزشک معتمد می گوید مورد پذیرش بیمار است، به دیگر مراکز بالاتر نمی رود تا یک پزشک متخصص هم او را حتماً ببیند. مدیر روابط عمومی اداره ی کل بیمه سلامت استان گیلان سپس گفت: دست اندرکاران رسانه های گروهی هم در این زمینه می توانند بسیار تاثیرگذار باشند و رسالتی که ما داریم را با روشنگری به خوبی اطلاع رسانی کنند.
به گزارش “خبرنگار هاتف خبر” سپس دکتر مهتاب شفاعتی پزشک خانواده ی مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی توتکابن شهرستان رودبار با خوش آمدگویی به میهمانان گفت: مطالب مطرح شده کاملاً درست است و این اتفاق در این چندسال از طرف ما برقرار شده است. وی افزود: در این مرکز بهداشت سال گذشته که شعار “خود مراقبتی” بود ما تلاش کردیم مریض کمتری داشته باشیم تا کمتر به بیمارستان مراجعه کنند و بیشتر خودشان مراقب سلامتی و بهداشت خود باشند. من به عنوان پزشک یا مراقبت کننده ی سلامت می توانم به بیماران توصیه کنم که چه کار کنند تا بیمار نشوند چون اگر هزینه ها در بخش بهداشت انجام شود به مراتب کمتر است از هزینه های بخش درمان. ما با هزینه هایی کم نمی گذاریم یک بیماری اتفاق بیفتد اما اگر روزی این اتفاق افتاد، درمانش چندصدمیلیون می شود. دکتر شفاعتی گفت: برنامه یی که از سال گذشته شروع شده است با تاکید بیشتر روی “برنامه ی خود مراقبتی” بود و اینکه تمام مراقبان سلامت و تمام پرسنل و بهورزان خانه های بهداشت تلاش کنند تا جمیعت مراجعه کننده به آنها را آموزش دهند که چگونه مراقب سلامت خودشان باشند، چگونه عمل کنند تا بیمار نشوند و اگر هم بیمار شدند اول به کجا مراجعه کنند.
وی خاطر نشان کرد: فاصله یی اینجا وجود دارد بین ما و مردم و از رسانه ها انتظار داریم برای بهبود شرایط، بیشتر اطلاع رسانی کنند تا این خلا به وسیله ی فعالیت رسانه های گروهی از بین برود و ارتباطات کامل شود. دکتر شفاعتی گفت: اگر به کسانی که به ما مراجعه می کنند، خیلی اصرار کنیم که شما به ما کمتر مراجعه کنید؛ فکر می کنند ما می خواهیم بار خودمان را کم کنیم و هرگز فکر نمی کنند که ما داریم با این کار به خودشان خدمت می کنیم. ما به اینها توصیه می کنیم مراقب سلامتی خود باشند. کاهش وزن و فشار خون خود را کنترل کنند. مراقب تغذیه ی خودشان باشند و… تا کمتر مریض شوند ما چون مدت طولانی در این مرکز هستیم و با این بیماران سر و کار داریم این اعتماد وجود دارد که به ما مراجعه می کنند چیزی که آلان کار را سخت کرده، دسترسی راحت و آسان به متخصصان است و مشکل عمده ما این است که خیلی راحت یک فرد هزینه یی که برای رفتن پیش متخصص در بخش دولتی می کند خیلی از هزینه یی که به مطب بخش خصوصی به پزشک عمومی مراجعه می کند، بیشتر است. خیلی از مریضها به آزمایشگاه بخش دولتی اطمینان ندارند یا به سونوگرافی بخش دولتی و خصوصی اعتماد دارند.
وی ادامه داد: در مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی جمعیت شهری آن یکهزار و ۴۵۴ نفر و جمیعت روستایی سه هزار و ۸۳۶ نفر. بخش روستایی جمعیت مشخصی به اختصاص داده می شود که وظیفه دارد کل این جمیعت را سالانه ویزیت کنند. مراقبتهایشان را انجام دهند. بستگی به شرایط محیطی هست که یک تعداد خانه ی بهداشت به آن تعلق می گیرد ما هشت خانه ی بهداشت داریم در هشت روستای مختلف که هر کدام در آن روستاها با توجه به موقعیتشان چند روستای اقماری را زیرپوشش خود داشته باشند روستای قمر، روستایی است که جمعیتشان کم است و نمی توانند به تنهایی یک خانه ی بهداشت داشته باشند به همین دلیل وابسته به روستاهایی هستند که خانه ی بهداشت دارند و مراقبتشان را توسط بهورز که در آن خانه ی بهداشت حضور دارد انجامی دهند. مدیر مرکز جامع سلامت شهری و روستایی توتکابن گفت: ما 21 روستای قمر داریم درطول هفته به هشت خانه ی بهداشت سرکشی می کنیم و از قبل به بیماران اطلاع رسانی می شود که دکتر در چه روزی به خانه ی بهداشت می آید و با خود دارو می بریم آنها را ویزیت می کنیم. هستند بیمارانی سالمند که به دلیل نداشتن توان مالی مراجعه به مرکز بهداشت را ندارند ما خودمان به خانه ی بهداشت می رویم و بیمار در آنجا را ویزیت می کنیم در هشت روستای ما 832 خانوار را زیر پوشش داریم. وی ادامه داد: مرکز بهداشتی – درمانی توتکابن با یک پزشک خانواده، یک ماما، یک مراقب سلامت، یک مراقب سلامت ناظر، یک بخش داروخانه، یک آزمایشگاه، یک روز در هفته از بیماران نمونه گیری می کند و می برند آزمایشگاه کارشان انجام می دهند. غربالگری سرطانهای شایع، اجرای یک طرح تست خون و چربی که به صورت رایگان سال گذشته به اتمام رسید و افرادی که مشکل داشتند شناسایی شده و به درمان بیماری خود پرداختند. با کمک تیم پزشک خانواده در مرکز بهداشت تعداد مراجعه در فصل کشاورزی کم می شود و در پاییز و زمستان مراجعه بیشتر است. دکتر مهتاب شفاعتی همچنین افزود: مریضی که توان آمدن به مرکز بهداشت را ندارد به منزل او می رویم و او را ویزیت می کنیم. بیمار اگر به پزشک اعتماد داشته این فرهنگسازی راحت تر صورت می گیرد. خبرنگار “هاتف خبر” همچنین گزارش داد که شیرین حجت کارشناس مامایی این مرکز جامع بهداشت گفت: از شروع طرح پزشک خانواده مشغول به کار هستم در این مرکز کار بیماری زنان، تزریقات و مشاوره ی مسوولان رابطه و سفیران سلامت، تزریقات و مشاوره ی مسوولان و سفیران سلامت به صورت هفتگی یکبار انجام می شود. وی افزود: آنها رابط ما هستند بین مردم این آموزش را منتقل میکنند در آموزشهای ما گروه های هدف را آموزش می دهیم. طرح غربالگری برای افراد میانسال از 30 سال تا 59 سال معاینه برایشان انجام می دهیم. بیمارستان الزهرا با ما همکاری خوبی دارد.
این کارشناس مامایی گفت: انگیزه و علاقه به شغل و همچنین اعتمادمردم به ما باعث می شود تا خدمات رسانی بهتری به مردم انجام دهیم. علاقه به شغل باعث می شود کارها هم به نحو مطلوب پیش برود و مراجعه کنندگان نیز بیشتر راضی باشند.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.