کد خبر : 13904
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹

نشست فعالان کارگری گیلان با عضو هیات مدیره‌ی کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی کشور

نشست فعالان کارگری گیلان با عضو هیات مدیره‌ی کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی کشور

هاتف‌خبر- مهدی خجسته عضو هیات مدیره‌ی کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی کشور در نشست با برخی از فعالان بخش کار و کارگری استان گیلان گفت: ۳۵۰ شغل به صنعت ساختمان مرتبط است و اگر این صنعت در گیلان رونق پیدا کند ما شاهد توسعه‌ی اقتصادی بیشتر خواهیم بود.

   هاتف‌خبر– مهدی خجسته عضو هیات مدیره‌ی کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی کشور در نشست با برخی از فعالان بخش کار و کارگری استان گیلان گفت: ۳۵۰ شغل به صنعت ساختمان مرتبط است و اگر این صنعت در گیلان رونق پیدا کند ما شاهد توسعه‌ی اقتصادی بیشتر خواهیم بود.
وی افزود: اینکه مطرح می‌شود صنعت پتروشیمی باید در گیلان پا بگیرد به عقیده‌ی بنده در استان نیازی به پتروشیمی که ممکن است به طبیعت آن ضرر بزند، وجود ندارد بلکه با پرداختن به صنایعی همچون صنعت ساختمان وموضوعات مربوط به گردشگری و کشاورزی می‌توانیم گیلان را به مسیر توسعه هدایت کنیم.


این عضو هیات مدیره‌ی کانون انجمنهای کارگران ساختمانی کشور ادامه داد: صنعت ساختمان به مواردی همچون صنعت سنگ ، مصالح و استحصال آنها از معادن بستگی دارد و رکود بخش ساختمان باعث تعطیلی این معادن و شاخه‌های وابسته خواهد شد. همچنین کارگران بیکار می‌شوند و بیکاری نیز منشای بزهکاری و آسیبهای اجتماعی است.
مهدی خجسته اضافه کرد: دولت باید به حقوق شهروندی توجهی ویژه داشته باشد. رفاه اجتماعی نیز جزئی از این حقوق است.
در ادامه خوالگر رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان هم گفت: همه‌ی مسوولان باید خدمتگزار این ملت باشند، ملتی که همیشه و در همه‌ی عرصه‌ها همگام با دولت و نظام بودند. در بند ز تبصره‌ی ۷ لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۹۷ که دوستان اعتراض داشتند بنده به نوبه‌ی خود نیز این دغدغه و اعتراض را دارم و باید عرض کنم که این مورد حق‌الناس است و نمایندگان مجلس با سوگندی که یاد می‌کنند؛ باید امانتدار مردم باشند.
وی خاطر نشان کرد: مبالغ صندوق درمان تامین اجتماعی مربوط به کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی است، اینکه این مبالغ به خزانه برود و از آنجا برای کارگران هزینه شود، پذیرفتنی نیست.
خوالگر گفت: همواره به مدیران استانی امید بسته‌ایم، سوال ما این است که مدیران استان گیلان در طول ۳۹ سال از پیروزی انقلاب تاکنون برای رشد و توسعه‌ی استان گیلان چه کرده‌اند ؟ مسوولان باید به فکر حل مشکلات باشند .
محمد پورکریم نماینده‌ی مجمع تعاونیهای مصرف کارگری استان گیلان نیز با تبریک فرا رسیدن «دهه‌ی فجر» گفت: کارگران یکی از ارکان اصلی و اساسی در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بودند و باید عرض کنم که هم‌اکنون نیز بر دولت و دولتمردان واجب است که از این قشر عظیم و آسیب‌پذیر در زمینه‌های مختلف حمایت کنند .


وی به پیشینه‌ی ایجاد تعاونیهای کارگری در ایران اشاره کرد و افزود: تعاونیهای کارگری که به اختصار اتحادیه‌ی امکان نامیده می‌شود پنجم آبان ۱۳۵۰ با مشارکت ۳۲ تعاونی مصرف با سرمایه‌ی ۱۰.۳۲۰.۰۰۰ ریال تاسیس شده و دولت وقت همزمان ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به این تعاونیها کمک بلاعوض کرد و هر ساله نیز مبلغی برای تقویت بنیه‌ی مالی این کمکها ادامه داشت .
پورکریم اضافه کرد: تا اواخر دهه‌ی ۷۰ تعاونیها از شرایط خوبی برخوردار بودند. استان گیلان هم دارای ۱۷۰ تعاونی مصرف کارگری فعال بود و ارزاق و کالاهای اساسی را برای کارگران تامین می‌کرد تا جایی که این کالاها ۵۰ درصد از بازار ارزانتر به دست مصرف‌کننده می‌رسید اما متاسفانه با برقراری مالیات بر ارزش افزوده که از نظر قانونی خود جای بحث دارد تعاونیها یکی پس از دیگری تعطیل یا منحل شدند و امروز تقریباً به ۳۰ تعاونی نیمه‌فعال در استان گیلان رسیده‌ایم.
وی تاکید کرد: دولت نباید چتر حمایتی خود را از سر کارگران بردارد؛ همانطور که تعاونیهای مصرف از مالیات معاف هستند مالیات بر ارزش افزوده نیز باید از تعاونیهای مصرف رفع شود تا امید دوباره به این تعاونیها برگردد و موجب رونق دوباره‌ی تعاونیهای مصرف کارگری شود .
گفتنی است رجییون رئیس اتحادیه‌ی پیشکسوتان استان گیلان نیز در این نشست مواردی را در زمینه‌ی فعالیت این اتحادیه برای حاضران بیان کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.